Nieuws Actueel
Dit zijn de oorzaken van het slechte jaar in de autoindustrie
2019 is een slecht jaar voor de autoindustrie. Deze heeft vooral te lijden onder de handelsspanningen tussen de Verenigde Staten en China, maar ook tussen Amerika en Duitsland. Dreigende importheffingen en andere barrières gaan hierbij voor hogere kosten zorgen. Door de onzekerheid over de gevolgen van die conflicten wordt bovendien minder geïnvesteerd in een nieuwe auto. Volgens marktonderzoeker IHS Markit daalt het wereldwijde aantal geproduceerde auto's met 6 procent tot 88,8 miljoen.

Tegelijkertijd zien grote concerns zich gedwongen grote sommen geld opzij te leggen voor investeringen in elektrische modellen en zelfrijdende auto's. Om de winstgevendheid toch op peil te houden, zetten de bedrijven vaak het mes in hun personeelsbestand. De grootste reorganisaties vinden plaats in de Verenigde Staten, het Verenigd Koninkrijk en Duitsland. Twee grote autofabrikanten bij onze buren, Audi en Daimler, kondigden vorige week nog reorganisaties aan die samen 20.000 banen zullen kosten. Ook het Japanse Nissan kondigde deze zomer aan 12.500 banen te zullen schrappen.
Lees ook: Hoe overleeft Wehkamp sleuteljaar 2020? Door 'meer Nederlands' te worden
Een van de slechtste jaren ooit
AD schrijft dat het voor werknemers zelfs een van de slechtste jaren ooit is. Door alle besparingsacties die autoconcerns dit jaar hebben aangekondigd, gaan volgens berekeningen van persbureau Bloomberg in totaal 80.000 arbeidsplaatsen verloren.
Consequenties voor staalindustrie
De forse teruggang in de auto-industrie heeft ook consequenties voor de (Europese) staalindustrie. Met name Tata Steel Nederland - een belangrijke staalleverancier voor diverse Duitse autofabrieken - zal de broekriem moeten aanhalen. De leiding van Tata Steel zou 1600 man op straat willen zetten, omdat de vraag achterblijft.