Actueel

Groei in winkelstraat: zo gaat Grapedistrict naar 25 winkels

Leestijd 5 minuten
Lees verder onder de advertentie
Gijs Groenevelt en Freek Padberg. Foto: Grapedistrict. Gijs Groenevelt en Freek Padberg. Foto: Grapedistrict.
Gijs Groenevelt en Freek Padberg. Foto: Grapedistrict.

Het idee voor Grapedistrict ziet eind 2005 het levenslicht wanneer studiegenoten Freek Padberg en Gijs Groenevelt in een café filosoferen over wat ze met hun leven willen. De twee hebben in Utrecht rechten gestudeerd en werken dan bij Heineken, maar het ondernemerschap trekt. Al snel rijst het idee om iets te doen met wijn.

,,We wilden mensen helpen een wijn te vinden die bij hun smaak past en open, eerlijk en informatief zijn over de tot dan toe vrij gesloten wijnwereld”, zegt Gijs. „Iedereen heeft zijn eigen smaak, zo is rosé bijvoorbeeld typisch Nederlands. In andere landen vinden ze het niets, maar bij ons rosé niet aan te slepen zodra de zon schijnt. Wijn is een kwestie van smaak en met dat idee zijn we aan de slag gegaan. Na een korte aanloop namen we tegelijk ontslag bij onze werkgever en openden in 2006 onze eerste Grapedistrict-vestiging in Amsterdam.”

Lees verder onder de advertentie

Iedereen heeft zijn eigen wijnsmaak. Zo is rosé typisch Nederlands. In andere landen vinden ze het niets, maar bij ons is de rosé niet aan te slepen zodra de zon schijnt

Gijs Groenevelt Grapedistrict

Grapedistrict wil concurreren met de supermarkt

Grofweg heb je als consument vier keuzes om wijn te kopen: de horeca, een wijnzaak, de supermarkt of online. Bij de laatste twee kan het soms best lastig zijn om het juiste advies te krijgen; niet elke zestienjarige weet het verschil tussen een Sauvignon en een Merlot. In een restaurant is het vaak de sommelier die de keuze voor je maakt en binnenstappen bij een wijnwinkel doet niet iedereen.

Gijs Groenevelt. Foto: Grapedistrict. Gijs Groenevelt. Foto: Grapedistrict.
Gijs Groenevelt. Foto: Grapedistrict.

,,Veel wijnwinkels zijn vrij donker en hebben een aanbod waarbij je door de bomen het bos niet meer zit. En het is er muisstil. Onze locaties zijn juist licht opgezet, met een beperkt aanbod, geen tien verschillende Sancerre-wijnen, maar één of twee. En we hebben muziek aan. Voor ons zijn wijnzaken niet onze grootste concurrent, van de mensen die daar komen weten we wel dat ze ook bij ons komen. De supermarkt is een ander verhaal. We willen de mensen die hun wijn in de supermarkt kopen verleiden om ook eens bij ons te komen. Dat doe je door het juiste aanbod te hebben, de juiste werknemers, onze Grapers, in dienst te nemen en het juiste verhaal te vertellen. Daar ligt onze focus.”

Lees verder onder de advertentie

Lees ook: 1,7 miljoen flessen: ondanks natte zomer recordoogst voor Nederlandse wijnboeren

Focus

Over focus gesproken, Grapedistrict speelt het wijnspel op drie verschillende fronten. Naast het leveren aan de horeca en de online verkoop via de website zijn er inmiddels vijftien winkels. En dat terwijl veel bedrijven zich nu juist heel erg op één markt, op één segment richten. Waarom die spreiding?

,,We hebben deze verschillende kanalen nodig om het spel te spelen zoals wij dat willen en om het rendabel te maken en te houden. Wij kopen veel in bij lokale, kleinschalige wijngaarden en daar geldt een minimumafname. Omdat we niet kunnen, en willen, concurreren met de afname van bijvoorbeeld een supermarkt is het zaak dat we onze afzetmarkten spreiden en voor ons werkt dit gewoon het beste.”

Lees verder onder de advertentie

Wij zien wijnzaken niet als onze grootste concurrent, van de mensen die daar komen weten we wel dat ze ook bij ons komen. De supermarkt is een ander verhaal

Gijs Groenevelt Grapedistrict

Niet op overnamepad

Eén van de populairste bedrijfstermen van het moment bij ondernemers is schalen, of schaalvergroting en dat dan het liefst ook zo snel mogelijk. Hiervoor is vaak veel geld nodig, wat de deur naar externe investeringen opent. Grapedistrict wil op eigen benen groeien, zonder externe financiering of bemoeienis en dat betekent andere keuzes maken. Een andere optie, groeien door overnames, is ook niet de weg die Grapedistrict wil bewandelen.

Gijs Groenevelt voor zijn nieuwe vestiging. Foto: Grapedistrict. Gijs Groenevelt voor zijn nieuwe vestiging. Foto: Grapedistrict.
Gijs Groenevelt voor zijn nieuwe vestiging. Foto: Grapedistrict.

,,Wij worden regelmatig benaderd door uitbaters van wijnwinkels met de vraag of we hun zaak willen overnemen, en dat klinkt in eerste instantie heel logisch, maar dat is het niet. Wij doen echt wezenlijk iets anders. Zo hebben we ons eigen zelfopgeleide personeel, ons eigen assortiment en onze eigen inrichting. Als we dan een bestaande zaak overnemen, dan neem je heel veel over wat je uiteindelijk toch niet kunt gebruiken. Daarom is het voor ons beter om elke keer met een schone lei te beginnen. Dat is niet altijd makkelijk en gaat niet altijd goed. We hebben in het verleden best weleens een fout gemaakt, maar ook dat hoort bij het ondernemerschap, zeker wanneer je het al bijna twintig jaar doet. Het fijne van ondernemen zonder een investeerder die altijd op zoek is naar winst maken, zonder handrem, is dat je deze fouten ook kan maken zonder dat het ook meteen consequenties voor je bedrijfsvoering heeft.”

Lees verder onder de advertentie

Geloof in de winkelstraat

Daar waar in de voorbije jaren steeds meer winkels en ketens wegtrekken uit de winkelstraat is bij Groenevelt het geloof in stenen winkels onveranderd hoog. Hoewel de marges voor retail onder druk staan en personeelskosten alleen maar oplopen, is het voor Grapedistrict in de winkelstraat te doen. Het sentiment dat er veel leegstand in winkelstraten is valt wat Groenevelt betreft wel mee, zeker op de betere locatie. Grapedistrict heeft wat dat betreft immers wel wat eisen op het lijstje. Zo moet er voldoende doorloop zijn, er een supermarkt in de buurt zijn en moet het publiek dat er komt wel interesse hebben in wijn.

Lees ook: ONWINE wil grootste wijnplatform van Europa worden: ‘Voor wijnboer én wijnliefhebber’

,,We zijn afgelopen jaar door de tien miljoen euro omzet gegaan. Zo’n dertig procent van die omzet bestaat uit het leveren aan horeca. De webshop doet ongeveer wat drie, vier winkels doen en de rest wordt verdiend in de fysieke winkels. De winkelstraat is dus essentieel voor onze business. Dit najaar openen we onze zestiende winkel, de tweede in Rotterdam, maar de ambitie is om de komende drie tot vijf jaar door te groeien naar 25 winkels. In een gestaag tempo, maar niet te snel. Niet alleen in de Randstad, maar ook daarbuiten, zodat we de klant in een nog groter deel van Nederland kunnen helpen om hun wijnsmaak te vinden.”

Lees verder onder de advertentie