Nieuws Actueel

Zo groeit jouw onderneming dankzij zoekmachine-marketing

Zien, denken, doen en houden van - het zijn de vier fases van Full Funnel Marketing. Tijdens de Week van de Ondernemer vertelde Google-expert Sophie van Kol waarom deze online strategie jouw bedrijf verder zou kunnen helpen.

Redactie De Ondernemer | Foto: Hennie Keeris 19 november 2018

Google workshop 7

Bij Full Funnel Marketing draait het om allemaal om de customer journey. Klanten moeten je zien, aan je blijven denken, overgaan tot actie en vervolgens van je blijven houden. Maar hoe verbind je deze fases en zorg je ervoor dat het hele pad wordt afgelegd?

Zien

"Heb je het over de ‘zien fase’, dan is het goed om te weten dat wij gemiddeld 1 uur en 48 minuten aan social media besteden", vertelt Van Kol. "Dat is toch shocking. Besef je dat we bijna twee uur per dag naar ons scherm zitten te kijken. Het is hierdoor echter wel een uiterst interessant podium om op te adverteren."

Ga je hiermee aan de slag, let dan op de volgende drie punten:

  • Zorg dat afbeeldingen aansluiten bij jouw kernwaarden en visie
  • Laat afbeeldingen onderdeel zijn van je boodschap
  • Zorg dat je een gemakkelijk herkenbare ‘identiteit’ creëert over al je social mediakanalen

Daarnaast kunnen we stellen dat videomarketing ondertussen ook van essentieel belang is. "Onderzoek wijst uit dat men ruim dertig procent van de tijd naar meerdere schermen op hetzelfde moment kijkt. En meer dan veertig procent van de YouTube-gebruikers doet onderzoek naar een product op YouTube voorafgaand aan een online aankoop", aldus de Google expert. Maak hier dus gebruik van bij de eerste stap van de customer journey.

Denken

Dan is er de ‘denk fase’. Hierin is het de bedoeling om een overweging bij de klant teweeg te brengen. Zij overwegen jouw product of dienst, maar weten nog niet exact wat ze willen. Dus zorg voor:

  • Brede zoekwoorden achter de zoekmachine
  • Zorg dat je boodschap is gefocust op jouw USP’s
  • Wek interesse voor je product of dienst
  • Maak het aantrekkelijk om naar je website te komen.

Doen

Van Kol: "We zijn aangekomen in de ‘doen fase’. Als het goed is heeft de klant jouw site bezocht en interesse getoond in een paar blauwe Nikes. Speel hierop in door gebruik te maken van zoekwoorden die gericht zijn op conversie. Zorg voor honderd procent zichtbaarheid op zoekwoorden die intentie aantonen (‘online kopen’, ‘trainingsverzoek aanvragen’, ‘nu kopen’, ‘voor morgen een boek in huis hebben’)."

Een boodschap gericht op sales is eveneens veel waard. Denk hierbij aan zoektermen als ‘gratis verzending vanaf een x-bedrag’ of ‘Binnen 24 uur reactie op uw aanvraag’.

"Om de customer journey een vervolg te geven, is het ook van belang dat de eigen website niets te wensen over laat", vervolgt ze. "Maak de aankoop of aanvraag van de klant zo gemakkelijk mogelijk. Dat geldt ook voor de mobiele versie van je site. Wees daarnaast duidelijk in je communicatie om twijfels weg te nemen."

Houden van

De laatste fase van de journey is de ‘houden van fase’. Een klant voor je winnen is een mooie prestatie, maar het nog knapper als het je lukt om ‘m te behouden. Een manier om dat voor elkaar te krijgen, is middels remarketing via mail, social media of een loyaliteitsprogramma. "Besteed hierbij aandacht aan de manier waarop je met je klanten communiceert. Die moet bij een eerste bezoek aan jouw site natuurlijk anders zijn dan wanneer een klant terugkeert na een aankoop", aldus Van Kol.