Nieuws E-commerce
Nieuw bedrijf: Manon van Essen stapt met Vitamines.com uit comfortzone
Wie soms een stapje terug doet, komt tot heldere inzichten. Manon van Essen kan erover meepraten. Hoewel de ondernemer annex investeerder met tal van interessante bedrijven bezig is, stelde ze zichzelf het afgelopen jaar de vraag waar ze nou écht gelukkig van werd. Het antwoord resulteerde in de livegang van Vitamines.com.

Manon van Essen, de medeoprichter van Vitamines.com. Foto's: Emma Peijnenburg.
Het is december als Manon een uitgebreid bericht op haar LinkedIn-account plaatst. ‘Iets nieuws starten is altijd spannend. Een nieuwe baan, relatie of hobby. In je comfort zone blijven is makkelijker. Na de verkoop van mijn bedrijf (Magioni, red.) had ik de kans om in alle rust te kijken wat ik wilde. Ik startte een eigen project; ontdekken wat ik de komende jaren wil gaan doen. En ik probeerde alles wat in mij op kwam, maar zonder heldere focus.’
‘Ik investeerde in jonge startups, startte drie bedrijven, waarvan er eentje alweer verkocht is. Conclusie: investeren lukt wel en is super leuk. Als founder meerdere bedrijven tegelijk starten zou ik alleen niet aanraden. Ze worden minder snel groot door gebrek aan focus.’
"Met Vitamines.com creëren we sub bv's voor mensen die ondernemend zijn, maar geen ondernemer zijn"
‘Privé werd ik moeder, had ik meer tijd voor familie en vrienden en hielp ik mee mijn eigen huis te ontwerpen en te bouwen. Daar ben ik trots op, maar toch had ik het gevoel dat ik een beetje aan de zijlijn stond. Ik wilde weer iets bouwen voor mijzelf. Ondernemen. Dat is toch waar ik het gelukkigst van word. Daarom ging ik het afgelopen jaar op zoek naar één nieuw en groot project. En dat heb ik nu gevonden met Vitamines.com.’
Lees ook: Dragons' Den-investeerder Van Essen: 'Ik wil één van de succesvolste zakenvrouwen worden'
Van Essen heeft data, logistiek en productontwikkelaar
Wanneer we Manon bellen om meer te weten te komen over haar nieuwe project, vertelt ze dat ze hoogzwanger is en het niet lang meer zal duren voordat haar tweede kindje er is. Het feit dat ze in dit stadium van haar zwangerschap nog uitgebreid ingaat op Vitamines.com laat zien dat ze er daadwerkelijk gek op is.
Manon zegt dat zij en haar compagnon ruim de tijd hebben genomen om het nieuwe bedrijf neer te zetten. ,,Vanuit onze kennis en expertise als ondernemer en investeerder bedachten we dat het goed zou zijn om sub bv’s te creëren voor mensen die ondernemend zijn, maar geen ondernemer zijn. Als een soort Bol.com, waarbij de verkopende partij gebruik kan maken van onze data en logistiek, maar ook van productontwikkeling."
Van oude radio's naar vitamines en supplementen
,,Het leuke is dat ik dit samen met Dave Leusink doe. Hij is één van mijn beste vrienden, ik ken hem al een eeuwigheid en hij heeft net zo’n gestoorde werkethos als ik."
,,Vroeger werkten we ook al eens samen. Plaatsen we bluetooth in oude radio’s, haha! Inmiddels is het allemaal wat serieuzer. Hij heeft nu meerdere succesvolle bedrijven en is vooral bedreven in SEO. Binnen Vitamines.com benutten we die skill natuurlijk optimaal.”
Omzet nu al te vergelijken met die van Magioni
,,Ik wilde iets opzetten dat dicht bij mij staat en dat zijn vitamines en supplementen. Ben er dagelijks mee bezig. In januari 2022 zijn we al begonnen met een pilot, toen nog onder een andere naam. In augustus zijn we er echt fulltime mee bezig geweest en in november gingen we live met de bètaversie. Hoewel er nog geen grote marketingbudgetten zijn, zien we wel al een significante groei en omzet. Magioni-waardig, kan ik wel zeggen.”
"Gek genoeg is de branche van vitamines en supplementen nog erg traditioneel. Daar sloeg ik op aan"
Vitamines.com wil online het grote verschil gaan maken. Manon geeft aan dat 70 procent van de activiteiten rond vitamines en supplementen nog altijd offline plaatsvinden. ,,Gek genoeg is dit een branche die nog erg traditioneel is. Wetende dat er in Amerika allerlei trends gaande zijn, we met Tim Wolters een zeer ervaren productontwikkelaar in huis hebben en ik mijn creativiteit in innovatieve producten kwijt kan, sloeg ik hierop aan. Bovendien wil ik mezelf graag ontwikkelen op het gebied van e-commerce en SEO. Een heel andere tak van sport.”
Lees ook: René van der Zel wil met XXL Nutrition plankgas naar marktleiderschap in sportvoeding
Betrouwbaarheid uitstralen met Vitamines.com
,,In Nederland zijn eigenlijk alleen Holland & Barrett en wat discounters actief met vitamines en supplementen. Hoewel dit niet zulke unieke producten zijn als waar ik in het verleden mee kwam, zie ik hier wel kansen. We willen vernieuwend zijn en met een degelijke site betrouwbaarheid uitstralen. Gelukkig wordt dat nu al goed ontvangen.”
Wie de site bezoekt, ziet direct het gezicht van Arie Boomsma. Het is de bedoeling dat de eerder genoemde sub bv’s worden bemand door topsporters, influencers en BN’ers als Arie. Mensen met een groot bereik die een gezond leven op de eerste plaats hebben staan.
Van Essen wilde vooral meedenken met Boomsma
Manon noemt Arie in dat opzicht de belichaming van gezond zijn, die mede wordt gecreëerd door gezonde voeding, vitamines en supplementen. Een eigen plantaardige proteïnepoeder bleek hij echter nog niet te hebben. ,,Het leek me leuk mijn investeerderservaring wat uit te breiden en vooral mee te denken. We zijn met Arie in contact gekomen, er was duidelijk een klik en dus volgde er een samenwerking. Een heel fijne samenwerking.” De lijn van proteïnepoeders heeft de naam ‘BOOM’ gekregen.
,,Ik gebruik zelf al meer dan dertig jaar proteïne”, vertelt Arie. ,,Ik heb honderden producten uitgeprobeerd en met een handvol van de beste merken samengewerkt. Met die ervaring heb ik aangeklopt bij Vitamines.com om samen met hun experts nu eindelijk een eigen proteïne te ontwikkelen. Dat is gelukt met BOOM.”
Arie Boomsma is de samenwerking met Vitamines.com aangegaan en ontwikkelde BOOM.
Lees ook: Rico Verhoeven brengt eigen voedingssupplement op de markt met Ricoded
Vitamines.com naast Foodture Rebels en Dragons' Den
Met haar nieuwe project mikt Manon op Europese dominantie en door naast Nederland actief te zijn vanuit België, is de eerste stap gezet. Het is bewonderenswaardig, aangezien ze nog altijd medeoprichter is van investeringsfonds Foodture Rebels (waarmee ze al twee exits maakte) en er in het nieuwe seizoen van Dragons’ Den wederom een rol als investeerder voor haar is weggelegd.
,,Het huidige portfolio van Foodture Rebels bestaat uit vijf bedrijven en dat kan ik makkelijk behappen. Omdat het uitzoeken van de juiste pitches veel tijd kost, nemen we nu alleen geen nieuwe bedrijven meer aan. Op die manier kan ik mij voldoende blijven focussen op de mooie projecten die nu lopen.”