Nieuws E-commerce
Jesse (25) scoort met online schroevenhandel
Online schroeven en ijzerwaren verkopen, de docenten van Jesse Keizer (25) werden niet enthousiast van zijn idee voor zijn minoropdracht. Toch zette hij door. En hoe. Onlangs opende hij zijn nieuwe zaak van 1100 vierkante meter in Groningen.

Jesse Keizer is op zijn 25ste al een zeer succesvol ondernemer. (Foto: Jan Willem van Vliet/DvhN)
Op zijn fietsje reed Jesse Keizer eind 2017 naar het bezorgpunt van PostNL. Hij weet het nog goed. ,,Ik was in september met de webshop begonnen. In november had ik de eerste bestelling. Die bracht ik op de fiets weg’’, vertelt de inwoner van het Drentse Koekange tegen Dagblad van het Noorden.
Webshop
Het was de fysieke start van webshop Wovar. Met het idee voor zo’n webshop in schroeven en ijzerwaren was Keizer al jaren bezig. ,,Ik deed commerciële economie aan de Hanzehogeschool. In het laatste jaar moest ik mijn minor doen.’’ Dat hij ondernemer zou worden, stond voor Keizer al vast, zo valt te lezen in het AD. ,,En ik had ook een idee.’’
Dat idee was dus een webshop in schroeven. ,,Ik heb stage gelopen bij een handel in ijzerwaren in Meppel. Dat vond ik superleuk. De doelgroep is fijn om mee te werken, timmerlieden, zzp’ers in de bouw. Zelf ben ik geen vakman, maar ik kan wel wat. Je merkt vaak dat mensen zelf dingen willen doen, maar niet goed weten hoe. Een vlonder maken? Dan gaan bij veel mensen alarmbellen af. Terwijl het met wat uitleg vaak best te doen is. Je kan vaak meer dan je denkt.’’
''De doelgroep is fijn om mee te werken, timmerlieden, zzp’ers in de bouw''
Troep
Het is precies waar Keizer met Wovar op in wil spelen. ,,We zijn niet zo van ‘we verkopen schroeven online’. Nee, we willen heel duidelijk zeggen ‘dit is het product, dat kun je ermee doen, hier kun je het voor gebruiken’. Je moet geen troep verkopen, je moet duidelijk laten zien wat je verkoopt.’’
Een idee, waarvoor de docenten op de Hanzehogeschool niet direct warm liepen. ,,Andere studenten hadden van die wereldverbeterende ideeën. Prima natuurlijk, maar ik wilde schroeven verkopen. En ach, achteraf denk ik, ‘wisten die docenten veel’. Die dachten dat sommige dingen online niet te verkopen zijn.’’
Pitch
Wel dus. Bij een pitch van zijn idee kwam Keizer Henk Jan Bijmolt van online houthandel Gadero tegen. Bijmolt zag de waarde. ,,Hij zei direct: interessant.’’ Begin 2018 sprong Keizer in het diepe. ,,Op mijn site beloofde ik toen ‘vandaag besteld, morgen in huis’. Een forse opgave voor een eenmanszaak.’’
Voor de net afgestudeerde Keizer betekende het keihard werken. Werkdagen van ’s ochtends (soms 06.00 uur, meestal 07.00 uur) tot ’s avonds 23.00 uur. ,,Ik was er op een gegeven moment zo zat van. Van dat orderpicken. En alles wat ik af moest zeggen. Zelfs naar de verjaardag van mijn oma in Koekange ging ik niet. Ik kon er de tijd niet voor vrij maken. Maar de concurrentie is moordend, ik wist dat ik er alles voor over moest hebben.’’
Lees ook: Steeds meer (piep)jonge ondernemers: wat zijn hun uitdagingen?
Keizer woonde nog in een studentenhuis, het verschil in leefstijl met zijn huisgenoten werd te groot. Hij ging bij zijn ouders in Koekange wonen, maar dat was zoveel reistijd, het was niet te doen gezien zijn werktijden. ,,Toen huurde ik een soort kantoorruimte. Daar kon ik slapen en douchen. Verder was ik toch alleen maar aan het werk.’’
Lange adem
Niet altijd even makkelijk. ,,Dan was je ’s avonds bezig en kreeg je twee bestellingen. Vroeg ik me wel eens af ‘heeft dit nut’? Ik heb toen wel geleerd dat ondernemen een zaak van de lange adem is. Het loopt niet meteen storm.’’
Maar storm zou het wel gaan lopen. Eind 2018 kon Keizer de bestellingen niet meer op de fiets naar PostNL brengen. Zelfs het Peugeotje 206 dat hij had gekocht werd te klein.
Keizer heeft met Wovar een eigen merk. Op zijn site wil hij zo duidelijk mogelijk vertellen wat klanten met het product kunnen. Daarnaast neemt hij video’s op met uitleg.
''Mijn ouders vertelden me laatst wel eerlijk dat ze wel even hebben gefronst, toen ik vertelde dat ik een webshop in schroeven wilde beginnen''
,,En we willen net iets anders dan de gewone bouwmarkt. We kregen bijvoorbeeld veel vraag naar 12 bij 12 hoeksverbindingen voor pergola’s, daar kunnen dikkere balken in. Die zijn haast nergens te koop. We zijn ernaar op zoek gegaan en vonden een fabrikant. Vervolgens moet je wel een risico nemen, want die fabrikant maakt er niet even vijf. Je moet groot inkopen. Toch waren we in een maand uitverkocht.’’
Acht werknemers
De groei zette verder door. Het kleine hoekje dat Keizer had op het terrein van Gadero puilde uit. Het werd zo vol dat bestellingen soms niet te vinden waren. Zijn eenmanszaak groeide in anderhalf jaar naar een bedrijf met acht werknemers.
Het werd tijd om groter te gaan. Deze week is Wovar gestart in een loods van 1100 vierkante meter in Groningen. Het beste compliment heeft hij gekregen van zijn ouders. ,,Die hebben me altijd gesteund. Ze vertelden me laatst wel eerlijk dat ze wel even hebben gefronst, toen ik vertelde dat ik een webshop in schroeven wilde beginnen. Maar dat zeiden ze toen niet, ze zeiden ‘hartstikke mooi’. Ze zijn nu heel blij voor me dat het goed gaat.’’
Lees ook: Twee jonge ondernemers brouwen hit van Westlander Bier