Nieuws Actueel
'Een goed ingerichte winkel met het juiste personeel en goede producten bindt'
Een winkel waar over het interieur is nagedacht winkelt fijner. Een goed ingerichte winkel met het juiste personeel en goede producten bindt. Dat schrijft Stefan van der Weele in zijn blog.

Je komt terug en geeft er geld uit. Juist in deze tijd met een groeiend aantal webwinkels en winkelleegstand is het belangrijk oog te hebben voor een goed interieur. De prikkel moet zijn dat consumenten worden aangetrokken door een perfecte winkelomgeving; een goede lay-out, mooie gevel en het gebruik van kenmerkende kleuren en materialen.
Inspirerend
Retail design, het ontwikkelen van een visuele (winkel)identiteit is een belangrijke pijler van een winkel (formule). Als retaildesigner werk ik daaraan. Ik wil ruimtes creëren die het leven van mensen verbeteren, zinvol en functioneel zijn en uiteraard aantrekkelijk. Het doel om stimulerende en inspirerende ruimtes en plekken te maken die de kernmerken van een merk uitdragen, ruimtes waar het goed winkelen en goed ontmoeten is. Als ontwerper ben ik ervan overtuigd dat je als bedrijf niet alleen op prijs moet concurreren, maar consumenten ook moet aantrekken door waardevolle en positieve ervaringen. Bij alles wat we als ontwerpers doen staat hierbij de klantbeleving voorop.
Lees ook: Nieuwe winkels, nieuwe look: Kippie klaar voor de toekomst
Uitstraling
De drie jonge ondernemers van foodketen Kippie vroegen ons hun oude bestaande formule van een frisse update te voorzien. Wat hebben we gedaan waar ook andere retailers iets van kunnen leren? Uitgangspunt was de centrale positie van de klant. Hij ziet dat alles vers wordt klaargemaakt en ruikt de geur van gegrilde kippen, kortom het bieden van mooie klantbelevingen.
De visuele identiteit werd vereenvoudigd, waardoor de leesbaarheid van de winkel toenam. De kleur geel zat van oudsher al in de uitstraling van Kippie. Deze hebben we een heldere toon gegeven. En er zijn echte materialen toegepast. We hebben dit consequent doorvertaald naar de communicatie in de winkel, de gevel, een kledinglijn met nieuwe schorten, de vrachtwagens, leaflets, posters en stoepborden.
Een merkomgeving waar aandacht aan is besteed, groeit. Kippie heeft nu de potentie om de komende jaren door te groeien tot het vers-gemaks-concept in iedere winkelstraat van Nederland en misschien wel daarbuiten.
Stefan van der Weele is creative director bij Claessens Erdmann in Amsterdam.
De prikkel moet zijn dat consumenten worden aangetrokken door een perfecte winkelomgeving