Actueel

Hoe de romantiek van het kopen zorgt voor meer winkels in de winkelstraat

Aantal fysieke winkels is dit jaar gestegen ANP / Venema Media
ANP / Venema Media
Leestijd 2 minuten
Lees verder onder de advertentie

Het CBS berichtte vandaag dat er dit jaar 1100 fysieke winkels zijn bijgekomen in ons land. Het gaat vooral om boekwinkels (die in 2021 nog het hardst daalden), doe-het-zelfzaken en tabakswinkels. Een opmerkelijke trend gezien het aantal leegstand in winkelstraten en het bestaan van webshops.

Beleving

Retailexpert Tom Kikkert legt uit: ,,Winkels zijn lange tijd uitgesloten. Er werd geprobeerd om via internet mensen te verleiden online te kopen. Er werd gedacht dat webshops de toekomst hadden omdat online sneller en goedkoper is.”

Er werd gedacht dat webshops de toekomst hadden omdat online sneller en goedkoper is, het tegenovergestelde blijkt waar

Dat bleek niet zo te zijn. ,,Het tegenovergestelde blijkt zelfs. Aan de ene kant stijgen de kosten bij webshops door marketing en logistiek. Aan de andere kant zijn kopers betrokken bij een lokale ondernemer. De koper wil beleving en houdt van de romantiek van iets kopen.” Om het woord ‘beleving’ te verduidelijken maakt Kikkert de volgende vergelijking: ,,Een product is minder waard als je het logo eraf haalt. De waarde zit niet in het product, maar in het merk. En dat komt het beste tot uiting in een fysieke omgeving. Een biertje kost in de supermarkt 0,30 cent, maar in het café 3 euro.”

Lees verder onder de advertentie

Lees ook: Moeite met overleven in winkelstraat? Deze businessmodel-aanpassingen zijn nodig volgens experts

Kikkert blikt terug: ,,Toen YouTube opkwam, werd er gedacht dat dit het einde van zou concerten betekenen. Het was juist een transitie, en niet het einde van een product. Ook met de opkomst van streamingsdiensten werd er verwacht dat mensen niet meer naar de bioscopen gaan. Er worden nu echter bioscoopfilms gemaakt door streamingsdiensten. De ervaring blijft belangrijk.”

Afname

Winkels in wit- en bruingoed (-3,3 procent) en audio- en video-opnamen (-2 procent) verdwenen volgens het CBS relatief het meest in 2023, maar een stuk minder sterk dan het jaar daarvoor toen beide met circa 7,5 procent afnamen. Absoluut gezien daalde het aantal bloemenwinkels, dierenwinkels en tuincentra het sterkst. In twee derde van de gemeenten nam het aantal winkels toe.

Lees verder onder de advertentie

Nike nam een tijd geleden afscheid van retailers, maar kiezen er nu weer voor om ook hun sportitems in winkels te verkopen. Ze kunnen toch niet helemaal zonder

Volgens Kikkert hebben nu sportwinkels het moeilijk, maar verwacht dat ook deze branche er weer bovenop komt. ,,Een sportmerk als Nike heeft bewust een winkel omdat ze zien dat dat werkt. Ze namen een tijd geleden afscheid van retailers, maar kiezen er nu weer voor om ook hun sportitems in winkels te verkopen. Ze kunnen toch niet helemaal zonder.”

Lees ook: Oproep Jan Meerman (INretail) aan nieuw kabinet: ‘Omarm die bruisende winkelstraat’

Lees verder onder de advertentie