Nieuws E-commerce

Engelengeduld nodig voor wie F1-modelauto's van Max Verstappen verzamelt

De fans van Max Verstappen die modelauto’s sparen moeten engelengeduld hebben. Als Max zondagmiddag wereldkampioen wordt, duurt het namelijk gemiddeld 8 maanden voordat de kampioensauto op schaal in Nederland is. De oorzaak is de totaal verstoorde handelsketen met China en dat het minutieus handwerk is.

Eduard Voorn 10 december 2021

Danny de heer verstappen auto

Danny de Heer verkoopt als 18 jaar via GPWorld schaalmodellen van F1-auto's. Foto: Pix4Profs/Joyce van Belkom.

Maandag worden zeker tachtig fans van Max Verstappen blij gemaakt. Danny de Heer, eigenaar van de Grand Prix-shop in Rijsbergen, levert dan de raceauto uit waarmee de Nederlander in Monaco op 23 mei won. Al krap 18 jaar levert De Heer schaalmodellen – 1:43 en 1:18 – van alle F1-wagens en weet dat het lang duurt voordat een schaalauto in Nederland is. ,,De witte auto waarmee op hij op Istanbul Park de Grand Prix van Turkije reed, komt voor de zomer volgend jaar op de markt. In pre-order zijn er ongeveer 2500 bestellingen binnengekomen (169,95 euro/red.)”, vertelt hij. ,,Verzamelaars weten dat, maar het is nu langer vanwege de transportproblemen tussen Azië en Europa.”

Lees ook: Grote finale Max Verstappen: welke acties hebben zijn sponsors in petto?

De Heer maakte van zijn hobby – ,,Ik plakte een raceauto van mijn raceheld Ayrton Senna in elkaar.” - zijn werk en begon met een winkel. Inmiddels gaan alle bestellingen via de website en staat elke dag om 17.00 uur transporteur GLS op de stoep.

Nu alle ogen op Max Verstappen zijn gericht in te titanenstrijd met Lewis Hamilton neemt ook het aantal verkochte F1-modelauto in de bekende Red Bull toe. ,,Vroeger was een podiumplaats van Max bijzonder. Inmiddels gaat het nu nog alleen om de winst”, signaleert De Heer. ,,Er zijn verzamelaars met een vitrine vol, omdat elke F1-raceauto van Max uniek is. Soms is de vleugel anders en bij de volgende race is de neus smaller en zijn de sponsornamen op een andere plek gekomen.”

De tekst gaat onder de foto verder.

Zo verkoopt Danny de Heer van de Grand Prix de F1-schaalmodellen van Max Verstappen Foto: GPWorld

De F1-schaalauto’s die De Heer verkoopt komen uit de fabrieken van Spark Models en Minichamps in het Chinese Macau. Dagelijks zetten daar over de duizend arbeiders F1-modelauto’s in elkaar voor de wereldmarkt. Als gevolg van de coronapandemie is de stroom naar Europa ernstig ontregeld, merkt De Heer dagelijks. Op zijn website staat bij menig model ‘leverdatum onbekend’. ,,De levertijden zijn door de containerproblemen vertraagd, maar de prijzen worden ook nog eens hoger. De grote modellen komen per container hierheen en de prijzen daarvan zijn enorm gestegen. De kleinere auto’s komen met het vliegtuig, maar er is te kort een vrachtvliegtuigen, dus soms komen die ook per container. De Chinezen, die niets op voorraad hebben, leggen die prijsproblemen bij mee neer.”

"De levertijden zijn door de containerproblemen vertraagd, maar de prijzen worden ook nog eens hoger"

Danny de Heer over de F1-schaalmodellen van Max Verstappen

Toch klinkt De Heer allesbehalve somber. Hij zit zondag aan de buis gekluisterd en bij winst door Max zet hij alvast een pre-order op zijn website. ,,Los van de winnende wagen laat ik in China een bijzonder schaalmodel maken. Stel, Max staat met de Nederlandse vlag op zijn auto te zwaaien, dan wordt dat dé F1-auto. Ja, het duurt dan nog wel maanden voordat deze wordt geleverd.”

Vanaf vandaag altijd op de hoogte met het laatste nieuws voor ondernemers. Rond lunchtijd in je mailbox!

Ontvang iedere ochtend onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste ondernemersnieuws