Nieuws Familiebedrijf

Pokémonkaarten bij je saucijzenbroodje? Bij deze bakker kan dat

‘Mag ik van u een halfje grof volkoren en doet u er maar het bordspel Ticket to Ride Europe bij.’ Het klinkt onlogisch, maar het zou zo een doordeweekse bestelling kunnen zijn bij Bakker Jaap aan de Wijnhaven in Delft. Bijzonder? Zeker. En de coronapandemie is een belangrijke oorzaak van deze opmerkelijke move.

Nico Heemelaar (AD) 20 januari 2022

Martin Rietvelt bakker

Martin Rietvelt van Bakker Jaap verkoopt zowel saucijzenbroodjes als Pokémon. Foto: Fred Leeflang

Dat ‘t Delftsch Backershuys - zo heet de winkel officieel - met zijn tijd meegaat, mag een understatement heten. In de winkel zijn behalve croissants, saucijzenbroodjes en appelflappen sinds kort Pokémonkaarten en de top 20 van populairste gezelschapsspelen te koop. ,,Er moet brood op de plank”, vertelt de enthousiaste ondernemer Martin Rietvelt in het AD.

Rietvelt vertegenwoordigt de vierde generatie van een bekende Delftse bakkersfamilie. Zijn overgrootvader was al proefbakker bij Gist-Brocades voordat opa Leendert Rietvelt in 1947 de eerste bakkerij aan de Doelenstraat opende. In 1992 verhuisde de zaak naar zijn huidige locatie. De familie heeft het avontuur nooit geschuwd in de afgelopen 75 jaar. Zo liet opa Leendert Delft kennismaken met vloerbrood en bedacht vader Jaap het recept voor Italiaans maaltijdbrood met zelf geperste olijfolie.

''Je krijgt hoe dan ook andere gesprekken in de winkel dan de gebruikelijke praatjes over het weer en hoe erg corona is''

Martin Rietvelt, eigenaar Bakker Jaap

Boekhouder adviseerde bakker een apart Pokémon-bedrijfje te beginnen

Kleinzoon Martin zegt de traditionele recepten van zijn familie in ere te willen houden door er een eigen originele twist aan toe te voegen. Elke nacht begint hij om 1 uur met bakken. Om negen uur ‘s ochtends is hij klaar, gaat naar huis voor een paar uurtjes slaap waarna hij zich op zijn tweede bedrijf stort: de webshop Ultracard waar mensen uit heel Europa hun Pokémonkaarten kunnen bestellen.

,,Als tiener heb ik eind jaren 90 een tijdje Pokémonkaarten verzameld, maar ik was niet heel erg fanatiek”, zegt Rietvelt. ,,Toen mijn zoontje begon met sparen, haalde ik die oude kaartjes voor hem tevoorschijn. ‘Maar, pap, die zijn heel veel geld waard’, vertelde hij mij. Toen ben ik weer een beetje in die wereld gaan duiken. Er ging al snel zo veel geld in omloop dat mijn boekhouder adviseerde een apart bedrijfje te beginnen.”

Lees ook: Hoe deze Amsterdammer van Brabantsche Worstenbroodjes een keilekker succes maakt

Komst van speelgoed zorgt voor een andere dynamiek in onderneming

Met een aparte inschrijving bij de Kamer van Koophandel mag Rietvelt de Pokémonkaartjes nu ook in de bakkerij verkopen. ,,We hadden in de winkel een paar stoelen staan waar klanten hun broodje konden eten, maar door corona waren die overbodig geworden”, zegt hij. ,,Het is ook niet handig als er mensen in je winkel blijven hangen als er maar vier klanten tegelijk binnen mogen zijn. In dat onbenutte deel van de winkel staan nu, dankzij corona, Pokémon-vitrines.”

De komst van het speelgoed heeft ook voor een andere dynamiek gezorgd. ,,Sommige klanten vinden het interessant, anderen een vreemde combinatie”, zegt Rietvelt. ,,Je krijgt hoe dan ook andere gesprekken in de winkel dan de gebruikelijke praatjes over het weer en hoe erg corona is. Hoewel de recente lockdown ook tot rare situaties leidde. Als bakker waren we een essentiële winkel, maar dat gold niet voor de Pokémon-afdeling. Voor brood kon je dus zo naar binnen lopen en afrekenen, maar als je speelgoed wilde kopen moest je weer naar buiten, ze vooraf bestellen en aan de deur afhalen.”

''Pokémon is een rage die over een jaar misschien wel weer voorbij is. Naar brood zal altijd vraag blijven bestaan''

Martin Rietvelt, eigenaar Bakker Jaap

Bedrijft Delftse ondernemer oneerlijke concurrentie met verkoop speelgoed?

Oneerlijke concurrentie met speelgoedwinkels is er volgens Rietvelt niet. ,,De bakkerij heeft mijn prioriteit, dit is een product erbij”, zegt hij. ,,Pokémon is een rage die over een jaar misschien wel weer voorbij is. Naar brood zal altijd vraag blijven bestaan.”

En zijn zoon dan: gaat die voor Pokémon of is er een kans dat hij als vijfde generatie ooit de bakkerij zal overnemen? ,,Hij is nu negen jaar en heeft een fase gehad dat hij het geweldig vond om mee te helpen in de bakkerij”, zegt Rietvelt. ,,Mijn jongste kinderen zijn drie en vijf jaar oud. Ik zie wel waar ze terecht komen. Als ze een ander vak kiezen zal ik ze nooit tegenhouden.”

Lees ook: Voor deze Pokémonwinkel staat áltijd een rij

Vanaf vandaag altijd op de hoogte met het laatste nieuws voor ondernemers. Rond lunchtijd in je mailbox!

Ontvang iedere ochtend onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste ondernemersnieuws