Nieuws Fintech

Insurtech gaat verzekeringswereld op zijn kop zetten

Een paar Nederlandse start-ups is het gelukt om wereldwijd door te breken, zoals betalingsverwerker Adyen en microbetaalplatform Quantoz. Wat zijn de nieuwe, grote spelers in verzekeringsland? Het AD sprak Roger Peverelli, strategie- en innovatieconsultant, hierover.

NATASJA DE GROOT | Foto: Marco Okhuizen 24 augustus 2017

Roger Peverelli02 marcookhuizen

Roger Peverelli kent de financiële wereld door en door. Hij werkt ruim 25 jaar als strategie- en innovatieconsultant, hij heeft samen met zijn collega Reggy de Feniks een wereldwijde bestseller op zijn naam staan, organiseert en spreekt op internationale conferenties én schuift regelmatig aan in boardroomsover de hele wereld. Zijn constatering: ,,Verzekeraars lopen ver achter op banken. In de bankenwereld zijn er wereldwijd al meer dan 10.000 fintechbedrijfjes, de verzekeringswereld telt een schamele 1.500 insurtechs."

,,Er zijn weinig nieuwkomers en die er zijn, vormen sowieso geen serieuze bedreiging voor de traditionele verzekeraars. Eigenlijk is de Nederlandse verzekeringsmaatschappij InShared een van de weinige nieuwkomers die in haar markt een leidende positie heeft weten te bemachtigen. Een andere nieuwkomer is Trōv, klein maar interessant. Deze partij is onlangs begonnen in het Verenigd Koninkrijk en Australië. Haar formule is het verzekeren van losse items uit je inboedel, bijvoorbeeld alleen je camera, audio-installatie, computer of kunst.''

Waarom zijn er nog zo weinig vernieuwende verzekeringsinitiatieven?

,,De belangrijkste reden is dat er nu pas technologieën beschikbaar komen die de verzekeringsbranche op zijn kop zullen zetten. In de bankenwereld heeft het mobieltje dat gedaan. Inmiddels zie je dat mobiel bankieren de norm is geworden. Daarnaast zijn er allerlei nieuwe succesvolle betaalapps geïntroduceerd, zoals Tikkie. Verzekeraars hebben ook wel zoiets geprobeerd. Zo is er een app waarmee je als klant je autoschade gemakkelijk kunt doorgeven of claimen. Maar ja, hoe vaak heb je nu een ongeluk of schade?''

Voorlopig hoeven we dus nog geen grote ontwikkelingen in verzekeringsland te verwachten?

,,De grote sprong in verzekeringen wordt op dit moment gemaakt. Niet door het mobieltje, maar door een veel grotere en belangrijkere technologische ontwikkeling: the Internet of Things. Door deze ontwikkeling raken alle apparaten met elkaar verbonden. Denk aan auto's, wasmachines, koelkasten, mobieltjes die met elkaar kunnen communiceren en data uitwisselen. Dit gaat een gigantische impact hebben op ons dagelijks leven.''

Waar moeten we dan aan denken?

,,Door die verbinding komen er nieuwe datastromen die een bron vormen voor innovatie. Daardoor kunnen verzekeraars risico's beter inschatten. En er ontstaan nieuwe preventieve diensten. Denk aan sensoren in huizen - van rookmelders en waterstops en camera's - die verzekeringsklanten kunnen helpen hun eigen huis slimmer te 'besturen'. Data over ons rijgedrag kunnen een garage helpen bij het onderhouden van onze auto. Of denk aan het gebit. Het duurt niet lang meer of tandenborstels kunnen met sensoren gaatjes opsporen. Van deze ontwikkelingen worden we allemaal beter: de verzekerde heeft minder schades, verzekeraars besparen aan het einde van de rit geld. En hun reputatie knapt ervan op.''

Wanneer is het zo ver?

,,Verzekeraars zijn druk bezig met een inhaalslag. Alleen al Allianz en Axa investeren nu ieder honderden miljoenen euro's in slimme start-ups. Dat is een veelvoud van wat ING en ABN Amro nu samen uitgeven aan fintech.''

Moeten verzekeraars ingrijpend veranderen om te overleven?

,,Iedereen, of het nu om consumenten of bedrijven gaat, voelt de behoefte om risico's af te dekken. Dat is de basis van verzekeren en dat zal in de toekomst niet veranderen. Alleen, de sector an sich zal er wel anders gaan uitzien. Met die nieuwe technologieën krijgen verzekeraars te maken met concurrenten van buitenaf. Denk aan autofabrikanten die al bepaalde data in handen hebben of energiebedrijven en telecomgiganten die ook met sensors bij klanten thuis aanwezig zijn. Alles bij elkaar zien verzekeraars veel mogelijkheden, maar zij zullen moeten meebewegen om te overleven.''

Welke ingrediënten hebben nieuwkomers nodig om zich in de verzekeringssector te vechten?

,,Als je de sector wilt vernieuwen, dan heb je nieuwe, interessante diensten nodig waarbij je op basis van technologie en data consumenten een oplossing biedt voor een bestaand probleem. En om te kunnen doorbreken, is er nog een ander ingrediënt noodzakelijk: de bereidheid om samen te werken met andere partijen.''

Welke risico's kleven er aan die toekomstige verzekeringsinnovaties voor consumenten?

,,De combinatie van 'data' en 'financiële instellingen' wordt door consumenten niet onmiddellijk vertrouwd én dat is begrijpelijk. Het zuur van de financiële crisis heeft meer aangetast dan veel banken en verzekeraars denken. Het gebruik van data kun je niet los zien van allerlei privacy-issues. De norm moet zijn dat de data te allen tijde van de klant zijn en niet van de verzekeraar. En dat de verzekeraar reciprociteit betracht. Stel je als klant data ter beschikking, dan mag je van de verzekeraar toegevoegde waarde verwachten die groter is dan de kosten van de privacy die je hebt ingeleverd.''

Waar de banken de afgelopen jaren grote sprongen hebben gemaakt met mobiel bankieren en betaalapps, zijn de vernieuwingen in de verzekeringswereld op de vingers van één hand te tellen. Innovatie-expert Roger Peverelli: ,,Verzekeraars gaan die grote sprong nu pas maken en het wordt spannender dan in de bankenwereld."

Verzekeraars lopen ver achter op banken. In de bankenwereld zijn er wereldwijd al meer dan 10.000 fintechbedrijfjes, de verzekeringswereld telt een schamele 1.500 insurtechs

Roger Peverelli, strategie- en innovatieconsultant