Nieuws Actueel

Fortify: de juiste bedrijfscultuur dankzij data en intuïtie

Paul Musters was ooit een begenadigd atleet totdat een blessure roet in het eten gooide. Een enorme tegenslag, maar positief aan het verhaal was de inspiratie die de entrepreneur opdeed voor zijn volgende stappen, en vooral de stap naar zijn onderneming. We hebben het over Fortify, een succesvol bedrijf dat start-ups en scale-ups helpt bij het bouwen en uitbouwen van een gezonde bedrijfscultuur.

Bart Remmers/Beeld: Fortify 29 juni 2019

Paul Musters Fortify

,,Eigenlijk begon die inspiratie al eerder, als klein jongetje’’, begint Paul Musters direct. ,,Ik was constant bezig met Lego en blokken. Dingen bouwen. Toen ik ouder was startte ik met het maken van websites. Volgens mij zo’n twintig jaar geleden. Samen met mijn broer maakte ik een website voor onze atletiekvereniging. Daarna kwamen sites voor andere verenigingen en een webshop.’’

Data en intuïtie

De liefde voor het bouwen bleef altijd bij de Brabander, echter tot zijn 23ste kreeg de eerdergenoemde atletiek, en dan voornamelijk de triatlon, de hoofdrol in Musters zijn leven. ,,Tijdens dat sporten heb ik iets geleerd waaraan ik nu nog steeds veel heb: het kijken naar de combinatie van data en intuïtie. Iets dat in het ondernemerschap zeer waardevol is. Bij het sporten gebruik je data om te kijken hoe hard je loopt, de bloedwaardes en hoeveel energie je gebruikt. Maar bijvoorbeeld ook om te zien hoe vermoeid je bent. Dat soort zaken hield ik destijds precies bij in een Excel-sheet. Software was er toen nog niet voor. Met alle data in die sheets kon ik bepalen hoe groot de kans zou zijn dat ik geblesseerd zou raken. En of ik matig of juist goed ging presteren in de periode die voor mij lag. Kortom, ik analyseerde bijna alles.’’

Musters benadrukt dat analyseren niet alleen maar met behulp van data kan. ,,Er is meer voor nodig. Je intuïtie. Je hartslag kan volgens de data goed zijn, maar je voelt je toch moe. Je zult met beide feiten iets moeten doen. Steeds weer. Op die manier probeer je telkens zo optimaal mogelijk te presteren. En dat is precies wat wij met Fortify doen. We helpen founders met het vinden van de factoren die zij kunnen beïnvloeden als ondernemer om zo hun bedrijf te schalen.’’

De eerste teamscan

Wat Musters eveneens meenam uit zijn leven als professioneel atleet is het met een sportpsycholoog kijken naar wat voor type persoon jij bent. ,,Op wat voor manier kan jij nou het beste presteren? Hoe kom je het beste in de juiste flow? Ik ben ook gaan kijken naar de mensen om mij heen. Met welke type persoon als trainer kon ik het beste werken? Zeer interessant, want als triatleet werkte ik met drie verschillende trainers. Die trainers moesten mij energie geven om beter te presteren. Belangrijk dus dat het juiste type trainer met mij samenwerkte. Het was de aanleiding om de eerste teamscan te maken voor de juiste analyse. Van de trainers en van mij zelf.’’

Zo’n teamscan was waar Musters ook mee aan de slag ging na zijn sportcarrière. ,,Een vriend van mij, voormalig Jonge Ondernemer van het Jaar Steijn Pelle, vroeg me om een teamscan van zijn bedrijf te maken. Dat heb ik gedaan. Daardoor ben ik de wereld van start-ups en scale-ups ingerold. Ontzettend gaaf. Ik vind het leuk om een bijdrage te kunnen leveren aan een team van mensen die zo goed mogelijk willen presteren.’’

Pool van coaches

Dat is een notendop wat Fortify doet: groeiende bedrijven, scale-ups van tussen de 15 en 150 medewerkers, laten excelleren met behulp van een grondige scan. Het Brabantse Lightyear, het bedrijf dat bouwt aan een op zonne-energie rijdende auto, is daar een voorbeeld van. Opvallend is dat de onderneming van Musters het lean and mean doet. Met twee mensen vanuit een Amsterdams kantoor en een pool van coaches met allen een eigen specialiteit. ,,We werken bewust op deze manier. Als coach moet je je in kunnen leven in wat een ondernemer van een bedrijf meemaakt, wat hij voelt. De onzekerheid, de beslissingen die hij moet nemen, de eenzaamheid die hij soms voelt. Mensen die in vaste dienst werken hebben vaak net een andere mentaliteit dan een ondernemer. Onze coaches zijn freelancers, ook ondernemers. Dat sluit beter aan op de ondernemers die ons inschakelen.’’

Paul Musters Fortify3

De coaches moeten een onderneming helpen bij het vinden van een optimale bedrijfscultuur zodat de kans op succes maximaal is en werknemers zich gelukkig, veilig en begrepen voelen. ,,Dat laatste is enorm belangrijk. Hoe voelen mensen zich binnen een bedrijf? Voelen ze zich comfortabel? Krijgen ze de ruimte om goed te presteren? En hoe zit het met de psychologische veiligheid? Mogen er fouten worden gemaakt en kunnen ze hun ideeën ventileren? Ook kijken we of werknemers goed genoeg slapen en elke ochtend opstaan met zin om te werken. Alle antwoorden van werknemers op die vragen verzamelen we. Anoniem. We analyseren de data en met de uitslag kan de werkgever of de manager precies zien wat de trend is binnen zijn bedrijf. Dat is zeer waardevolle informatie waarmee de onderneming direct aan de slag kan. Het beste is wanneer je zo’n analyse elk kwartaal doet. Medewerkers ervaren zo de vooruitgang en bouwen samen verder aan een top bedrijfscultuur.’’

Het belang van rust

De rust brengen binnen een jong bedrijf. Ook dat is waar Fortify voor staat. ,,Die rust is belangrijk. Zeker voor een start-upondernemer. Je moet de complexiteit van je jonge onderneming kunnen zien. Dat lukt niet wanneer je alleen maar aan het rennen bent. Rust is de ingang naar meer impact van je bedrijf. De ingang naar het schalen. Lukt het een ondernemer met hulp van ons, dan vind ik dat het mooiste compliment dat we kunnen krijgen. Het bewijs van onze werkwijze.’’

Hoe zit het eigenlijk met het motto ‘practice what you preach’? Fortify adviseert en helpt ondernemingen bij het optimaliseren van de bedrijfscultuur, maar hoe gaat het met de bedrijfscultuur binnen de onderneming van Musters zelf? ,,Natuurlijk maken wij ook onze fouten. Dan ben je zo druk en aan het rennen, dat je het ‘practice what you preach’ even vergeet. Ik heb wel eens iemand aangenomen zonder de persoon eerst door onze teamscan te laten gaan. Gevolg: de persoon paste inderdaad niet binnen ons team. Ook voor ons geldt: neem tijd om te reflecteren. Pak de rust.’’

Hoe voelen mensen zich binnen een bedrijf? Voelen ze zich comfortabel? Krijgen ze de ruimte om goed te presteren?

Paul Musters, Fortify