Van Olphen opende recent Tins & Fins aan de Prinsengracht in Amsterdam. Dat is een winkel die volledig in het teken staat van vis in blik. Geen supermarktproduct dat ergens verdwijnt in een schappenplan, maar een ware beleving. „De blikjes die wij verkopen, verkopen wij via de bekende supermarkten. En daar is het niet zo’n belangrijke categorie. Bovendien staan er in zo’n supermarkt nog heel veel merken omheen. Dus als je echt het verhaal wil vertellen en de aandacht wil krijgen, dacht ik: dan moeten we een winkel starten”, zegt Van Olphen in De Ondernemer Live.
Bekijk hier het hele interview met Bart:
De blikken zijn ontworpen door de Portugese kunstenares Ana Lisa Luças en trekken direct de aandacht als je de winkel binnenkomt. „Ik was een half jaar geleden in Porto op een markt. En ik kwam bij dé blikjeswinkel van Porto. Waar ze al die merken hebben staan. Ik vroeg aan die ondernemer wie die blikjes maakt. Toen zei hij: er is één kunstenares die maakt 50 procent van al die blikjes. Dat nummer moet ik hebben! Dus ik ben ’s nachts naar Ana Lisa gegaan, want de volgende dag zou ik alweer terug naar Nederland vliegen. Zij heeft uiteindelijk onze hele lijn vorm gegeven.”
Van Andalusië naar Amsterdam
De liefde voor blikvis ontstond al 25 jaar geleden, toen Van Olphen een klein winkeltje in Andalusië binnenstapte. „Daar werd een verhaal verteld over hoe lekker het is. Hoe makkelijk je ermee kunt koken. En hoe belangrijk het is ook dat dit bestaat.” Die ervaring bleef hangen en groeide uiteindelijk uit tot een missie: de perceptie van blikvis veranderen.
In Tins & Fins vind je naast tonijn en sardines ook scheermessen, kokkels en octopus, allemaal van duurzame visserijen. Ook zijn er kookboeken en zelfs soepen op basis van visconserven. „Je kunt met vis en blik net zo makkelijk en net zoveel recepten maken als met verse vis.”
Fish Tales: meer dan een supermarktmerk
Met Fish Tales richt Van Olphen zich al elf jaar op het verduurzamen van de visserij. Het merk ligt in supermarkten in Nederland, België, Duitsland, Frankrijk, Canada en de VS. Maar een supermarkt biedt volgens hem dus maar beperkte ruimte om een verhaal te vertellen. „Wij wilden het verhaal vertellen in elke vorm. Dus de vormgeving, de kwaliteit, het duurzame imago. Maar vooral dat je er lekker mee kunt koken.”
Lees ook: Hoe whiskyliefhebbers al ruim 8 ton ophaalden voor deze distilleerderij
Het blijkt een slimme zet. De winkel is al vanaf vanaf de eerste dagen winstgevend en trekt niet alleen Amsterdammers, maar ook toeristen. „Het leuke is dat je blikjes kunt meenemen in je handbagage. Daar gaan we nog iets over ophangen in de winkel.” Daarnaast krijgt hij al aanvragen uit het buitenland. „Heel grappig, op de weg hiernaartoe (de radiostudio van De Ondernemer Live) was er iemand die wil een winkel met Tins & Fins op Aruba gaan openen. Ik denk dat het zeker ook potentie heeft in andere landen.”
SWOT-analyse is verboden bij Bart van Olphen
„Wat wij binnen Fish Tales hebben verboden, is de SWOT-analyse. Tuurlijk zijn er bedreigingen. En natuurlijk zullen er redenen zijn waarom iets - zoals zo’n winkel openen - niet lukt. Maar op het moment dat je echt uit je hart, echt uit je buik iets wil en je gelooft erin: gewoon doen. Met een gezond verstand. En dan ben je er.”
En misschien wordt de blikviswinkel van Van Olphen dan wel net zo’n begrip als de conserverias in Spanje en Portugal.