Nieuws Actueel
Hoe Smart Robotics in een zeer innovatieve sector zijn groei waarmaakt
De omzet van Smart Robotics, uitzendbureau voor robots, verviervoudigde ten opzichte van vorig jaar. De groei in binnen- en buitenland zorgde voor een financieringsbehoefte. Oprichter Mark Menting vertelde tijdens de Week van de Ondernemer in Eindhoven hoe het bedrijf hiermee omgaat.

Smart Robotics is een uitzendbureau voor robots. De robots worden ingezet voor lopendebandwerk, sorteren van producten, machinebelading en –ontlading, maar ook voor kwaliteitscontrole, verpakken en palletisering. De slimme robots maken het, volgens oprichters Mark Menting en Heico Sandee, mogelijk zichzelf snel terug te verdienen en wegen op tegen outsourcing naar lagelonenlanden.
Start
Smart Robotics is in 2010 opgericht door Mark Menting en Heico Sandee. “Bij mijn vorige werkgever, waar ik samenwerkte met mijn huidige compagnon, zagen we een groeiende vraag naar automatisering binnen bedrijven. We wilden dat oplossen over de as van de technologie en over de as van het tijdelijk beschikbaar stellen om de investering bij ondernemers te drukken.”
Zo gezegd, zo gedaan. Tijdens vele weekenden en avonden schrijven kwam een businessplan tot stand. Ze startten hun bedrijf in mei 2015 op de Eindhovense High Tech Campus.
Lees ook: Willem van der Leegte (VDL): zo doe je 5 miljard omzet met 16.000 medewerkers
Vraag
Belangrijke klanten van het robot-uitzendbureau zijn Philips, Vanderlande en Intersnack. Het bedrijf levert robots voor meerdere magazijnen van internetwinkels. Met het groeiende aantal internetverkopen groeien ook de kansen voor Smart Robotics. “Flexibele automatisering is essentieel om de grote vraag van 24/7 internetverkopen te realiseren. Onze oplossingen kom je dan ook tegen in processen zoals order-picking, laden en lossen van voertuigen, sorteren, verpakken en palletisering”, zegt Mark Menting.
Markten
De drie markten waar Smart Robotics op inzet zijn de voedingsmiddelenindustrie, de producenten van fast moving consumer goods (FMCG) en de logistiek. Het bedrijf is actief in Nederland, België, Duitsland en Zwitserland. “Eind volgend jaar willen we in ten minste tien Europese landen actief zijn.”
Groeifase
Momenteel zit het bedrijf in de fase van financieren van groei in combinatie met export. “In onze filosofie moet een klant niet dertien weken wachten op een levering. Als een klant belt voor extra handjes in de vorm van een robot, dan zou ik die de volgende dag moeten kunnen brengen. Ook nemen de orders uit het buitenland toe. Bovendien is onze organisatie aan het schalen. We zijn begonnen met vier man en nu zijn we een organisatie met een man of vijfentwintig.”
De omzet van het bedrijf verviervoudigde dit jaar ten opzichte van een jaar eerder. Hoeveel die omzet precies is, wil Menting niet zeggen, wel dat het om een bedrag met zes nullen gaat.
Lease
Een groot deel van het verdienmodel van Smart Robotics is gebaseerd op leaseconstructies. Recente ontwikkeling is dat klanten de robots ook graag willen kopen. “Ik geloof dat er nog steeds een trend is van bezit naar gebruik, dus ik laat het concept van uitzendbureau niet los. Tegelijkertijd hadden we heel duidelijk gesteld dat mensen het eerste anderhalf jaar niet bij ons kunnen kopen. Dat laten we nu wel los. Je moet als start-up soms een beetje loslaten wat je eigenlijk bepaald had, zonder helemaal af te drijven van je beginambitie”, aldus Menting.
Intelligente robots
De tijd dat een robot slechts één beweging domweg herhaaldelijk uitvoert, is al lang voorbij bewijst het Eindhovense bedrijf. Dankzij slimme software en allerlei camera’s en sensoren is de robot anno nu in staat om in nauwe samenwerking met mensen te werken, de zogeheten cobot. “Deze slimme robots kunnen hun bewegingen aanpassen aan veranderingen in de omgeving, zoals bijvoorbeeld producten die anders worden geplaatst of veranderen van vorm”, legt Menting uit.
Robotacademie
Met steun van de overheid en universiteiten is Smart Robotics bezig met het opzetten van een robotacademie. Het is de bedoeling dat daar jaarlijks 30.000 mensen worden opgeleid in de omgang met robots. Dit zijn met name productiemedewerkers omdat zij degenen zijn die op de werkvloer te maken krijgen met robots.
Eind volgend jaar willen we in ten minste tien Europese landen actief zijn