Nieuws Actueel

Geloof in dorpswinkel loont

Marco Gruben 1 februari 2016

Toon Reusken wrijft zich in de handen. Eindelijk heeft hij alle ruimte, eindelijk komen al zijn afdelingen onder één dak. De verhuizing is nog niet afgerond, maar de contouren van het nieuwe sanitairpaleis in Vaassen krijgen snel vorm. Dat schrijft de Stentor.

Baderie Reusken in Vaassen verhuist. Van de Deventerstraat naar de Laan van Fasna. Daar waar eerst 'camperboer' Belmondo zat, is Reusken met zijn team medewerkers nu hard aan het werk het nieuwe winkelbedrijf in te richten.

"Het is niet eens zoveel groter dan aan de Deventerstraat, maar we hebben nu alles onder één dak. En er is meer ruimte rondom het gebouw. Aan de Deventerstraat stonden de auto's soms in de file om bij het benodigde gebouw te komen, daar hebben we nu geen last meer van. Monteurs rijden langs het pand, pakken hun spullen en kunnen weer op pad."

Moeilijke jarenGewerkt wordt in het nieuwe onderkomen aan een showroom met tien badkamer-, zes toilet- en acht douche-opstellingen. Er komt een nieuwe tegelwand, alle vijftien badkamermeubels krijgen een plek en diverse stellages met toebehoren worden geplaatst. En achterin het gebouw is het magazijn en de opslag. "Wanneer de opening is? We zijn nu al in bedrijf, maar de officiële opening zal pas in april of mei zijn. We weten nog niet precies wat we gaan doen, maar we willen er sowieso iets leuks voor Vaassen van maken."

Waar in het dorpscentrum van Vaassen de crisis hard om zich heen grijpt en pessimisme hoogtij viert, is Reusken één en al enthousiasme en optimistisch gestemd. "We hebben moeilijke jaren gehad. Ik heb ook een paar keer gedacht: ik kap ermee. Maar nu loopt het weer hartstikke goed. We werken hier nu met negen mensen, maar ik verwacht dat we op niet te lange termijn wel meer personeel nodig zullen hebben. Natuurlijk voel ik me ook wel een beetje schuldig dat ik nu uit het centrum ben vertrokken, maar dit is voor ons zo'n mooie plek."

Kop koffieWat is het geheim van Reusken en zijn florerende zaak? "Altijd van jezelf uitgaan, niet naar anderen kijken. Ik geloof heilig in de kracht van dorpswinkels. Zie dat ook in ons bedrijf terug. Zeventig procent van onze klanten komt uit Apeldoorn. In dorpen is de service en de dienstverlening nog heel hoog. Dat spreekt mensen aan, het is ook een sterk punt van ons. Alle mensen krijgen altijd een hand hier en een kop koffie. En als het een beetje wil, gaat mijn vrouw Lisa nog naar de bakker om iets lekkers voor bij de koffie te halen."

Bij klanten thuis gedraagt Reusken zich eender. "Ik sla nooit een kop koffie af. In contact komen met de mensen is het belangrijkste. Bovendien bekijk ik overal nauwkeurig bestaande situaties. Ik kruip zelfs in de kruipruimte om alles te checken. Dat kost anderhalf uur tijd, maar dan weet ik, en dus de klant, wel precies hoe alles zit. En dat betaalt zich terug. We mogen dan ook best iets duurder zijn dan internet of snelle andere verkopers."

InternetBehalve als franchisenemer van Baderie, voert Reusken ook al jarenlang zijn eigen installeerbedrijf. "En ook dat werpt zijn vruchten af. Internet? Ik ben er niet bang voor. Zie het niet als bedreiging. Wij bieden service, uitleg, hebben kennis van zaken en denken mee. Natuurlijk, bij ons komen mensen ook met allemaal vragen en beginnen dan over goedkopere bedragen op internet. Maar dan neem ik eerlijk afscheid van die klant en dan scheiden onze wegen. Zo duidelijk ben ik dan ook.

"Er tegenover staat dat een klant die voor een kapot kraanleertje van 45 cent komt, ook wordt geholpen. Dan maak ik de kraan schoon en vervang het leertje. Voor 45 cent. Kost een kwartier en kan nooit uit natuurlijk. Maar ik hoop dan dat die klant terugkomt als zijn kraan stuk is en hij een nieuwe nodig heeft. Ze verklaren me weleens voor gek, maar ik ga dat nooit anders doen."