Nieuws E-commerce

ING: 'Komst Tmall (Alibaba) naar Europa wake-up call voor e-commerceplatforms'

Recent heeft Alibaba, de grootste online winkel, bekendgemaakt zijn marktplaats Tmall, gericht op internationale merken, ook in Europa te lanceren. De eerste proeven zijn onlangs in Spanje gestart. Alibaba heeft de ambitie om op termijn in heel Europa aanwezig te zijn. Naar verwachting zal de komst van Tmall de Europese e-commercemarkt opschudden.

Van onze redactie 5 juli 2023

Tmall alibaba e commerce

De focus van Tmall is gericht op lokale merken en lokale markten. Foto: Shutterstock

Voor de gevestigde e-commerce platforms is de komst van Tmall een wake-up call, zegt Dirk Mulder, ING Sector Banker, ING Trade & Retail. ,,Bedrijven als bol.com en Amazon hebben de Europese e-commercemarkt lang gedomineerd en geprofiteerd van hun sterke merknamen, snelle levering en uitgebreide assortiment.''

De focus van Tmall op lokale merken en lokale markten kan de voorkeurspositie van de gevestigde platforms in gevaar brengen. Zij zien zich nu geconfronteerd met een geduchte concurrent die specifiek gericht is op het versterken van de lokale economie en het promoten van Europese merken. Dit opent volgens Mulder een wereld van mogelijkheden voor Europese merken die tot nu toe beperkt waren tot de lokale markt of die moeite hadden om internationaal door te breken.

''Nederlandse spelers als bol.com zijn intensief bezig om deze impact te verminderen door te kijken naar minder verpakkingen een duurzame vervoersmogelijkheden. Hiermee kan men zich dus onderscheiden van Tmall''

Dirk Mulder, ING Sector Banker, ING Trade & Retail

Gevestigde platforms zullen hun strategieën moeten heroverwegen

Mulder: ,,De gevestigde platforms zullen hun strategieën moeten heroverwegen om met Tmall te kunnen concurreren. Bijvoorbeeld door meer aandacht te besteden aan het aantrekken en promoten van lokale merken en zich te positioneren als een duurzaam platform. Ook door blijvend te investeren in innovatieve technologieën en logistieke oplossingen kunnen de bestaande platforms klanten aantrekken door hen snelle en betrouwbare (klanten)service te bieden.''

De entree van Tmall op de Europese markt zal volgens de ING-expert leiden tot een toename van bestellingen en pakketbezorging hetgeen een negatief effect heeft op ons milieu. ,,Nederlandse spelers als bol.com zijn intensief bezig om deze impact te verminderen door te kijken naar minder verpakkingen een duurzame vervoersmogelijkheden. Hiermee kan men zich dus onderscheiden van Tmall.''

Concurrentie tussen Tmall en de bestaande e-commerceplatforms

Het is nog onduidelijk hoe Tmall de dynamiek op de e-commercemarkt gaat veranderen en hoe de bestaande spelers zich hierop zullen aanpassen, aldus Mulder. ,,Een verhoogde concurrentie biedt verschillende voordelen voor consumenten zoals lage prijzen en een breder productaanbod. Naar verwachting zal de concurrentie tussen Tmall en de bestaande e-commerceplatforms positief uitpakken voor consumenten en de Europese e-commercemarkt als geheel.''

Lees ook: Denk niet meer in offline of online winkelen: zo pakken de Chinezen het aan

Blijf op de hoogte van het laatste nieuws voor ondernemers.

Ontvang dagelijks onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste ondernemersnieuws