Nieuws E-commerce
Nederlandse restaurants halen meer omzet dankzij bezorgdiensten
Restauranteigenaren zien het aantal bestellingen via bezorgnetwerken flink toenemen. Met name de lunch op afroep wint snel in populariteit.

Voorheen was je voor bezorgmaaltijden nog aangewezen op pizzakoeriers. Tegenwoordig heeft fastfood plaats gemaakt voor een breder aanbod van lokale restaurants die hun eten aanbieden via bezorgdiensten. Dominante partijen in het Nederlandse bezorglandschap zijn de platforms Thuisbezorgd.nl, Just Eat, Hungry.nl en nieuwe toetreders zoals Foodora en Deliveroo en UberEats.
Piek verdwenen
Vrijdag- en zaterdagavonden waren traditioneel de favoriete avonden om eten te bestellen, tegenwoordig gebeurt dat steeds vaker op doordeweekse avonden. Volgens Deliveroo is de mentaliteitsverandering een belangrijke verklaring voor de enorme toename van het aantal bestelde gerechten. In 2016 werd 10 procent van de maandelijkse bestellingen gedaan tussen maandag en donderdag. “De traditionele piek op vrijdag verdween en het aantal bestellingen werd meer uitgesmeerd over de hele week”, zegt Philip Padberg, General Manager bij Deliveroo Nederland.
Lunch
Ook de boterham met kaas achter het bureau lijkt plaats te maken voor een bestelde lunch. Bij maaltijdbezorger Deliveroo was het aantal lunchbestellingen dit jaar al 900 procent hoger dan vorig jaar rond deze tijd. Iets waar restaurants de vruchten van kunnen plukken. “We krijgen veel positieve reacties van restaurants en chefs en we zijn ontzettend enthousiast dat we meedoen aan belangrijke vernieuwingen in de bezorgservice”, zegt Padberg van Deliveroo. Fietsbezorgservice foodora zag het aantal zakelijke klanten het afgelopen jaar groeien van nul naar meer dan honderd. Nieuwkomer UberEats laat weten zich te herkennen in de opmars van de lunchbezorgingen. Zij zien dat steeds meer mensen steeds vaker een bestelling plaatsen.