Nieuws Actueel

Deze foodmarketeer draagt vol passie bij aan een gezonde leefstijl

Met een karrenvracht aan ervaring in de foodwereld startte Astrid Kühlkamp in 2014 Foodmarketing4u. Die carrièreswitch bleek een voltreffer: met haar interesse in de relatie tussen voeding en gezondheid draagt ze bij aan het succes van bedrijven die werkzaam zijn in de foodsector. Precies wat ze voor ogen had.

Debby Kok-Koehorst | Foto: Roy Ensink 19 januari 2018

Foodmarketing4 U Astrid Kuhlkamp Liggend

Haar klanten kunnen primaire bedrijven zijn, bijvoorbeeld telers of veehouders maar ook bedrijven in de verwerkingssector en op consumentengebied. “Als foodmarketeer ontwikkel ik nieuwe producten of diensten om zo te helpen met het versterken van het bedrijf. Vaak zijn het bedrijven die al bekende producten of diensten hebben. Maar het foodlandschap en de maatschappij verandert snel en bedrijven moeten hun best doen om mee te komen in de ontwikkelingen. Daar help ik ze bij.”

Concept

Een goed voorbeeld is de ontwikkeling van www.maakwerkvanjegezondheid.nl, een concept dat Kühlkamp in opdracht van Diëtisten Groep NL ontwikkelde en organisaties helpt om met de preventieve gezondheid van hun medewerkers aan de slag te gaan.

Meat Your Veggies

Een ander voorbeeld is Meat Your Veggies. Voor horecaleverancier Bolscher ontwikkelde Kühlkamp producten die voor de helft uit vlees bestaan, voor de andere helft uit groente. Ze worden afgenomen door landelijke cateraar Sodexo. “Een ambitieus project. De producten moeten bij voorkeur aan de regio gelinkt zijn, het liefst verspilling tegengaan en mensen helpen om minder vlees te eten. Burgers met rundvlees uit Twente en champignonsteeltjes - die worden gezien als foodwaste - bijvoorbeeld.”

Gezondere leefstijl

Kühlkamp wil met haar producten graag bijdragen aan een gezondere leefstijl. “Met als uitgangspunt dat het vooral lekker moet zijn, en zeker niet te ingewikkeld.”

Foodmarketing4u

Kühlkamp begon Foodmarketing4u in 2014. “Ik ontdekte na twintig jaar als manager dat ik ondernemende vakvrouw wilde zijn. Heel bewust ben ik begonnen als ZZP’er. De bijkomende taken die afleiden van het daadwerkelijke werk, liet ik zo achterwege. Heel efficiënt.”

Dat werkt goed, want voor volgend jaar is ze al nagenoeg volgeboekt.

Ondernemerschap

Kühlkamp leert veel van haar klanten en van het ondernemerschap. “Ik had niet verwacht dat ik na twintig jaar ervaring in de foodsector nog zóveel zou ontdekken in de foodwereld. Nieuwe groentesoorten zoals yacon bijvoorbeeld. Dacht je dat je alles kende…”

Ze volgt cursussen, seminars en congressen. “Ik moet me natuurlijk blijven ontwikkelen en spiegelen aan anderen. Zo kreeg ik Wageningen Academy als klant, het mekka van de voedingswetenschap in Europa. Ik werk met onderzoekers en leer er ontzettend veel van. Life Long Learning is het motto van de academy. Daar voel ik me enorm door aangesproken.”

Ontspanning

Met een eigen bedrijf en twee kinderen heeft Kühlkamp een druk bestaan. Bovendien is haar echtgenoot eigenaar van Kühlkamp Buitenhout. “Juist met zoveel drukke werkzaamheden is ontspanning belangrijk. Het zal niemand verbazen dat koken mijn hobby is. Daarnaast ben ik ontzettend graag buiten. Het liefst ga ik elke dag met onze jachthond de bossen in. En lekker ontspannen in de sauna of in onze jacuzzi. Zo’n time-out is echt een aanrader voor drukbezette mensen. Af en toe moet je de batterij even helemaal opladen.”

Tips

Kühlkamps tip voor vrouwen die een eigen onderneming overwegen: “Doe het op je eigen manier. Je hoeft als vrouw niet je mannetje te staan, je moet juist vrouw blijven. Zet de kwaliteit van de mensen voorop en zet je vrouwelijke eigenschappen in. Zorgen voor teamresultaten en anticiperen op onverwachte gebeurtenissen zijn enorm belangrijke eigenschappen in de zakenwereld.”

Doe het op je eigen manier. Je hoeft als vrouw niet je mannetje te staan, je moet juist vrouw blijven

Astrid Kühlkamp, eigenaar Foodmarketing4u