Nieuws E-commerce

Deze retailexpert ziet grote kansen voor een V&D 2.0

Retailexpert Hans van Tellingen, directeur van onderzoeksbureau Strabo denkt dat de retailbedrijven met alleen een webshop ten dode opgeschreven zijn. Hij ziet grote kansen voor een fysieke winkel in het middensegment. “Met V&D 2.0 heb je een prachtige formule om de Middenlanders optimaal te bedienen.”

Redactie | Foto: archief AD 4 december 2018

Hans van tellingen 3

Dat zegt Van Tellingen in een interview op Marketing Tribune naar aanleiding van zijn nieuwe boek. Hierin trekt hij niet alleen de toekomst van webwinkels in twijfel. Is de winkelleegstand wel zo hoog? Kan online supermarkt Picnic ooit winst maken? Levert gratis parkeren nu echt extra winkelomzet op? En zijn warenhuizen de toekomstige winstmakers? De antwoorden belooft hij in het boek 'Waarom stenen winkels winnen'.

Webwinkelpenetratie

De boodschap dat geld verdienen met een webshop er niet bij is, begint volgens de auteur steeds meer te landen. “Meer dan 90 procent wordt nog gewoon in de fysieke winkel besteed. De webwinkelpenetratie is echter wel negentig procent. De meeste mensen kopen wel eens wat op internet, maar daarbij gaat het om heel gerichte inkopen. Dan gaat het om een korte kassabon. Voor de lange kassabon moet je in de fysieke winkel zijn. Mensen komen binnen voor een aankoop, maar kopen meer dan ze van plan waren.”

Fysieke winkels

Om zijn theorie te onderbouwen noemt Van Tellingen als voorbeelden Amazon, Ace & Tate en Fietsenwinkel.nl. Alledrie begonnen de online spelers fysieke winkels. Hij kan er alleen met zijn verstand niet bij dat Bol.com geen fysieke winkels heeft in de Albert Heijn supermarkten (beide onderdeel van Koninklijke Ahold Delhaize. “Ik verwacht eigenlijk dat Bol.com binnen nu en anderhalf, twee jaar weer verkocht gaat worden. Misschien dat Ahold nog een laatste, krachtige inspanning doet om de webretailer tot een succes te maken, maar daarna is het over en uit.”

De Middenlander

De retailexpert ziet ook dat er een gigantische markt grotendeels wordt vergeten door ondernemers. De zogenaamde Middenlander komt rond van een modaal inkomen of verdient zelfs een paar keer modaal, zegt hij tegen Marketing Tribune. “Hudson’s Bay moet de V&D-rechten van Ronald Kahn opkopen en alle fouten die gemaakt zijn in het verleden eruit halen. Dan heb je met V&D 2.0 een prachtige formule om die Middenlanders optimaal te bedienen. Er moet gewoon iets komen tussen Action, Hema en aan de andere kant De Bijenkorf. Er bestaan prima kansen voor een warenhuis in het middensegment.”

In het boek heeft de auteur een opsomming gemaakt wat er allemaal fout en goed kan gaan in de retail. Op basis daarvan is zijn eerste advies om goed te onderzoeken of het winkelgebied potentie heeft. “In grote stadscentra, of grotere winkelcentra, is er een schreeuwend tekort aan winkelruimte. In kleinere winkelcentra of stadscentra bestaat soms een overaanbod. De sleutel voor succes ligt voor een belangrijk deel bij het afstemmen tussen vraag en aanbod.”

Uiteindelijk, concludeert hij, draait het allemaal om ondernemerschap en service. “Verwen je klant, hou van je klant. Het is een jeukwoord, maar wees authentiek. Dat is het in feite. Retail is helemaal niet moeilijk, maar je kunt het wel moeilijk maken.”