De prijsverhoging zorgde voor een omzetgroei van bijna 11 procent in het derde kwartaal, als zaken als overnames en valutawisselkoersen niet worden meegeteld. De hoeveelheid verkochte producten daalde juist licht, maar lang niet genoeg om ook de omzet te raken.
Dit jaar rekent Unilever op kostenstijgingen van in totaal 4,5 miljard euro, waarvan het grootste deel zich in de tweede helft van 2022 voordoen. Ook volgend jaar zal Unilever meer kwijt zijn aan vervoer en leveranciers, ook omdat de lonen voor werknemers dan waarschijnlijk harder omhooggaan. Dat doet de verwachte daling van grondstoffenprijzen teniet.
Concurrenten Unilever
Concurrenten gingen Unilever al voor met het bekendmaken van hun resultaten. Vorige week werd duidelijk dat Nestlé, eigenaar van KitKat, Nescafé en Maggi, met forse prijsverhogingen de hogere kosten wist op te vangen. De cijfers van het bedrijf achter schoonmaakmiddelenmerk Dettol en Durex-condoom, Reckitt Benckiser en het Amerikaanse voedingswarenconcern Kraft Heinz lieten hetzelfde patroon zien.
De totale omzet bij Unilever kwam uit op 15,8 miljard euro, wat een stijging van net geen 18 procent is ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Daarbij hielpen gunstige wisselkoersen het Britse concern ook.