Een product verkopen dat volgens de wet pas vanaf drie jaar écht een naam heeft. Dat klinkt in eerste instantie niet als de beste investering, maar distillateur Paul den Dulk zag in 2018 toch brood in het maken van whisky. ,,In 2015 ben ik begonnen en toen zag ik het maken van whisky nog als hobby. In 2018 brachten mijn vrouw en ik ons eerste product op de markt en eigenlijk pas in 2022 hebben we besloten om echt te gaan groeien.”
Hoe ouder, hoe beter?
Hoe zit dat precies met die drie jaar? ,, Whisky maak je van ongekookt bier en dat distilleer je. Wat je daarvan overhoudt gaat in een vat en daar verdampt een deel nog van. Om het product whisky te mogen laten heten moet het drie jaar rijpen en dan mag je het pas op de markt brengen.”
Onze klanten vinden de whisky volwassen voor de leeftijd
Paul den Dulk
En ook dan ben je er eigenlijk nog niet. ,,Na die drie jaar is het nog niet lekker genoeg. Je laat het daarna eigenlijk nog anderhalf jaar rijpen. We hebben dus eigenlijk vijf jaar nodig voordat ons product klaar is. Dat proces kan je echt niet versnellen.” Het heeft tijd nodig, maar de whisky valt wel goed in de smaak. ,,Op de site Whiskybase geven de mensen ons een 8,4. Onze klanten vinden de whisky volwassen voor de leeftijd.”
Proeven met fans
De productie van Cley was tot voorheen nog klein, voor Ierse begrippen. ,,We maken nu zo’n 6.000 liter in onze achtertuin per jaar. Maar daarvoor hebben we eerst nog zeven jaar gestookt in productvalidatie. Iedere zaterdag hebben we onze klanten, fans en investeerders op visite gehad om het product te valideren. Van voorgaande bedrijven heb ik wel geleerd dat als je iets te snel op de markt brengt, het product het dan net niet is. Dat hebben we nu goed in de vingers.”
Lees ook: Cley Distillery: nieuwe ster aan de hemel van oer-Hollandse whisky en gin
Bij een hobby kon Paul het toch niet laten en ook omdat het productieproces zo lang duurt, startte hij een crowdfunding. ,,Tot 2023 konden we het nog wel doen op eigen kracht, maar om een nieuw pand te realiseren, hebben we een crowdfunding gedaan van 1 miljoen euro.” Paul verlaat binnenkort de distilleerderij in de achtertuin en verplaatst naar een oude boerderij in Rotterdam-Zuid. Het geld van de crowdfunding gebruikt hij om de boerderij op te knappen.
De whiskybeleving bij Cley Distillery
Whisky maken, is vijf jaar vooruitdenken en daarom startte Paul na de succesvolle crowfunding een sharefunding. ,,We worden nu 30 keer zo groot, denken na over Europa.” Er is alleen één ‘probleem’. ,,Ons product is er pas in 2030.” Daarom biedt Paul meer aan dan alleen whisky. ,,We zetten echt in op het belevingsaspect. Klanten kunnen bij ons een dagje mee whisky maken. We willen het mogelijk maken om bij ons te komen eten en slapen. Het hele proces willen we transparant aan onze community en fans laten zien. De volledige whisky-beleving.”
Een community wilde Paul graag opbouwen en daarom zette hij een sharefunding op in plaats van een crowdfunding. ,,Een crowdfunding is een lening en met een sharefunding geef je aandelen uit. Met een sharefunding neem je je community meer mee en daardoor ben je ook constant met elkaar in contact. Mensen komen met ideeën: heb je daaraan gedacht, ken je die? We helpen met elkaar het groter te maken.”
Klimaatneutrale distilleerderij van Paul den Dulk
Het geld van de sharefunding gaat Paul gebruiken om een klimaatneutrale distilleerderij te maken. ,,We willen van het gas af. Er komt een e-boiler en een elektrische stoomgenerator om de koperen potten mee op te warmen. Ook komen er zonnepanelen om de energie op te warmen en een stukje van het geld gebruiken voor werkkapitaal om de komende jaren te kunnen produceren.”
Wil jij groeien? Dan gaan we dat regelen. Dat doen we met onze nieuwe kijkradiorubriek De Pitch. Elke week kan een ondernemer tijdens de uitzending van De Ondernemer Live zijn of haar plan pitchen aan toekomstige investeerders. Er is één regel: je hebt één minuut. Meer weten of je opgeven? Hier lees je meer.
Zonder de community is dit niet mogelijk
Paul den Dulk
De community van Cley breidt uit en heeft een Facebookgroep met 1.200 leden. ,,Een van de leden bedacht Cley-dag. Dat gaan we 25 mei vieren in de verbouwde schuur met 500 mensen. Dat is wel echt bijzonder. Een community is werk, maar het is ontzettend mooi om te doen. Zonder de community is dit niet mogelijk.
Lees ook: Oer-Hollandse Bus Whisky richt pijlen op internationale markt: ‘Eerste dozen al naar China’
Wat kunnen we van Cley verwachten in 2025? ,,Op de Cley-dag moet het gebouw en de installatie klaar zijn. Dan kunnen we aankondigen wat we in het najaar op de markt gaan brengen. Daarna sluiten we, gaan we de boel goed inregelen en willen we kwartaal 4 open voor publiek om tourtjes te geven. Ook willen we de Duitsers kennis laten maken met ons product. Dat hebben we al een keer eerder gedaan, maar je merkt toch dat het vanuit het community-idee beter werkt.”