Actueel

Hoe ‘Dry’ was Dry January voor wijnverkopers? De Ondernemer zocht het uit

Hoe dry was Dry January voor wijnhandelaren? Shutterstock
Shutterstock
Leestijd 3 minuten
Lees verder onder de advertentie

Op de website ikpas.nl, de initiatiefnemer van Dry January, hebben bijna 13.000 mensen zich ingeschreven om de hele maand januari geen wijn of bier te drinken. Je kunt je ook aanmelden voor ‘kort droog’, de maand februari geen alcohol drinken, of voor de uitdaging om 40 dagen niks te drinken.

De grootste reden om hieraan mee te doen is om de eigen gezondheid te verbeteren. Dat hoort Wim Boekema, eigenaar van World of Nix, ook vaak in zijn alcoholvrije slijterij. ,,Mensen zijn veel meer bezig met hun gezondheid. Ze beginnen met Dry January en doen dan vaker een zogenoemde alcoholpauze of ze drinken minder. Bijvoorbeeld alleen in het weekend, dat is echt een trend aan het worden.”

Lees ook: Groeigeld en nieuwe naam voor alcoholvrije slijter: van Nix & Nix naar World of Nix

Lees verder onder de advertentie

December is voor hem online en in zijn vier winkels de drukste maand vanwege de feestdagen. ,,En januari is daarna de drukste maand. Ik merk zeker dat steeds meer mensen op zoek zijn naar een alcoholvrij alternatief. Ik adviseer ze een alcoholvrije mousserende wijn of juist een sparkling tea.”

Licht verteerbare wijnen

Hoe zit het dan met de verkopers van alcoholische dranken? Wietze Snaak, eigenaar van Jos Beeres Wijnkoperij, merkt naar eigen zeggen niks van Dry January. ,,De verkoop van onze wijnen neemt in januari niet af. Ik zie wel dat mensen in januari meer voor licht verteerbare wijnen kiezen, zoals de Beaujolais-wijnen. Die zijn niet zo zwaar. En die promoot ik dan ook weer meer.”

We spelen op Dry January in door mooie wijnen die in onze kelder liggen deze maand met wat meer korting aan te bieden

Erop instellen en erop inspelen, dat is wat Wijnkoperij La Bordelaise in Leiden jaarlijks doet in januari. ,,Het is na december natuurlijk veel rustiger in de winkel deze maand, dat weten we al een tijdje,” vertelt eigenaar Yvo Erades. ,,Onze klanten drinken minder en halen dan bijvoorbeeld een speciale wijn voor het weekend. We spelen erop in door mooie wijnen die in onze kelder liggen deze maand met wat meer korting aan te bieden. Ook hebben we genoeg alcoholvrije alternatieven die het heel goed doen. Ik heb nu een cabernet-merlot, de L’Arjolle Equinoxe Zero, dat is een alcoholvrije rode wijn. Die zijn moeilijk alcoholvrij te maken. Mijn medewerkers konden bij het proeven bijna niet geloven dat het een alcoholvrije wijn was.”

Lees verder onder de advertentie
Wim Boekema en Frederike de Groot, drijvende krachten achter Nix en Nix. Foto: Saskia Berdenis van Berlekom Wim Boekema en Frederike de Groot, drijvende krachten achter Nix en Nix. Foto: Saskia Berdenis van Berlekom
Wim Boekema en Frederike de Groot, drijvende krachten achter Nix en Nix. Foto: Saskia Berdenis van Berlekom

Lees ook: Senna en Esma komen overal met hun alcoholvrije cocktails: ‘BN’ers zien we gewoon als klanten’

‘Gewoon goede maand’

Derrick Neleman van biologische wijnhandelaar Neleman ervaart januari niet als een slechte maand. ,,In januari gaan mensen gezonder en bewuster eten. Jarenlang merkten wij dat er daardoor deze maand meer biologische wijn werd gekocht. Die trend is tegenwoordig minder, maar nog steeds is onze omzet in januari gewoon goed.”

Lees verder onder de advertentie

Lees ook: Neleman sluit laatste wijnwinkel en focust op online en groothandel

Hij merkt dat de vraag naar alcoholvrije alternatieven toeneemt, desondanks biedt hij ze niét aan. ,,Natuurlijk ben ik positief over alcoholvrije drank. Het blijft echter lastig om ze te maken, helemaal als het biologisch moet. Ze zitten vaak bomvol suiker. Zodra ik kan samenwerken met een aanbieder van lekkere alcoholvrije wijn, ga ik ervoor. Tot die tijd zeg ik: drink liever een glas minder dan een glas vieze alcoholvrije wijn.”

Derrick Neleman van Neleman Wijnen. Derrick Neleman van Neleman Wijnen.
Derrick Neleman van Neleman Wijnen.
Lees verder onder de advertentie