Nieuws Familiebedrijf

Brood bakken heeft nog steeds toekomst

Bakker Hilvers in Arnhem viert z'n 250ste verjaardag. Van één bakkerij naar veertien filialen in de regio, zo schrijft de Gelderlander. Directeur en bakker Aike Hilvers bakt nog even vrolijk door. "De volgende generatie staat al klaar."

JOHN BRUINSMA | Foto Marc PluiM 22 juni 2017

MP 2106 1400 04

Normaal zien ze het brood alleen in de winkel. Deze week konden de klanten van de Arnhemse bakker Hilvers kijken hoe het wordt gemaakt en waar het wordt gebakken. Op de open dag vanwege het jubileum van het familiebedrijf.

Honderden klanten

Honderden mensen, onder wie veel klanten van een van de veertien filialen in Arnhem en regio, werden ontvangen in de bakkerij aan de Blankenweg. Daar kregen ze van medewerkers tekst en uitleg over het productieproces, ze konden er zelf koekjes en taartjes bakken en ze konden proeven van al wat er wordt gebakken.

Generaties

Hilvers spreekt van zijn 250ste verjaardag omdat het precies zó lang geleden is dat de kiem voor het bedrijf werd gelegd. Toen kocht bakker Stakebrand voor 45 gulden een bakkerijtje in de binnenstad van Arnhem, bij 't Eiland. Na de Tweede Wereldoorlog nam Heije Hilvers, opa van de generatie die nu aan het roer staat, dat over. ,,Toen hij in 1950 eigenaar werd, had het gebouw oorlogsschade en had het stadsbestuur al bepaald dat het bedrijf moest verhuizen'', zegt algemeen directeur Aike Hilvers. ,,Dat gebeurde in 1953, toen ging opa naar Monnikenhuizen.'' De bakkerij bleef daar 40 jaar lang gevestigd en verhuisde in 1993 naar de huidige plek op het industrieterrein tussen Westervoortsedijk en Presikhaaf.

Soorten brood

Aike leidt het bedrijf samen met broer André en zus Mieke, die respectievelijk directeur productie en directeur verkoop zijn. Elke dag bakken ze aan de Blankenweg 42 soorten brood die over de filialen worden gedistribueerd. Ze hebben meer dan 100 werknemers, onder wie negen neven en nichten.

Toekomst

Uitdaging voor de toekomst? ,,Concurrentie van de supermarkt het hoofd bieden en de klant voorzien in zijn behoefte aan gemak'', zegt André Hilvers. ,,Tussen 70 en 80 procent van de Nederlanders zegt dat de warme bakker het beste brood heeft, maar een op de vier haalt het bij de supermarkt'', vult broer Aike aan. Vertrouwen in de toekomst is er: de vierde generatie Hilvers staat klaar. ,,En brood is ons aller basisvoedsel.''