Nieuws Actueel

Eindhovense ondernemers willen meer publiek in De Bergen

Zelfstandige ondernemers bepalen het winkelbeeld in De Bergen in Eindhoven: exclusieve modewinkels, boetiekjes en speciaalzaken. Veel bezoekers van de binnenstad komen er niet, maar het winkelgebied wordt nu beter bij de rest van het centrum getrokken, schrijft het Eindhovens Dagblad.

Diede Hoekstra | Foto: René Manders 2 mei 2016

Een dorpje in de stad, zo omschrijven ondernemers van de De Bergen in Eindhoven hun straatjes liefkozend. Maar wel een dorpje dat door lang niet alle bezoekers van de binnenstad ontdekt wordt. Uit tellingen van onderzoeksbureau Locatus blijkt bijvoorbeeld dat de Kleine Berg nog geen tien procent trekt van het aantal bezoekers dat de Demer bezoekt.

KaaswinkelGezien het winkelaanbod niet zo verwonderlijk, want winkels voor de massa hebben de Kleine Berg, de Bergstraat en de Grote Berg niet. In tegenstelling tot de rest van het centrum bepalen zelfstandige ondernemers hier het winkelbeeld. Exclusieve modezaken, een kunsthandel, platenzaak en sinds kort zelfs een kaaswinkel. Dit alles afgewisseld door verschillende horecagelegenheden. Van een bruin café tot een sterrenzaak (Wiesen). Het winkelpubliek is gemêleerd maar de Kleine Berg wordt niet voor niets wel eens de Eindhovense P.C. Hooftstraat genoemd. Een blik op de geparkeerde bolides laat zien waarom.

Maar dat veel bezoekers van de binnenstad De Bergen niet of nauwelijks bezoeken, zit betrokkenen toch niet lekker. Ondernemers vonden ook lang dat de gemeente niet voldoende investeerde in het gebied. Die boodschap is aangekomen, want de portemonnee werd getrokken om de verbinding met het centrum te verbeteren.

Barrière Probleem is de drukke Keizersgracht die een barrière vormt voor veel consumenten. Vooral mensen die Eindhoven niet kennen maken de oversteek niet. Ter hoogte van de Vrijstraat werd daarom de bestrating al doorgetrokken om een natuurlijke overgang te creëren. Nog dit jaar wordt de bestrating van de Kleine Berg vervangen en onlangs werd ter hoogte van de Hooghuisstraat ook het Bergenpad over het Fensterrein voltooid.

Een mooie toevoeging, maar hele kuddes nieuw publiek zal ook het Bergenpad niet meteen trekken. Zo denken ondernemers. "Dat is ook niet erg. De drukte in de binnenstad willen we in De Bergen ook niet", zegt Wim Oostelbos van Jaspers Mode. "Maar het is wel zonde als mensen hier niet komen omdat ze niet van het bestaan weten."

Geen spijtOostelbos verhuisde zijn winkel in herenmode vorig jaar van de Rechtestraat naar de Kleine Berg. "In één jaar tijd heb ik meer nieuwe klanten gekregen dan in de laatste zeven jaar op de Rechtestraat. Het publiek dat hier loopt sluit veel beter aan bij mijn doelgroep. Het is veel belangrijker wie er loopt dat hoeveel er lopen."

Collega-ondernemer Niels Wildenberg van modewinkel Wildenberg Ynformal verhuisde al in 2008 van de Markt naar de Kleine Berg. "En daar heb ik geen moment spijt van gehad." Al in 2010 klopte Wildenberg bij de gemeente aan over een betere verbinding. "De Hooghuisstraat sluit qua winkelaanbod goed aan bij De Bergen. Maar bezoekers kregen toch het idee dat de stad ophield bij het parkeerterrein. Het gaat om meer dan extra bezoekers trekken. We willen als winkelgebied ook interessant blijven voor nieuwe ondernemers. Daar helpt een aantrekkelijke omgeving en een goede verbinding met de binnenstad bij."

Apple StoreEen opvatting die Ellen Albers van conceptstore You Are Here deelt. "Als er hier een Apple Store zit, heb je een Bergenpad niet nodig. Maar goed, die komt hier niet, dus moet je samen goed sturen op wat er wel voor winkels komen en wat je doet om jezelf op de kaart te zetten."

De realistische verwachtingen van de ondernemers worden onderschreven door Aloys Borgers, universitair hoofddocent aan de TU/e en gespecialiseerd in winkelgebieden en loopstromen. "Sierlijke bomen, mooie bestrating of fraaie bankjes. Allemaal leuk en aardig maar extra bezoekers trek je er nauwelijks mee. Zo blijkt uit elk onderzoek. In een binnenstad bepaalt het winkelaanbod hoe de consumenten lopen."

Online profilerenVolgens Borgers zijn er voor de ondernemers in De Bergen ook andere manieren om meer bezoekers te trekken. "Vooral de rol van internet wordt almaar groter. Een afstudeerder aan de TU/e deed recent onderzoek naar de manier waarop bezoekers van de binnenstad hun bezoek voorbereiden. Daaruit bleek dat mensen die zich op internet verdiept hadden in Eindhoven ook vaker op de Kleine Berg kwamen. Als je daar als ondernemer een winkel hebt, is het dus van belang om je goed te profileren."

Volgens Wildenberg gebeurt dat ook al volop. "Zelf zie ik mijn website als een soort etalage. Adverteren hoeven we eigenlijk nauwelijks. In elk toeristisch verhaal over Eindhoven worden we toch wel genoemd. Ze willen laten zien dat Eindhoven meer heeft dan de binnenstad. En daar profiteren wij van. Zo zie je steeds meer Belgen ons ontdekken."