Nieuws Actueel

Hoe SnappCar toch succesvol werd

Van de beginnende ondernemers overleeft 79 procent de eerste twee jaar, na vijf jaar blijft 60 procent over. Wie zijn deze doorzetters?

Tom Kuiper | Foto: Angeliek de Jonge 31 mei 2016

Eigenlijk begonnen ze veel te vroeg, stelt Pascal Ontijd van SnappCar, een onlineplatform waarop particulieren auto's met elkaar delen. ,,In 2011 had nog niemand het over de deeleconomie. Maar Victor van Tol en ik waren zó enthousiast over wat Airbnb allemaal aan het doen was. We dachten: dat kan ook met auto's."

Fulltime ondernemenBijna niemand geloofde in het plan van Pascal en Victor. Toch zegden zij allebei hun baan op om vanuit Utrecht fulltime te gaan ondernemen.

Een van de moeilijkste beslissingen was te stoppen met de zakelijke markt. ,,Twee verschillende markten bedienen met een compleet nieuw concept was te veel."

ConsumentenmarktDaarom kwam de focus te liggen op de consumentenmarkt. Bovendien werd de communicatie aangepast. De nadruk verschoof van de economische drijfveer ('geld verdienen met je auto') naar de groene en sociale drijfveren ('leer je buren kennen').

Toenemend aantal gebruikersNu zien ze zowel het aantal gebruikers als het aantal aanbieders van auto's aanhoudend toenemen. Niet alleen in Nederland, maar ook in Denemarken, Zweden en Duitsland.

Pascals tip voor ondernemers die geen steun ondervinden: ga ervoor als je ervan overtuigd bent dat je iets kunt neerzetten. ,,Er zijn al genoeg mensen die met de massa meegaan en niets ondernemen."

Wie: Pascal Ontijd (35) en Victor van Tol (41)

Wat: autodelen

Waar: Utrecht

Sinds: 2011

Contact: snappcar.nl