Nieuws Familiebedrijf

Familiedrukkerij De Gans overleeft door het leveren van kwaliteit

‘Met familie moet je wandelen, niet handelen’, luidt de uitdrukking. Toch is meer dan de helft van de ondernemingen een familiebedrijf. Hoe vergaat het familiebedrijven in coronatijd? Vandaag: Drukkerij De Gans uit Amersfoort. ,,Wij zijn trots dat wij de derde generatie zijn.”

Van onze redactie 1 december 2020

Ton de Gans

Ton de Gans: ,,Deze locatie gekozen vanwege de zichtbaarheid vanaf de Rondweg-Noord.” Foto: Saskia Berdenis van Berlekom

De broers Philip en Ton de Gans zijn eigenaar van Drukkerij De Gans. Philip zit 45 jaar in de zaak, Ton 43 jaar. ,,Philip is aan het werk”, verklaart Ton de afwezigheid van zijn broer bij het interview in de AD/Amersfoorste Courant. ,,We hebben de taken verdeeld; ik ben het gezicht naar buiten.”

Het drukken van bioscoopkaartjes

Drukkerij De Gans bestaat sinds 1928. ,,Opa runde een bioscoop in de Langestraat. ’s Avonds waren er voorstellingen, overdag had hij tijd om bioscoopkaartjes te drukken. Na verloop van tijd ging hij ook voor anderen drukwerk doen. Toen de verhuurder van de bioscoop de bios wilde verkopen, besloot opa door te gaan in het grafische vak.”

Oom Joop en vader Jaap vormden de tweede generatie. Philip en Ton, na afronding van de grafische mts, de derde. Het bedrijf groeide van vijf naar elf man, verhuisde van de Krommestraat naar het Julianaplein en later met 25 man naar het huidige pand aan de Maanlander.

Samenwerking met collega's

De Gans is één van de drie overgebleven drukkerijen in Amersfoort met een drukpers. Klanten kunnen er terecht voor zakelijk drukwerk, van visitekaartje tot grote boekproducties. Het bedrijf werkt veel samen met partners. ,,Wij doen offsetdrukwerk voor collega’s die geen drukpers hebben. Omgekeerd brengen wij grote boekoplages en specialistisch digitaal drukwerk, zoals beursmateriaal groter dan A3 formaat, bij partners onder. Antero Printmedia is zo’n partner. Sinds 2018 zitten ze bij ons in het pand. Het is een zelfstandig bedrijf, maar we maken gebruik van elkaars expertise. Zo vullen we elkaar aan en kunnen we klanten beter en sneller van dienst zijn.”

Drukkerij De Gans bestaat 92 jaar. Hoe heeft het bedrijf de neergang in de grafische sector overleefd? ,,Ik denk door kwaliteit, persoonlijke begeleiding en servicegerichtheid. Wij discussiëren nooit met de klant over wát er fout is gegaan, maar kijken hoe we het met elkaar gaan oplossen. Daarná pas kijken we wat er fout ging. We hebben een hechte band met onze klanten. Dat heb ik erg gemerkt toen mijn oudste zoon elf jaar geleden verongelukte. Iedereen leefde mee en ik kreeg veel ruimte van klanten én van collega’s. Dat was heel fijn.”

"Ontwikkel jezelf en ontdek waar jij je happy bij voelt. Als dat grafisch is doen we er alles aan om je te helpen, maar het is geen must"

Ton de Gans, eigenaar van Drukkerij De Gans, over de vierde generatie

Impact van corona

De coronacrisis heeft impact op het bedrijf. ,,Tijdens de eerste lockdown liep het werk met vijftig procent terug; op dit moment is het twintig procent minder. Er zijn geen beurzen, dus is er geen beursmateriaal en promotiedrukwerk nodig. Er zijn geen bedrijfstrainingen en de horeca ligt stil. We hebben gebruikgemaakt van de NOW-regelingen. Het is erg prettig dat die er zijn; daarmee houden we de liquiditeit op peil en kunnen we de klap opvangen. We hebben negen mensen in vaste dienst. Daarnaast een flexibele schil van vijf zzp’ers, waar we nu geen gebruik van maken. Wij hopen dat het begin volgend jaar weer een beetje naar het oude niveau gaat.”

Komt er een vierde generatie aan het roer?

Philip is 66 jaar, Ton is 62. Hoe is het gesteld met de opvolging? ,,We hebben altijd tegen onze kinderen gezegd: ‘Ontwikkel jezelf en ontdek waar jij je happy bij voelt. Als dat grafisch is doen we er alles aan om je te helpen, maar het is geen must.’ Ze hebben allemaal een andere richting gekozen. De vierde generatie komt er niet. Daarom gaan we op termijn voorsorteren om het bedrijf te verkopen. Tussen nu en vijf jaar hebben wij ons plan klaar.”

Alles over, voor én door ondernemers in je mailbox.

Ontvang twee keer per week onze nieuwsbrief met inspirerende ondernemersverhalen en informatieve artikelen.