Nieuws E-commerce

MediaMarkt-baas Sporrel over agressieve groeistrategie en winkels zonder producten

MediaMarkt gaat meer winkels openen in Nederland. De elektronicaketen sluit overnames niet uit. Dat zegt Arnold Sporrel, de nieuwe baas van MediaMarkt Nederland, in een interview met het AD.

Annemieke van Dongen | Foto: Marco de Swart Fotografie 20 december 2017

Arnold Sporrel Mediamarkt

Dat zegt Arnold Sporrel, de nieuwe baas van MediaMarkt Nederland, in een interview. ,,We willen komende jaren verder groeien. Online, maar ook door winkels te openen op plekken waar de consument ons verwacht.’’

MediaMarkt telt nu 49 winkels in ons land. De directeur ziet ruimte voor nog ‘een aantal’ winkels van het huidige, grote formaat. Ook denkt hij aan kleinere stadswinkels. Overnames van bestaande winkels en de opening van shop-in-shops binnen andere winkelformules sluit hij bovendien niet uit. In België heeft MediaMarkt een aantal vestigingen in groothandels van Makro, in Hongarije heeft het onlangs twee filialen geopend in hypermarkten van Tesco.

Lees ook: John de Mol: ‘Bij mij is een glas altijd half leeg’

Ceconomy, het Duitse moederbedrijf van MediaMarkt, nam afgelopen zomer al een belang van 24 procent in de Franse elektronica- en boekhandelsketen Fnac Darty. ,,Wij willen de consolidatieslag leiden’’, verklaart Sporrel. ,,Daarom kijken we actief naar de mogelijkheden om andere bedrijven in te lijven, over te nemen of erin te participeren.’’

Experiment

Daarnaast experimenteert MediaMarkt met eigen nieuwe winkelconcepten. In Barcelona, waar Sporrel afgelopen jaren gestationeerd was als operationeel directeur van MediaMarkt Spanje, opende MediaMarkt afgelopen zomer een winkel zonder producten. In die ‘digital store’ is het assortiment op levensgrote beeldschermen te zien en te bestellen. Of Nederland ook zo'n productloze MediaMarkt krijgt, kan Sporrel nog niet zeggen. ,,Ik sluit het niet uit.''

Twee jaar geleden kondigde MediaMarkt overigens al aan in Nederlands stadswinkels te willen openen. Dat is nog niet gebeurd. Wel is het complete managementteam van de electronicawinkelketen inmiddels vervangen. Naast Sporrel (36) zijn nieuwe financiële en operationele directeuren aangesteld. In het directieteam zijn nog twee vacatures, onder andere voor een e-commercebaas.

Wat is er aan de hand? ,,Niets, bezweert Sporrel, die 17 jaar geleden na zijn studie bedrijfskunde in Groningen op de winkelvloer bij MediaMarkt begon. ,,Mijn voorganger
Gordon Scholz is na 28 jaar bij MediaMarkt met pensioen gegaan. Zijn collega Barry van Ruiven gaat verder als ceo van JUKE International, onze nieuwe muziekstreamingsdienst. Verder trekken we talenten van buiten aan omdat we verder willen groeien. Het gaat goed met MediaMarkt. In de achttien jaar dat we actief zijn, hebben we ons marktaandeel jaarlijks zien stijgen. We zijn met afstand de grootste electronicaverkoper en maken winst in Nederland.’’

Om hoeveel winst het gaat, maakt het moederbedrijf niet bekend. Ceconomy zag zijn omzet in Nederland afgelopen jaar stijgen tot 1,6 miljard euro, blijkt uit de gisteren gepresenteerde jaarcijfers; 1,5 procent meer dan het jaar ervoor.

Concurrenten

Ceconomy splitste zich in juli af van Metro, dat verder ging met de horecagroothandel Makro en Real-supermarkten. Onder Ceconomy vallen de elektronica- en mediaonderdelen waaronder Media Markt, Saturn, webwinkel iBood en Spotify-concurrent JUKE.
De opsplitsing moet ervoor zorgen dat de elektronicazaken beter gewapend zijn tegen grote online concurrenten als Amazon, CoolBlue en Bol.com. Analisten verwachten dat de Europese markt voor consumentenelektronica nog flink wordt opgeschud.

Sporrel zegt niet bang te zijn voor Amazon, e Amerikaanse webgigant die ook in Nederland terrein aan het veroveren is. ,,In Spanje en Duitsland laten we zien dat we die concurrentie prima aankunnen. Wij hebben iets wat Amazon niet heeft: 49 winkels, waar klanten producten kunnen zien, voelen en uitproberen, en terecht kunnen voor reparaties, service en trainingen.’’ Overigens kondigde Amazon gisteren aan in Duitsland fysieke winkels te gaan openen.

Klanttevredenheid

De nieuwe baas van MediaMarkt Nederland ziet het als zijn belangrijkste taak om de klanttevredenheid te vergroten. ,,We krijgen nu teveel klachten. Hoge bomen vangen veel wind, maar elke klacht is er één teveel. Er valt nog veel te verbeteren.’’ Zo vergaloppeerde de winkelketen zich onlangs aan Black Friday. 1.100 playstations die klanten hadden besteld, bleken niet leverbaar voor de aanbiedingsprijs. ,,Een fout in ons ict-systeem. Inmiddels zijn we alle kopers tegemoet gekomen.’’

Tevreden

Alle Nederlandse vestigingen van MediaMarkt hebben sinds kort een ‘customer experience manager’ die maar één taak heeft: zorgen voor tevreden klanten. Sporrel: ,,Drie jaar geleden zijn we daarmee begonnen in Spanje. Sindsdien is de klanttevredenheid enorm verbeterd. We kunnen ons daar meten met de winkels van Apple.’’

De totale omzet van Ceconomy groeide in het afgelopen gebroken boekjaar met 1,3 procent naar 22,2 miljard euro. De vergelijkbare omzet ging met 1,9 procent omhoog, waarbij Duitsland, Spanje en Turkije de snelst groeiende markten waren. De omzet uit onlineverkopen viel 23 procent hoger uit. Inmiddels is ongeveer 1 op de 9 verdiende euro’s van het bedrijf uit internetverkopen.

In de achttien jaar dat we actief zijn, hebben we ons marktaandeel jaarlijks zien stijgen. We zijn met afstand de grootste elektronicaverkoper en maken winst in Nederland

Arnold Sporrel, CEO Mediamarkt Nederland