Nieuws E-commerce
PostNL op volle oorlogssterkte om (alle) online-aankopen op tijd af te leveren
De online verkoop, zeg maar gerust de bestelgekte, begint vandaag op Singles Day. Het is de opmaat naar Sinterklaas, Black Friday, Cyber Monday en de feestdagen. Door corona is de consument nog meer gaan bestellen bij webshops. Net als vorig jaar wordt er weer het uiterste verwacht van nationale pakjesbesteller PostNL.

PostNL zegt op volle oorlogssterkte te beginnen aan de komende feestdagen. Foto: ANP
PostNL is op oorlogssterkte voor de komende periode met een bezorgcapaciteit voor 2,1 miljoen pakjes per dag. Per dag plant het bedrijf 6.500 ritten met busjes in, tweeduizend meer dan normaal, zegt directeur Pakketten Liesbeth Kaashoek tegen NU.nl. Ondanks de campagne richting de consument om eerder en gespreid te bestellen heeft ze niet de illusie dat ze alle drukte ‘gespreid krijgt’.
Vorig jaar liep het begin december spaak bij PostNL, nadat de drukte in de winkelstraten rond en op Black Friday consumenten nog meer achter de computer joeg. ,,Er is best veel veranderd ten opzichte van vorig jaar", aldus de directeur van de grootste pakketbezorger in Nederland. PostNL heeft er nieuwe sorteercentra bij, waaronder één met 175 robots. ,,Dat is voor kleine pakketten en heeft de capaciteit van vijf normale sorteercentra."
Op zondag net zoveel pakketjes bestellen als doordeweeks
Verder is er nog een nieuw sorteercentrum neergezet en zijn er ook meer distributielocaties. ,,We bezorgen al op zondag, maar dan volgens een zondagsdienstregeling. Dat wordt op de dag na Black Friday opgevoerd naar eenzelfde volume als op doordeweekse dagen."
De tekst gaat onder de foto verder
Het nieuwe PostNL fulfilmentcenter met het gerobotiseerde AutoStore-systeem. Foto: PostNL
Of mensen nu nog meer online gaan bestellen omdat de besmettingen weer oplopen, of door maatregelen, is ook voor PostNL nog een vraag. ,,We zullen uiteraard ook vrijdag luisteren wat het kabinet aankondigt en ons wat er ook gebeurt maximaal inspannen om alles op tijd geleverd te krijgen", zegt Kaashoek. ,,We hebben vorig jaar bewezen dat we kunnen opschalen en we houden al rekening met een verdubbeling."
Vorig jaar was 21 december de allerdrukste dag met 1,76 miljoen pakketten; in de aanloop naar Kerst en toen alle winkels dicht waren in verband met de lockdown. De drukste dag wordt nu verwacht op Black Friday of net erna. Wat de komende periode echt brengt en of PostNL daartegen opgewassen is, moet nog blijken. ,,Het blijft in deze tijden moeilijk om op zaken vooruit te lopen."
Lees ook: Jan Meerman (INretail) verwacht coronapas voor niet-essentiële winkels
"Veel webwinkels anticiperen al vroeg op bestelpiek"
Marlene ten Ham, directeur van Thuiswinkel.org
Sinds de lockdown bestellen consumenten structureel meer online. Webshops verwachten tijdens de feestdagenperiode een omzetstijging van gemiddeld 70 procent ten opzichte van de reguliere verkoop, meldt e-commerce kenniscentrum Thuiswinkel.org. ,,Vanwege de enorme versnelling in de markt en de groei is innoveren voor e-commerce-sector cruciaal. Ondernemers komen met steeds slimmere opties om te voldoen aan de wensen van de consument, gemak is hierbij leidend. Zo bieden webwinkels consumenten verschillende afleveropties, hebben ze hun distributiecentra opgeschaald en werken ze bijvoorbeeld met verpakkingsmachines om sneller en kleiner te verpakken,” zegt Marlene ten Ham, directeur van Thuiswinkel.org.
De piekdagen liggen dit jaar volgens haar naar verwachting op 26 november (Black Friday) en 29 november (Cyber Monday): ,,We zien dat veel webwinkels al vroeg op de bestelpiek anticiperen. Zo bieden ze hun kortingsacties eerder aan en stimuleren ze met acties om hun bestellingen in één keer te doen. Dit biedt niet alleen extra voordeel voor consumenten, maar voorkomt ook extra logistieke druk.”