Nieuws E-commerce

Thuisbezorgd.nl start 2021 met knal: 1 januari topdag maaltijdbezorgers

Het is komende dagen alle hens aan dek voor de medewerkers en alle aangesloten restaurants van Thuisbezorgd.nl. Nu 'we' op nieuwjaarsdag massaal eten bestellen, verwacht het platform voor maaltijdbezorging records te breken. ,,Op 1 januari hebben mensen een rustige, feestelijke dag, geen zin om te koken of daar überhaupt niet over nagedacht.''

David Bremmer (AD) 31 december 2020

Thuisbezorgd mensen mcdonalds

Maaltijdbezorgers van Thuisbezorgd.nl in Rotterdam. Foto: ANP.

Dubbel zo veel loon krijgen de bezorgers van Thuisbezorgd.nl als ze op 1 januari komen werken, vertelt Tessa Overdijk aan het AD. ,,Dat is nog meer dan de 150 procent met kerst.'' De 20-jarige studente bewegingswetenschappen aan de VU bezorgt wekelijks een à twee avonden maaltijden in de hoofdstad. Dat doet ze op een elektrische fiets die ze ophaalt bij de hub van Thuisbezorgd.nl in Amsterdam-West. ,,Deze kerstvakantie is het al druk en voor nieuwjaarsdag geldt dat nog meer. Vandaar dat we allemaal in onze werk-app het verzoek hebben gekregen om extra te rijden die dag.''

'Nieuwjaarsdag superdruk'

Ook de circa tienduizend aangesloten restaurants in Nederland maken zich op voor nieuwjaarsdag. ,,Alle verloven zijn ingetrokken, we hebben alle handjes nodig", meldt Kick Sol, directeur van Cannibale Royale. Het restaurant heeft binnen enkele jaren vijf vestigingen geopend door heel Amsterdam en serveert comfort food met een klassieke inslag en een nadruk op goed vlees. ,,Op nieuwjaarsdag is het echt superdruk, vandaar dat we die dag extra goed voorbereiden. Dat doen we onder meer in de productiekeuken die we voor onze vestigingen hebben.''

Lees ook: Thuisbezorgen in Nederland, Europa en nu ook VS: het succes van Jitse Groen

Volgens Joris Wilton van Thuisbezorgd.nl is het niet voor niets dat met name nieuwjaarsdag tot de beste dagen van het jaar behoort, samen met Koningsdag. Het maaltijdbezorgplatform verwacht dan twee keer meer bestellingen dan normaal. ,,Veel mensen hebben het met oudjaar laat gemaakt en champagne gedronken. Op 1 januari hebben ze een rustige, feestelijke dag en hebben ze geen zin om te koken of daar überhaupt niet over nagedacht.''

Elektrische fietsen in piekfijne staat

Het betekent spitsuur voor de tienduizend medewerkers van het maaltijdbezorgplatform. Vandaar dat al het personeel wordt gemobiliseerd. Naast Tessa Overdijk en enkele duizenden bezorgers zijn dat de callcentermedewerkers die contacten met de restaurants onderhouden, de klantenservice en de vele ict'ers die Thuisbezorgd.nl in de lucht houden. De bezorgdienst heeft echter ook mensen die de elektrische fietsen in piekfijne staat houden, zodat bezorgers zonder panne op pad kunnen.

''We zien een versnelling van het aantal mensen dat online eten bestelt, helemaal met de smartphone''

Joris Wilton, Thuisbezorgd.nl

Ondanks corona boert Thuisbezorgd.nl - twintig jaar geleden opgericht door Jitse Groen en inmiddels uitgebouwd tot een miljardenbedrijf dat onder de naam Just Eat Takeaway.com in 23 landen actief is - minstens zo goed als afgelopen jaren. Aanvankelijk leek het daar niet op, zegt Wilton. ,,Tijden de eerste lockdown stopte iedereen met bestellen en ging hamsteren: niet alleen toiletpapier, maar ook pasta en rijst. Dat moesten mensen eerst opeten, de onzekerheid was groot.'' Na die eerste fase volgde herstel. ,,We zien een versnelling van het aantal mensen dat online eten bestelt, helemaal met de smartphone.''

4 miljoen bestellingen Thuisbezorgd.nl

Resultaat is dat de bestellingen bij Thuisbezorgd.nl de eerste negen maanden met 27 procent toenamen. Inmiddels heeft ruim een derde van de volwassen Nederlandse bevolking de afgelopen twaalf maanden tenminste één keer via het platform besteld. Maandelijks handelt Thuisbezorgd.nl ruim 4 miljoen bestellingen af. Voor iedere order rekent het platform gemiddeld 12 procent commissie.

Boven: Tessa Overdijk op de e-bike van haar werkgever. (Foto: Marco Okhuizen)

Hoewel een deel van de restaurants daarover klaagt, kunnen ze niet om Thuisbezorgd.nl heen. ,,Het is voor ons essentieel om met een goede bezorgdienst samen te werken'', zegt Kick Sol van Cannibale Royale. ,,Wij werken samen met alle grote platforms, ook met Deliveroo en UberEats. We proberen klanten wel aan te moedigen rechtstreeks bij ons te bestellen, maar dat lukt maar matig.'' Al met al weet Sol dankzij Thuisbezorgd.nl en alle overheidssteun zijn restaurants boven water te houden. ,,Helaas hebben we wel afscheid moeten nemen van 100 van de 250 medewerkers. Dat doet pijn.''

Vast dienstverband

Voor bezorgster Tessa Overdijk biedt het succes van Thuisbezorgd.nl een fijne job in tijden waarin minder studentenbaantjes beschikbaar zijn. Het fietsen levert lichaamsbeweging op en laat haar de stad goed kennen. ,,Ik vind het lekker om zo een paar uur bezig te zijn", zegt Overdijk. Voordeel is dat ze een vast dienstverband heeft en niet zoals andere bezorgdiensten per bestelling betaald krijgt. ,,Vaak ligt het aan het restaurant en niet aan jou als bezorger als een bestelling te laat is.''

Wat al die mensen dan bestellen? ,,Sushi en fastfood, maar ook hamburgers van burgertentjes en veel buitenlands eten.'' Volgens Wilton van Thuisbezorgd.nl blijven in absolute getallen hamburgers, Aziatisch eten en Italiaans de top drie. ,,Maar je ziet ook pokébowls, salades en vegetarisch eten hard groeien. Kijk, twintig jaar geleden konden alleen Chinees en pizza's worden bezorgd, inmiddels geldt dat voor alle mogelijke gerechten.''

Lees ook: Vijf jonge ondernemers gaan de strijd aan met Thuisbezorgd, UberEats en Deliveroo

1 januari: twee keer zoveel besteld

Uit onderzoek van iVox in opdracht van Thuisbezorgd.nl blijkt dat 80 procent van de Nederlanders overweegt om op nieuwjaarsdag online eten te bestellen. Vrijwel alle aangesloten restaurants zijn 1 januari geopend. Naar verwachting wordt er vrijdag ruim twee keer zoveel besteld als op een reguliere dag.

Voor de bestelsite van maaltijden betekent de verwachte drukte extra voorbereidingen. Het platform begint eerder met het inplannen van meer bezorgers. Ook de klantenservice en IT-ondersteuning wordt flink uitgebreid. Daarnaast heeft Thuisbezorgd.nl dit jaar de eigen bezorgservice versneld uitgerold naar veel meer steden zodat restaurants die nog geen eigen bezorging hadden hiervan gebruik kunnen maken. Voor veel horecaondernemers die noodgedwongen de deuren moesten sluiten, moet het uitkomst bieden.

Lees ook: Startup Packaly bezorgt binnen een uur: ‘Nog nooit zo gegroeid als afgelopen halfjaar'

Alles over, voor én door ondernemers in je mailbox.

Ontvang twee keer per week onze nieuwsbrief met inspirerende ondernemersverhalen en informatieve artikelen.