Nieuws E-commerce
Meer dan helft mbk-ondernemers heeft online verkopen opgevoerd tijdens coronacrisis
Meer dan de helft (52 procent) van de Nederlandse mkb-ondernemers heeft tijdens de coronacrisis de online verkopen opgevoerd. Dat blijkt uit onafhankelijk onderzoek van betaalservice PayPal onder ruim duizend kleine en middelgrote bedrijven in ons land. Bedrijven die tijdens de pandemie gebruikmaakten van digitale hulpmiddelen, of deze verder aanscherpten, bleken veerkrachtiger en groeiden meer dan bedrijven die dat niet deden.

Foto: Shutterstock
Nu de feestdagen eraan komen, onderzocht betaalservice PayPal hoe bedrijven zich hebben aangepast op het gebied van e-commerce en daaruit blijkt dat ruim de helft van de mkb-ondernemers de online verkopen heeft laten groeien. Ook geeft een overgrote meerderheid (63 procent) aan dat efficiënte betaalmethodes essentieel zijn om de verkoop te stimuleren en dat zij het aantal klanten dat uiteindelijk niet overgaat tot aankoop hiermee willen verlagen.
Feestdagen kunnen leiden tot grootste online verkopen tot nu toe
Het 2021 Digitize and Thrive Report van PayPal benadrukt dat de online verkopen tijdens de feestdagen in 2020 historisch hoog waren. In slechts één feestdagencyclus zagen wereldwijde retailers twee jaar aan e-commerce-groei. Het consumentenvertrouwen neemt toe en uit het rapport blijkt dat 58 procent van de consumenten wereldwijd verwacht na de pandemie meer online te zullen winkelen dan ervoor. Deze feestdagen zouden wel eens tot de grootste online verkopen tot nu toe kunnen leiden.
Uit het onderzoek blijkt daarnaast dat de meerderheid van de Nederlandse bedrijven (57 procent) hun producten en diensten online verkoopt, en nog eens 22 procent is van plan dit binnen de komende vijf jaar te doen. Bedrijven die tijdens de pandemie gebruikmaakten van digitale hulpmiddelen, of deze verder aanscherpten, bleken veerkrachtiger en groeiden meer dan bedrijven die dat niet deden.
Online winkelwagen blijft leeg bij lange laadtijd
Toch is een webwinkel alleen niet genoeg. Snelheid en gebruikersgemak zijn essentieel om 'winkelwagenverlaters' tegen te gaan. ,,De online concurrentie blijkt stevig en de klant is ongeduldig. Als de laadtijd te lang duurt, of als het afrekenproces te lastig is, laten klanten hun online winkelmandje open staan, zonder garantie dat ze terugkomen om af te rekenen", aldus Joachim Govaerts, directeur PayPal Benelux. Uit onderzoek blijkt dat per seconde vertraging in het aankoopproces, de hoeveelheid aankopen met 7 procent daalt.”
Fouad Hamaidouch, oprichter van Restocks, het eerste platform in Nederland dat limited edition sneakers herverkoopt, is het hiermee eens. ,,Veel bedrijven worstelen met toenemende concurrentie en met klanten die niet overgaan tot aankoop”, zegt Hamaidouch. ,,De pandemie heeft ons gedwongen om ons online afrekenproces te bestuderen en versimpelen om de verwachtingen van onze klanten beter tegemoet te komen. Sinds we wijzigingen hebben ingevoerd, zien we een toename van 16 procent in aankopen en aanzienlijk minder mensen die hun aankoop halverwege afbreken."
Lees ook: Kwart van ondernemers heeft plan van aanpak voor online marketing en verkoop
Over de grens verkopen brengt zorgen, maar ook kansen voor Nederlandse detailhandelaars
Ten slotte laat het onderzoek zien dat verkopen over de grens ook een groeikans bieden voor Nederlandse mkb-ondernemers. Van de respondenten geeft 43 procent aan al in het buitenland te verkopen en één op vijf ondernemers wil dit gaan doen.
Op nieuwe markten opereren betekent nieuwe mogelijkheden, maar toch is 33 procent van de retailers niet overgegaan op verkopen in het buitenland vanwege zorgen over betalingsproblemen of fraude. Bijna twee derde (60 procent) van de onderzochte bedrijven is bang dat online verkoop hun bedrijf kwetsbaarder maakt voor fraude. Toch onderneemt 69 procent actief stappen om zichzelf te beschermen tegen fraudeurs.
Lees ook: Webwinkels maken zich schuldig aan klanten lokken met niet-leverbare artikelen
Drie tips om te zorgen dat klanten hun aankoop afronden tijdens de feestdagen
1. Zorg ervoor dat sites snel laden, dat navigeren intuïtief en mobielvriendelijk werkt en zorg dat consumenten geen accounts aan hoeven te maken. Versimpelen van het afrekenproces leidt tot meer aankopen.
2. Test voor de feestdagen nog de online shopervaring. Dit stelt ondernemers in staat om pijnpunten te ontdekken en op te lossen voor het drukke winkelseizoen. Controleer bijvoorbeeld hoe snel klanten kunnen vinden waar ze naar op zoek zijn met behulp van zoek- en filterfuncties. Nu iets extra tijd besteden kan een hoop tijd schelen tijdens de drukte rond de feestdagen.
3. Betrek je klanten ondanks alle drukte. Deze periode biedt ondernemers een mooie kans de klantrelatie te verdiepen door een persoonlijke benadering. Klanten zijn in een feestelijke stemming en door in te spelen op de feestdagen door cadeausuggesties op maat te leveren, kan dit uitgroeien tot een loyale klant. ,,Slimme retailers kunnen ook social media of hun zoekgeschiedenis inzetten om specifieke klantsegmenten aan te trekken, die passen bij hun klantenbestand”, besluit Govaerts.