Midden in de uitgestrekte polder van Zeewolde ligt Pannenkoekenhuis en Speelpark Hans en Grietje, omgeven door een groot buitenterrein met sprookjesachtige huisjes, kleurrijke springkussens en speelse toestellen. Elke hoek nodigt uit om te ontdekken, te klimmen of te verdwijnen in een geheimzinnig schuilplekje.
Per jaar komen meer dan 400.000 bezoekers van over de hele wereld hier een pannenkoek eten en spelen in deze magische sprookjeswereld. ,,Bij ons draait het niet alleen om de pannenkoeken, maar om de hele ervaring. Kinderen zijn hier de baas, en dat is onze kracht”, zegt mede-eigenaar en bedrijfsleider Emmy Dielissen.
Mijn vader bruist van de ideeën, hij verzint steeds iets nieuws en heeft ook heel op het terrein veel zelf gebouwd
Sprookjeshuisje in het bos
Saillant detail: haar ouders heten in werkelijkheid ook echt Hans en Griet en zijn van oorsprong boeren. Omdat ze met melkquota te maken kregen, begonnen ze twintig jaar geleden ijs te maken van de overschotten. ,,Vanwege hun namen ontstond het idee voor een klein snoephuisje in het naastgelegen bos om dat ijs te verkopen. Net zoals in het sprookje. Al snel breidde het aanbod uit met appeltaarten en pannenkoeken.”
Aanvankelijk bestond het pannenkoekenhuis uit een bescheiden huisje op wielen met tien zitplaatsen. Omdat ze geen vergunning hadden om dat in het bos uit te baten, verhuisden ze het huisje naar hun eigen terrein bij de boerderij. Daar ontstond een steeds groter en unieker pannenkoekenhuis, waarin Emmy’s vader de creatieve bouwer was en haar moeder zorgde voor de bijzondere inrichting. ,,Mijn vader bruist van de ideeën, hij verzint steeds iets nieuws en heeft ook heel op het terrein veel zelf gebouwd”, illustreert Emmy.
Elf jaar levenswerk ging in drie uur tijd in vlammen op
Een nieuw begin
In juni 2015 werd het pannenkoekenhuis vernietigd door een grote brand als gevolg van kortsluiting. ,,Elf jaar levenswerk ging in drie uur tijd in vlammen op,” vertelt Emmy. Toch bleef de familie optimistisch. ,,De ochtend na de brand zei mijn vader: we maken het nog mooier en groter. En ik dacht echt: ‘wow, je levenswerk is net helemaal verwoest. Je zit met tranen in je ogen en nu heb je alweer ideeën. Dat is echt ondernemerschap’. Ik kan niet anders doen dan dit voort te zetten.”
Lees ook: Zoon Jelle (27) nam bedrijf van ernstig zieke vader Herman over: ‘Gaafste onderneming van Nederland’
Binnen een jaar stond er een nieuw pannenkoekenhuis. Ze heropenden het restaurant in april 2016, net op tijd voor het hoogseizoen. Dat verliep niet zonder problemen. ,,We wilden zo snel mogelijk weer open, maar we hadden te weinig personeel en moesten het hele pand nog leren kennen. Wachttijden liepen op tot twee uur. De eerste recensies waren niet positief. Dat was pijnlijk, maar we hebben er ook goede lessen uit getrokken.”
Om de drukte beter te managen, werden oplossingen bedacht. Bijvoorbeeld door de gasten te verspreiden en een buitenbar en een aparte buitenkeuken te openen. Daarnaast wordt nu ook de keuze gemaakt om delen van het terras te sluiten wanneer de drukte te groot is voor de personeelsbezetting. ,,We hebben 200 medewerkers en in de zomer staan er soms 80 man tegelijk op het rooster. We zouden eigenlijk 250 werknemers moeten hebben om de drukte aan te kunnen en het volledige terras open te kunnen houden. Dat is dan ook één van de doelstellingen voor het komende jaar.”
Medewerkers die bepaalde doelen halen, nemen we mee op verrassingsuitjes, zoals stedentrips of wintersport
Vette personeelsfeesten
Het aantrekken en behouden van personeel blijft uitdagend. ,,We maken het werken bij ons zo leuk mogelijk met gezellige feesten, bingo-acties en beloningen. Medewerkers die bepaalde doelen halen, nemen we mee op verrassingsuitjes, zoals stedentrips of wintersport. Dat motiveert enorm en zorgt voor mond-tot-mondreclame. Ik hoor sollicitanten vaak zeggen dat ze hebben gehoord dat we vette personeelsfeesten hebben. We willen ons blijven onderscheiden door het hebben van het meest gezelligste team. De meeste jongeren werken hier langere tijd, soms wel acht tot tien jaar.”
Haar vader blijft een bron van inspiratie en fungeert ook als haar mentor. ,,We maken trips naar steden als Londen en Parijs om ideeën op te doen en hij gaat mee naar grote leveranciers.” Als jongere generatie doet ze dingen ook anders dan haar ouders. Emmy: ,,Als het aan mijn vader lag, hadden we nog steeds maar één iemand op de marketingafdeling zitten. Ik heb dat uitgebreid naar drie en zou er nog wel iemand bij willen. Het is belangrijk om op die manier juist het belevingsconcept uit te dragen. Mensen vanuit de hele wereld kennen ons via social media.”
Ik ben bezig met een Bed & Breakfast en we werken aan een nieuw restaurant hier verderop in de straat
Magische ervaring
Het doel is altijd om te blijven vernieuwen en bezoekers een magische ervaring te bieden. Nieuwste aanwinst op het terrein is het spookhuis. ,,Mijn vader zei toen hij het spookhuis af had: dit is het laatste wat ik hier bouw, daarna is het aan jou. Maar het terrein is nu helemaal vol, dus als ik iets nieuws wil bouwen, moet ik een vergunning aanvragen en land kopen van mijn broer, die de boerderij runt. Dat is dus niet zomaar gedaan. Maar we blijven innoveren en extra beleving toevoegen. Daar ben ik samen met het hele creatieve team mee bezig.”
Verder zoekt ze haar uitdaging ook in nieuwe projecten. ,,Ik ben bezig met een Bed & Breakfast en we werken aan een nieuw restaurant hier verderop in de straat. Allemaal gave plannen die ons out-of-the-box laat denken. Daarnaast heb ik ook Het Grote Kabouterbos, een kleiner pannenkoekhuis met een sprookjespeeltuin in Dronten, van mijn ouders overgenomen. Dat wil ik ook verder uit gaan bouwen. Voorlopig is er dus genoeg te doen.”
Lees ook: Het jaar van de Dubai-reep bij De Bonte Koe: hoe een TikTok-hype dit familiebedrijf transformeerde