Nieuws E-commerce

Met Dekbed Discounter wordt Niels uit Gouda slapend rijk

Niels Verwij (29) uit Gouda zette een kip op de wereld die gouden eieren legt. De omzet van zijn bedrijf Dekbed Discounter met het hoofdkantoor in Moordrecht zag hij in vier jaar tijd met een duizelingwekkende 3.800 procent groeien van 525.000 euro naar 20 miljoen euro. Dat schrijft het AD. "Bijzonder, en een heel avontuur voor een paar jonge gasten."

Stijn Tielemans | Foto: RicardoSmit 26 februari 2018

Dedekbeddiscounter20of1

Hij begon in 2014 als student met 5.000 euro geleend geld van zijn ouders, slechts een laptop en een gehuurd kantoortje van 30 vierkante meter aan de kop van de Lange Tiendeweg in Gouda. "Toen had ik nog geen flauw benul wat ik ging doen", zegt Verwij.

Vandaag handelt hij vanuit Moordrecht dagelijks circa 3.000 orders aan beddengoed, boxsprings en matrassen af. Daaruit haalt hij een omzet van 20 miljoen euro. Elke week schudt hij nieuwe collega's de hand. "Twee jaar geleden zat ik in dit pand met vijf man. Nu zijn dat er veertig. En we hebben tijdelijk een nieuw kantoor gehuurd in Gouda, waar nog tien man werken. Daar zitten de IT'ers en administratief medewerkers omdat ons nieuwe pand nog niet klaar is."

De webwinkel - met in Breda het magazijn van tweeënhalf voetbalvelden groot - verkoopt honderden bedden per week, een gemiddelde beddenzaak volgens hem vier tot acht. Meer dan de helft van de orders voor boxsprings en matrassen komt diep in de nacht binnen. Bestellingen van mensen die liggen te woelen en het dan beu zijn.

"We kijken er niet meer van op dat mensen om 04.00 uur of 05.00 uur een bed bij elkaar klikken. Dan is de order aangemaakt. Om deze reden laten we de marketing 's nachts doorlopen. Vaak ligt de smartphone binnen handbereik." Op het gebied van bedden valt er volgens Verwij nog veel winst te behalen. Er worden in Nederland 1,8 miljoen slaapplaatsen per jaar verkocht, aan particulieren en hotels.

De kunst van het verkopen

De kunst van het verkopen beheerste Verwij al vroeg. "Dat zal altijd al in mij. Toen ik een jaar of tien was, handelde ik in Pokémon-kaartspelletjes. Later ook in mini-crossmotoren. En op aanvraag zocht ik op mijn 16de naar auto's in het middensegment. Iemand wilde een BMW 5-serie en dan ging ik op zoek naar de juiste kleur."

Op een website die hij bouwde als afstudeerstage voor zijn studie Small Business en Retail Management, plaatste hij elke dag last minute aanbiedingen. Die zijn slechts een dag geldig. Telefoons en scooters biedt hij aan tegen flinke kortingen. Na een half jaar legt hij zich toe op beddengoed, deels omdat dit het beste verkoopt. "En textiel is een product dat mensen mooi ontvangen. Mooier dan ze verwachten. Dat gaat niet kapot op reis via PostNL, want beddengoed is minder teer dan elektronica."

De ondernemer eigende zich daarom op een avond de domeinnaam dekbed-discounter.nl toe. De keuze voor beddengoed legde de Gouwenaar, die nu in Reeuwijk woont, geen windeieren. Het einde van de steile rit omhoog die de grootste online-beddenwinkel van de Benelux aflegt, is nog niet in zicht.

In maart vorig jaar fuseerde hij met het bedrijf van vrienden om een steviger fundament te leggen onder de webshop. Het gaat zelfs zo hard dat het groeitempo niet altijd goed is bij te houden. Zeker tot 2020 verdubbelt de omzet jaarlijks. Dat houdt in dat Dekbed Discounter binnen twee jaar een omzet draait van 100 miljoen euro. "Bijzonder en een heel avontuur voor een paar jonge gasten."

Vertrouwen

Dekbed Discounter formuleerde op dag één doelstellingen die nog altijd overeind staan. Ze doen denken aan de manier waarmee Coolblue, de winkelformule in consumentenelektronica, momenteel furore maakt: de beste en grootste willen zijn - natuurlijk - en bovenal: de verwachtingen van de klant proberen te overtreffen. "Ik spiegel mij nergens aan, maar heb wel een goed gevoel bij Coolblue. De service vind ik in zijn algemeenheid tegenwoordig heel slecht in de detailhandel. Een aankoop moet snel gaan en gemakkelijk zijn. De levering moet goed gaan. Als je iets koopt bij een andere textielwebshop en het is kapot, er zit bijvoorbeeld een gaatje in de stof, moet je vaak een foto opsturen. Dat is irritant, moeilijk, en duurt lang. Wij vertrouwen onze klanten en dat vinden zij prettig."

Bij Dekbed Discounter krijgt iemand gelijk een nieuw exemplaar, stelt Verwij. "Wij wachten geen seconde, je mag het oude artikel houden en we sturen er een grappige e-mail achteraan wat je met het kapotte artikel kan doen." Nog zoiets waarmee Dekbed Discounter de verwachtingen van zijn klanten wil overtreffen: acties zoals in januari, waarbij de webwinkel een winterdekbed weggaf bij ieder dekbedovertrek. "Dat is natuurlijk waanzin. Dat hebben we gedaan met de nodige bombarie op televisie om de mensen de webwinkel te laten vinden."

Evolutie

Veel concurrerende bedrijven bestaan al generaties lang en zij zijn, vindt de Goudse ondernemer, niet meegegaan met de tijd. Samen zouden zij een ouderwetse keten vormen van bedrijven die elkaar de hand boven het hoofd houden met te hoge prijzen. Net als bij de evolutieleer van Darwin geldt volgens Verwij ook hier dat de best aangepaste overleeft.

"In de detailhandel gaat het minder goed. En bij de bestaande webshops laat de service te wensen over. Probleem van de beddengoedbranche is dat leveranciers vaak al meerdere generaties bestaan. Ze maken hele mooie producten maken maar verdienen ook vreselijk veel geld."

Botanisch patroon

De marges waren volgens Verwij jarenlang veel te hoog. Goede kwaliteit beddengoed wil Dekbed Discounter bereikbaar maken voor veel meer portemonnees. Dus geen tweepersoonsdekbedovertrek van katoen voor 100 euro, maar een voor 25 euro, via een leverancier uit de buurt. "De producten van veel leveranciers komen uit Pakistan, Portugal, Turkije of China en gaan vijf of zes keer over de kop. Dat is schreeuwend veel. De winkelier moet vervolgens ook nog winst maken. Op deze manier wordt een dekbedovertrek voor de consument heel duur."

Dat hoeft helemaal niet, zo is de gedachte van de beddengoedwebwinkel. "Wij weten zelf de weg in Pakistan, zo moeilijk is dat niet. En er staan ook leveranciers op die zeggen dat het helemaal niet zo duur hoeft. Consumenten willen meer kopen voor hetzelfde geld of minder. Hema en Ikea zijn ook niet duur. Maar die hebben vaak simpele prints, terwijl een botanisch patroon nu de trend is."

Het hoofdkantoor van Dekbed Discounter verhuist deze zomer van Moordrecht naar een aanzienlijk groter pand van 2.000 vierkante meter aan de Gentseweg in Gouda. Dat wordt nu verbouwd. "Het moet jong en levendig zijn en passen bij dit bedrijf. Dus we zijn daar al een maand of negen aan het werk. Mijn hart ligt in Gouda, daar woonde ik tot mijn 25ste en hebben mijn ouders elkaar ontmoet. Ik ben daar begonnen, ik heb een leuk kantoor met mensen uit de regio, dus het zou zonde zijn om te verhuizen naar steden als Rotterdam of Amsterdam, omdat ik dan mijn personeel opzadel met enorme reistijden."

Veel con­cur­re­ren­de bedrijven bestaan al generaties lang maar zijn niet meegegaan met de tijd

Niels Verwij, Dekbed Discounter