Nieuws Actueel

Hoe ‘bad guy’ Flitsmeister uitgroeide tot verkeersapp met 1,2 miljoen gebruikers

Nadat Jorn de Vries (26) eind 2011 als commercieel directeur verantwoordelijk wordt voor de groeistrategie van flitsapp Flitsmeister, maakt het bedrijf een groeispurt. Inmiddels gebruiken 1,2 miljoen Europese automobilisten de app. ‘Wat startte als de bad guy met flitsmeldingen is uitgegroeid tot een maatje voor onderweg met een focus op veiligheid.’

Lotte Elbrink | Foto: Jorn de Vries 11 december 2017

Jorn de Vries Flitsmeister

Flitspalen, ongevallen, trajectcontroles: wie de weg op gaat, krijgt via Flitsmeister-app alle verkeersinfo op de smartphone binnen. De Vries is verantwoordelijk voor de groeistrategie van de flitsapp, maar een commercieel genie wil De Vries zichzelf niet noemen. ‘Dat klinkt alsof je iets indrukwekkends hebt gedaan. Er waren al kansen gecreëerd en de basis was al gelegd, ik heb daar alleen een heel goede invulling aan gegeven.’

Als telg van een ondernemersfamilie krijgt De Vries die nuchterheid met de paplepel ingegoten. Zijn vader heeft een eigen ICT-bedrijf, waar De Vries in zijn studententijd bijklust op de commerciële afdeling. De twee oprichters van Flitsmeister, Rick Waalders en Sjoerd Perfors, werken ook in het bedrijf. Als ze een serieuze slag willen maken, wordt De Vries als commerciële man bij het team gevraagd. Na goed overleg met zijn vader besluit De Vries de stap te wagen.

Gratis app

De Vries maakt een vliegende start. Vlak voordat hij begint, maakt Flitsmeister de app gratis. Dat idee ontstaat na een eindejaarsactie, één dag is de app gratis te downloaden. ‘Op die dag is de app 10.000 keer gedownload, dat was meer dan in het hele jaar’, vertelt De Vries. ‘Daarom besloten we de app helemaal gratis te maken.’

In december 2011 heeft Flitsmeister 20.000 gebruikers, in januari 2012 groeit dat aantal naar 110.000. Inmiddels zijn het er 1,2 miljoen en dat aantal stijgt nog dagelijks.

Nieuwe verdienmodellen

Omdat de app gratis wordt, moeten De Vries en zijn collega’s op zoek naar nieuwe verdienmodellen. Die vinden ze snel. Bedrijven kunnen bijvoorbeeld tegen betaling adverteren in de app, gebruikers kunnen een betaalde app zonder advertenties aanschaffen en Flitsmeister verkoopt GPS gegevens aan bedrijven die digitale kaarten maken.

Daarnaast weet De Vries partnerships met diverse radiostations af te sluiten. In ruil voor verkeersinformatie geven de stations Flitsmeister naamsbekendheid. ‘BNR was de eerste radiozender waar we mee gingen samenwerken. Ik ben erg blij dat ze deze stap durfden te zetten, want met BNR als voorbeeld wilde Qmusic ook met ons in zee.’

Serieuze kerel

Een aantal jaar later strikt De Vries ook de grootste zender: Radio 538. ‘Dat was een ontzettend intensief proces’, vertelt De Vries. ‘We hebben veel gesprekken met de directie gevoerd. Dan zit je als twintigjarige gast aan tafel met de CEO van een mediabedrijf. Toch wel een serieuze kerel!’

‘Natuurlijk heb ik me in die tijd wel eens afgevraagd ‘word ik wel serieus genomen?’. Maar ik ben ervan overtuigd dat als je dicht bij je business blijft, mensen je wel serieus moéten nemen. Niet te hoog van de toren blazen, maar dicht bij de inhoud blijven. Denk niet dat je alles weet. Ook als het heel goed gaat, altijd lekker met beide benen op de grond blijven staan. De Vries vindt het wel belangrijk om stil te staan bij successen. ‘Even trots zijn, maar dan snel weer aan de slag en door naar het volgende doel.

Gebruikers: grootste spiegel

De belangrijkste lessen leert De Vries van de app-gebruikers. ‘In het groeiproces zijn we regelmatig met onze neus op de feiten gedrukt. Het is niet altijd hosanna. Onze gebruikers zijn de grootste spiegel, doen we iets niet goed dan krijgen we dat meteen te horen. Continu worden we geconfronteerd met feedback, maar dat zorgt er wel voor dat we altijd kritisch naar ons product kijken.’

Drie miljoen Nederlanders

Van de 1,2 miljoen Flitsmeister-gebruikers is 90 procent Nederlands. ‘Maar we zitten in Nederland nog lang niet aan ons potentieel, drie miljoen Nederlandse gebruikers is zeker haalbaar’, vindt De Vries.

Overheid

Qua dienst is Flitsmeister niet alleen meer de flitsmelder. ‘We zijn begonnen als de bad guy met de flitsmeldingen, nu zijn we een maatje voor onderweg met een focus op veiligheid. De overheid is bijvoorbeeld één van onze grootste klanten.’

Groei

Flitsmeister houdt zich tegenwoordig vooral bezig met trafficmanagement. ‘Bij concerten bieden we bijvoorbeeld dynamisch verkeersmanagement, parkeeradvies en binnenkort integreren we ook de matrixborden boven de weg in de app. Vijf jaar geleden had ik niet verwacht dat we met dit soort zaken bezig zouden zijn. In trafficmanagement zit ontzettend veel potentie. Op dit moment staat het redelijk in de kinderschoenen, maar er valt nog heel veel te halen. Daar zit de verdere groei.’

Buitenland

De app is al beschikbaar in de hele Benelux. In België heeft Flitsmeister een deal gesloten met Touring, de Belgische ANWB. Het bedrijf heeft er zijn eigen label op de app geplakt. ‘Dat betekent dat de app wordt uitgegeven onder hun naam, een lokaal merk werkt in sommige gevallen namelijk beter. Willen we zelf de markt veroveren dan zouden we daar flinke budgetten tegenaan moeten gooien, nu maken we slim gebruik van een naam en netwerk dat al bestaat. Daarmee hebben we een hogere slagingskans.’

Binnen vijf jaar wil De Vries ook succesvol zijn in heel Europa en een Europese Flitsmeister community van automobilisten hebben opgezet.

Trots

Trots is De Vries absoluut. ‘Het is ontzettend gaaf dat we met z’n drieën Flitsmeister hebben laten uitgroeien tot dé verkeersapp van Nederland. Als ik in de file sta en ik zie iemand met Flitsmeister, dan krijg ik een grote glimlach en denk ik: dat hebben we toch wel mooi voor elkaar gekregen.’

Dan zit je als twintigjarige aan tafel met de CEO van een mediabedrijf

Jorn de Vries