Nieuws Actueel
Een monsterverbond in de lucht

De vijf grootste vliegmaatschappijen van Europa proberen op de tweedaagse luchtvaarttop op Schiphol eenheid uit te stralen. De overheden zijn de boosdoeners, schrijft Het Parool.Een einde aan vliegveldmonopolies, aan stakende verkeersleiders en stijgende overheidskosten. Zo verdeeld als de Europese luchtvaart jarenlang was, zo eensgezind treden de vijf grootste vliegmaatschappijen op Schiphol naar voren.Airlines for Europe, heet het monsterverbond. A4E, alsof het een B-kant van een Princenummer is, maar het had best ook de 'Avengers' (naar de samenwerkende superhelden uit de Marvel-comics) kunnen heten.Normaal vechten ze elkaar het luchtruim uit - zeker de gezworen budgetrivalen Ryanair en Easyjet - maar gisteravond waren de vijf grootste maatschappijen van Europa broederlijk aangeschoven in een hotelzaaltje op Schiphol, eventjes zelfs met de gezamenlijke vijanden in het midden: beleidsmakers Eurocommissaris Violeta Bulc (Transport) en staatssecretaris Sharon Dijksma. De Europese luchtvaartsector, die de afgelopen vijftien jaar maar geen vuist wist te maken tegen overheidsbedreigingen als emissieheffing en vertragingsvergoedingen, wil één gezicht tonen op de bijeenkomst in het kader van het Nederlandse EU-voorzitterschap.Het is een mooi stel, vooral met de wat melancholiek ogende Alexandre de Juniac (Air France-KLM), 'lady' Carolyn McCall (Easyjet) en de doorgewinterde luchtvaartbobo's Willie Walsh (BA, Iberia en Vueling) en Carsten Spohr (Lufthansa). Ryanairs Michael O'Leary, met zonnebril in het haar, speelt de rol van boeman met verve ("I'm the quiet shy one in the corner," introduceert hij zich met zelfspot). Een verbod moet er komen op stakende luchtverkeersleiders, of in elk geval maatregelen die hun acties zinloos maken. "We weten allemaal over welk land ik spreek" (Frankrijk). Ook Italië ligt op de korrel van de flamboyante Ier. De Italianen hebben hun vliegtaks verhoogd en zo 'duizenden Italianen de werkloosheid in gejaagd'.Het monsterverbond wil vooral de kosten omlaag. Zíj hebben de afgelopen tien jaar de ticketprijzen een vijfde omlaag gekregen ondanks de jaren torenhoge kerosineprijs en de stijgende heffingen. Terwijl overheden en vliegvelden hun prijzen alleen maar verhoogden. Zo zouden de tien grootste Europese luchthavens - waaronder Schiphol - in dezelfde tijd hun heffingen met negentig procent hebben verhoogd. "Passagiers hebben daardoor de laatste tien jaar 5,4 miljard euro extra aan luchthaventoeslagen betaald," aldus O'Leary.Lufthansatopman Spohr secondeert de Ier met verve als de good cop. Europa zou eens moeten kijken naar luchthavenmonopolies, zoals Italië. En zoals Nederland, waar Schiphol alle vliegvelden van importantie uitbaat? Schipholtopman Jos Nijhuis heeft dan al de zaal verlaten.Pas als we doorvragen, willen de vijf strijdmakkers wel toegeven het niet altijd met elkaar eens te zijn. Over de aanpak van de luchtvaartmaatschappijen uit het Golfgebied bijvoorbeeld. Daarover heeft Walsh zijn veto uitgesproken. Zijn IAG (BA-Iberia) is immers deels in handen van zo'n maatschappij.Ook zijn ze niet helemaal eens over de vertragingsvergoedingen van honderden euro's die aan passagiers van ernstig vertraagde vluchten betaald moeten worden. "Zoals die maatregel nu moet worden uitgevoerd, is hij een perverse variant van wat ooit was bedoeld," zegt Walsh erover. Maar over de aanpak is binnen het gezelschap geen overeenstemming.