Kennis E-commerce

Ondernemingsplan schrijven voor een webshop? 5 tips

Iedere onderneming begint met een ondernemingsplan, zo ook een webshop. Voor het succesvol opstarten van een webshop is een goed businessplan een vereiste. Op die manier zorg je dat je voorbereid bent op de zakelijke aspecten waarmee je als eigenaar van een webshop te maken kunt krijgen. Als je voor het eerst een ondernemingsplan voor jouw webshop schrijft, vraag je je misschien af hoe je dit het beste kunt aanpakken. In dit artikel zetten wij 5 handige tips op een rij die jij goed kunt gebruiken!

Van onze redactie 1 februari 2022

Bedrijfsplan webshop starten tips

Afbeelding ter illustratie. Bron: Pexels

Tip 1: Bepaal de belangrijkste doelgroep

Aan wie wil jij je product verkopen? Voor jezelf heb jij hier waarschijnlijk een duidelijk beeld van. Toch kan het goed zijn om in je ondernemingsplan nog eens duidelijk uiteen te zetten wat jouw belangrijkste doelgroep is. Door dit te doen, kun je goed nagaan welke mensen nu echt behoefte hebben aan de producten of diensten die jij in jouw webshop aanbiedt. Misschien kun je jouw doelgroep breder maken dan gedacht, of blijkt dat je juist een duidelijkere focus nodig hebt. Selecteer jouw belangrijkste doelgroep en zet hun behoeften concreet op papier. Vervolgens kun je bepalen hoe jouw webshop een toegevoegde waarde kan zijn voor deze doelgroep.

Tip 2: Voer een marktonderzoek uit

Voor je begint met het oprichten van een nieuwe webshop, is het altijd verstandig om eerst marktonderzoek te doen. In een marktonderzoek bekijk je hoe de markt binnen jouw productgroep eruitziet. Je kunt zo beter inspelen op ontwikkelingen en trends. Misschien is er de laatste tijd bijvoorbeeld steeds meer vraag naar de producten die jij wilt verkopen, of is de vraag juist afgenomen. Door relevante gegevens in de markt te analyseren, kun je ontdekken met welke trends en ontwikkelingen jij als ondernemer te maken krijgt. Dit hoofdstuk in jouw ondernemingsplan gaat je helpen om de markt beter te begrijpen. Aan de hand van diverse bronnen kun je de aannames die je in het ondernemingsplan doet, goed onderbouwen. Belangrijke prognoses waar om wordt gevraagd zijn, bijvoorbeeld, een inschatting van het aantal bezoekers op jouw webshop en het percentage hiervan dat daadwerkelijk iets koopt.

Lees ook: Alles wat je moet weten over marktonderzoek doen als bedrijf

Tip 3: Gebruik een template voor jouw ondernemingsplan

Een ondernemingsplan schrijven kan best moeilijk zijn als je dit nog nooit gedaan hebt. Veel entrepreneurs schrikken van de hoeveelheid informatie en stellen het schrijven van een plan uit. Dat terwijl er een hele handige manier is om het schrijven van een ondernemingsplan in goede banen te leiden! Tip 3 is een gouden tip: het schrijven van een ondernemingsplan wordt namelijk een stuk eenvoudiger met behulp van een template. Op internet wordt een volledig uitgewerkt en compleet voorbeeld ondernemingsplan speciaal voor webshops aangeboden. Je hoeft alleen de teksten aan te passen en jouw idee hierin te verwerken. Zo bespaar je jezelf veel tijd en moeite! Onze tip: bestel een template op een betrouwbare website. Zo weet je zeker dat jouw ondernemingsplan van een goede kwaliteit is.

Tip 4: Maak een SWOT-overzicht

Nog een waardevol onderdeel van een ondernemingsplan is een SWOT-overzicht. In dit schema zet je alle sterktes (Strenghts) en zwaktes (Weaknesses) van jouw webshop tegenover de kansen (Opportunities) en bedreigingen (Threats) in de markt. Het is goed om voor elk onderdeel zo’n 3 tot 5 punten op te schrijven en met elkaar vergelijken. Je zult zien dat je zo veel nieuwe inzichten opdoet die er uiteindelijk voor zullen zorgen dat je jouw kansen optimaal benut en dat de impact van de ‘negatieve’ onderdelen geminimaliseerd kan worden. Besteed voldoende tijd aan het maken van een SWOT-analyse en doe er je voordeel mee!

Lees ook: Een SWOT-analyse maken van je bedrijf: zo doe je dat

Tip 5: Leg jezelf een marketingbudget op

Als je bezig bent met het oprichten van een nieuwe webshop, denk je misschien nog niet aan marketingdoelen. Toch kan het heel waardevol zijn om hier alvast in detail op in te gaan. Door jezelf een marketingbudget toe te kennen voor jouw webshop, zorg je ervoor dat er straks niet te veel geld gaat naar marketingactiviteiten. Als je dit hoofdstuk opneemt in jouw ondernemingsplan, dwing je jezelf om nu al na te denken over het zo effectief mogelijk besteden van het beschikbare geldbedrag. Een waardevol onderdeel voor een webshop waar je zeker een gedeelte van je budget aan toe kunt schrijven, is online adverteren.

De voordelen van een goed ondernemingsplan

Ben jij klaar voor het schrijven van jouw eigen ondernemingsplan of twijfel je nog hoe zo’n businessplan van waarde gaat zijn voor jouw bedrijf? Om jou het laatste zetje te geven zetten we, tot slot, de voordelen van het hebben van een goed ondernemingsplan nog even voor je op rij:

  • Als ondernemer komt er veel op je af. Je wilt daarom goed voorbereid zijn en snel een antwoord paraat hebben. In onverwachte situaties kun je altijd teruggrijpen op jouw ondernemingsplan.

  • Door je plannen uit te schrijven, maak je ze concreet. Dit gaat je helpen om jouw doelen te visualiseren en vergroot de kans dat je ze uiteindelijk zult gaan bereiken.

  • Wellicht komt er een moment waarop je financiering wilt aanvragen voor jouw bedrijf. Een externe partij zal altijd vragen naar jouw ondernemingsplan. Het proces verloopt veel sneller als je dit al bij de hand hebt.

Blijf op de hoogte van het laatste nieuws voor ondernemers.

Ontvang dagelijks onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste ondernemersnieuws