Actueel

Van Klaaswaal tot grootste van Europa: hoe familiebedrijf Goudwisselkantoor blijft groeien

 
Johan de Ruiter van Goudwisselkantoor in Klaaswaal. Foto: Bart Hoogveld Johan de Ruiter van Goudwisselkantoor in Klaaswaal. Foto: Bart Hoogveld
Johan de Ruiter van Goudwisselkantoor in Klaaswaal. Foto: Bart Hoogveld
 
Geschreven door:
Leestijd 7 minuten

Al 41 jaar is Goudwisselkantoor de place to go voor het beleggen in goud, tot het kopen van sieraden en het wisselen van valuta. De hechte kern van het succes: een ambitieuze familie uit het Zuid-Hollandse Klaaswaal. De voornaamste ambitie? De grootste van Europa worden.

Lees verder onder de advertentie

Een kilo goud in je handen. De blinkende staaf heeft het formaat van een bescheiden chocoladereep, maar voelt als een pak suiker in de handpalm. We zijn in het hoofdkantoor van Goudwisselkantoor, gelegen op een klein industrieterrein aan de rand van het dorp Klaaswaal in de Hoeksche Waard. Johan de Ruiter (43), de ceo van het familiebedrijf, kijkt toe met een combinatie van trots en voorzichtigheid. Het is niet bepaald een stuk huismerkzeep dat daar in de hand ligt te glimmen. Het is het meest stabiel waardevol blijvende kapitaal van deze planeet. Dat kapitaal is in veilige handen bij het bedrijf dat vorig jaar groots de 40ste verjaardag vierde.

Goudwisselkantoor: het begon met postzegels en munten

Want het goud, maar ook vele andere waardevolle zaken, daar draait het om bij Goudwisselkantoor dat in 1984 startte toen vader Jaap met munten en postzegels op de Rotterdamse markt stond. Als 12-jarige jongen hielp Johan zijn vader elke zaterdag achter de marktkraam. Op 18-jarige leeftijd stapte de Zuid-Hollander officieel in het bedrijf, dat in 2008 startte met de inkoop van sieraden en beleggingsgoud. Anno 2025 hebben ook de broers Leon, Erik, Sjaco en Leendert-Jan een belangrijke rol in groei van het familiebedrijf. Al is Goudwisselkantoor qua aantal werknemers vandaag de dag vele malen groter: om en nabij 480 personen.

Lees ook: Derde generatie vernieuwt familiebedrijf: van TikTok tot data-dashboards

Lees verder onder de advertentie

,,Mijn vader heeft dit bedrijf op zijn tandvlees opgebouwd’’, zegt Johan wanneer we met hem in zijn kantoor zitten. ,,Hij is begonnen in de verzamelbranche. Een branche met zeer veel expertise, maar erg moeilijk schaalbaar. Goud en alles gerelateerd aan goud is wel goed schaalbaar en winstgevend.’’ En die expertise? Die is er ook. Dankzij een interne opleiding kan elke werknemer binnen een maand tachtig procent van alle klanten helpen. ,,Daardoor is ons businessmodel ook zeer schaalbaar.’’

165 goudwisselkantoren in Nederland, Duitsland en België

Die opleiding is ontzettend belangrijk met 165 goudwisselkantoren in Nederland, Duitsland en België. Ga maar na: vrij recent nog - in 2010 - opende het eerste kantoor op Rotterdam-Zuid. Vijftien jaar later kan de klant op vele plekken terecht. ,,Hoe we dat voor elkaar krijgen? Het is topsport. Topsport om met je vaders en broers te werken. Je moet heel veel open communiceren met elkaar. Benoem alles eerlijk. Waar iemand goed in is en waarom iemand ergens niet goed in is. Wat fantastisch gaat, maar ook wat mislukt of niet succesvol is. Dat helpt. Daarnaast is het voordeel van een familiebedrijf dat je vrij eenvoudig zaken kan besluiten en daardoor snel kan schakelen. Het beste bewijs daarvan zag je toen we in 2008 behoorlijk rimpelloos omschakelden naar de goudbusiness’’, vertelt Johan.

Johan de Ruiter van Goudwisselkantoor in Klaaswaal. Foto: Bart Hoogveld Johan de Ruiter van Goudwisselkantoor in Klaaswaal. Foto: Bart Hoogveld
Johan de Ruiter van Goudwisselkantoor in Klaaswaal. Foto: Bart Hoogveld
Lees verder onder de advertentie

Lees ook: Marcel (55) verkoopt zijn familiebedrijf, want hij wil ouder worden dan zijn vader en opa

Door de eerlijke en snelle manier van communiceren, wist familie De Ruiter ook snel waar vader en de vijf broers niet goed of goed genoeg in zijn. Dat betekent mensen van buitenaf aantrekken die wel het juiste knowhow hebben. ,,Als ondernemers hebben we om ons heen veel meer managers aangenomen. Kijk, ondernemen is keihard werken om iets op te bouwen. Alleen, uiteindelijk groei je tegen een plafond aan. Dan stel je de vraag: ‘Wil je door het plafond heen breken en verder groeien of is het goed genoeg?’ Kan ook, maar maak een duidelijke keuze.”

Dankzij al die mensen die hun eigen kennis meebrengen, leer ik elke dag nieuwe dingen en groei ik nog steeds

Johan de Ruiter

Je moet niet net iets groter groeien dan dat je aankan, want dan loop je tegen een burn-out aan. Of het bedrijf gaat er zelfs aan kapot, benadrukt Johan. ,,Daarom was het zo belangrijk om op te schalen en mensen van buiten de familie aan te trekken. Inmiddels is het grootste deel van de directie geen familie meer. En dankzij al die mensen die hun eigen kennis meebrengen, leer ik elke dag nieuwe dingen en groei ik nog steeds. Ik zie het als een heel mooie tocht die we met elkaar maken.”

Lees verder onder de advertentie

Sneller, beter en professioneler

,,Je mensen, ons team, zijn het kapitaal van onze onderneming’’, benadrukt de ceo. ,,Dat is een kernwaarde. Die waarde heeft dit bedrijf ver gebracht. En brengt ons in de toekomst nog verder.’’ Naar Europees leiderschap, bijvoorbeeld. Een ambitie waar de broers De Ruiter niet geheimzinnig over doen. ,,We verwachten dat we de komende jaren richting de 350 locaties gaan. Dan moet je denken aan 2028, 2029. Dit jaar willen we 40 nieuwe winkels openen. Het is veel, maar het gaat steeds gemakkelijker. Onze teams weten steeds beter wat ze moeten doen. Sneller, beter en professioneler. Dat is best wel kicken, natuurlijk.’’

Met behulp van data kunnen we precies zien wat de beste plekken zijn voor nieuwe locaties

Johan de Ruiter

Dat allemaal vanuit Klaaswaal, twintig minuten rijden van Rotterdam. ,,Klaaswaal is een klein plaatsje, maar best centraal. Binnen een uur ben je in Antwerpen of Amsterdam. Al onze locaties vind je in een cirkel van drie uur rijden. Tot aan steden als Namen en Bonn. Het is allemaal aan te rijden. Kijk, sommige ondernemers willen misschien in elke uithoek van Duitsland een vlaggetje plaatsen, een winkel openen. Onthoud wel dat het een veel grotere logistieke organisatie vereist. Het is een keuze. Maar wij kiezen voor het olievlekmodel. Op die manier is de groei vele malen overzichtelijker. Met behulp van data en kennis kunnen we precies zien wat de beste plekken zijn voor nieuwe locaties.’’

Goud op een onstuimig wereldtoneel

De talloze locaties zijn van groot belang. Want steeds meer mensen, van de modaal verdienende burger, tot ondernemers en gefortuneerde personen, zien goud als het meest betrouwbare kapitaal. Zeker in tijden van een onstuimig politiek wereldtoneel, torenhoge inflatie, lagere rentes en een onzekere economische toekomst. ,,Er is steeds minder vertrouwen in het geldsysteem. Het is slecht, maar voor de goudmarkt juist niet. De prijs van goud schiet omhoog’’, aldus Johan de Ruiter. ,,Ik ben trots dat onze klanten uit alle gelederen van de maatschappij komen. Al die mensen zijn mij evenveel waard. Iets dat ik ook aan al onze werknemers vertel. Iemand die daar te weinig waarde aan hecht en klanten een-op-een schoffeert, die hoort niet bij Goudwisselkantoor te werken.’’

Lees verder onder de advertentie

Lees ook: Hoe Emmy (27) magische pannenkoekenhuis ouders voortzet: ‘Kinderen zijn de baas, dat is onze kracht’

Nog even terug naar de familie De Ruiter. Vijf broers - vader Jaap heeft in 2024 enkele stappen terug gezet - vol ambitie en werkplezier. Best bijzonder in een tijd waarin steeds meer familiebedrijven krimpen of zelfs verdwijnen omdat er geen opvolgers meer zijn. ,,Mijn vader heeft ons best nog wel gepusht om vooral in het bedrijf te blijven. Ik heb zelf ook kinderen en ben wel wat neutraler als het op opvolging aankomt. Mijn kinderen moeten gelukkig zijn en blijven. Dat kan ook in een ander vak. Maar het is natuurlijk wel leuk wanneer mijn zoon of dochter zegt dat die ook bij Goudwisselkantoor aan de slag wil.’’

Elke werknemer is familie bij Goudwisselkantoor

Wat de ceo absoluut wil meegeven is dat zijn bedrijf succesvol is omdat elke werknemer als familie wordt gezien. ,,Ik ga naar iedere nieuwjaarsreceptie. Als ik daar de handen schudt met tien nieuwe mensen, dan ga ik toch weer hun naam proberen te onthouden. Dat valt niet mee, maar ik doe mijn best! Op die manier creëer je de juiste band met elkaar. Zo stond ik vorige week op de nieuwjaarsreceptie in Brussel waar 110 werknemers uit Vlaanderen en Wallonië aanwezig waren. Ik spreek ze er toe en wil zo goed mogelijk kennis met ze maken. Ik kwam er overigens wel achter dat ik op school beter op had moeten letten tijdens de Franse les’’, lacht Johan. ,,Het rekenen ging mij beter af. Maar serieus: je moet als ondernemer glimmen van je vak en glimmen van je mensen, je team. Het is de basis van succes.’’

Lees verder onder de advertentie

Ik zie mijn leven als een jongensboek. Dat boek is nog lang niet uit

Johan de Ruiter

Nog elke dag gaat Johan fluitend naar zijn werk. ,,Ik zie mijn leven als een jongensboek. Dat boek is nog lang niet uit. Het is hard werken, maar ook fantastisch om te doen. Vanuit onze christelijke roots zeg ik altijd dat ons werk gezegend moet worden. Lukt dat, dan is het gaaf om je onderneming verder uit te bouwen. Onze vader is zichtbaar trots op zijn zoons. Maar laten we wel wezen: als hij nooit was begonnen met zijn postzegels en munten in een kraampje in Rotterdam, dan hadden onze levens er totaal anders uitgezien en zaten we hier niet met elkaar uitgebreid te praten over beleggen in goud.’’