Waar veel bedrijven die iets te vieren hebben dat aan het eind van de dag doen, stond bij Aartsenfruit gisteren juist in alle vroegte koffie met gebak klaar in verband met het 110-jarige bestaan. ,,Ik was om vijf uur al koffie aan het drinken met klanten", zegt directeur Jack Aartsen. ,,Zo hebben we het de hele dag door een beetje gevierd op al onze vestigingen."
Ochtendmens
Wie in de groenten- en fruithandel werkt, kan beter een ochtendmens zijn. Ook bij Aartsenfruit ligt de piek in de ochtend. Dan komen met name ook de lokale klanten (van speciaalzaken tot marktkooplui) producten halen bij het bedrijf op het IABC-terrein in Breda-West. ,,Wij verkopen producten in alle soorten en maten, van één kistje fruit tot hele vrachtwagens", aldus Aartsen.
Lees ook: Waarom de Nederlandse tuinbouw floreert als nooit te voren
In 1907 begon de overgrootvader van Jack Aartsen met een groenten- en fruitkar in Breda. Nu heeft het bedrijf 150 mensen in dienst. Ruim de helft daarvan werkt in Breda. De rest is verdeeld over drie andere vestigingen: in Venlo, België (Sint Katerlijne-Waver) en Hongkong.
Handelsorganisatie
Aartsenfruit is puur een handelsorganisatie. ,,Wij vermarkten de producten van de leveranciers. We importeren verse groenten en fruit uit meer dan veertig landen en die verhandelen we in de Benelux", zegt Aartsen. Er is een breed palet aan afnemers: van speciaalzaken, ambulante handel en exporteurs tot groothandels en horecaleveranciers.
Marktleider
Alleen het grootwinkelbedrijf (supermarkten) wordt niet door Aartsen beleverd. Die sector is goed voor zeventig procent van de groente- en fruitverkoop in de Benelux. ,,Maar binnen die andere dertig procent zijn wij marktleider."
Aziatische markt
Na in de crisisjaren vanaf 2008 vooral geconsolideerd te hebben, is Aartsen de laatste drie jaar weer flink aan het groeien. In Breda wordt het hoofdkantoor momenteel verbouwd. ,,Dat wordt drie keer zo groot." Ook de loodsen worden in Breda en Venlo uitgebreid. In Hongkong - waar het bedrijf in 2012 begon - werd afgelopen maand een nieuw kantoor geopend. Inmiddels verhandelt Aartsen vanuit dat kantoor in zestien Aziatische landen producten voor zijn leveranciers.
Canada
Jack Aartsen (52) zit zelf al 35 jaar in het bedrijf. In die periode heeft hij de groente- en fruithandel erg zien veranderen. ,,Vroeger verkocht je drie maanden per jaar kersen, nu het hele jaar door. Op dit moment hebben we bijvoorbeeld kersen uit Canada." En producten als broccoli, kiwi's en avocado's, die dertig jaar geleden nog amper bekend waren, zijn nu gemeengoed geworden.
Smaak
De trend die Aartsen de laatste jaren waarneemt, is dat mensen meer voor smaak gaan. ,,De Nederlandse consument koopt veel met de ogen, producten moeten mooi zijn. Maar je ziet dat steeds meer mensen nu ook voor gerijpte mango's of donkere avocado's gaan omdat die smaakvoller zijn. Mensen verbreden hun horizon. Ze komen op vakantie tomaten tegen die er niet zo perfect uitzien als de Nederlandse tomaten maar die wel heel smaakvol zijn. Die willen ze dan ook hier kunnen kopen."
Vroeger verkocht je drie maanden per jaar kersen, nu het hele jaar door
Jack Aartsen, Aartsenfruit