Nieuws Actueel
Hoeveel verdient Frans Bauer met de Lidl-reclame?
‘Heb je Chi-nees voor mij? Nasi goreng erbij!’ Het zijn de openingszinnen van Frans Bauer in de nieuwe commercial van Lidl. De Nederlandse volkszanger is door de supermarktketen gestrikt en sleept daarmee volgens de kenners een flinke zak geld in de wacht. ,,Ik durf wel te stellen dat het om meerdere tonnen gaat.”

Simpel en grappig concept
Een simpele parodie op Bauers grootste hit ‘Heb je even voor mij’, een filmpje waarin hij door zijn vrouw Mariska wordt verleid voor een bord Chinees (zijn lievelingskost) en de uiteindelijke verbazing omdat hij een Aziatische hutspot krijgt voorgeschoteld. De boodschap van Lidl aan de consument is om meer te variëren als het om hutspot gaat. Het concept is simpel en grappig; volledig in de stijl van de zanger en dus een uitstekende match.
De reclame met Bauer doet denken aan Jumbo-commercials met acteur Frank Lammers, de Brabander die inmiddels alweer vijf jaar de rol vervult van familieman Bas. Toch zitten er grote verschillen tussen de twee BN’ers als het gaat om de verstrekte vergoedingen. Waar het management van de vrolijke Bauer geen mededelingen doet over samenwerkingen met andere partijen, wil Robert de Vries van Quality Bookings (dat BN’ers koppelt aan merken met een campagne) wel een kijkje geven in zijn gedachtegang bij dit soort deals.
Lees ook: Hoeveel verdient Frank Lammers met de Jumbo-reclame?
Verschil in reputatie
,,Lidl heeft flink betaald voor iemand als Frans Bauer. Waar de vergoeding voor Lammers ongeveer rond een ton zal liggen, schat ik in dat Bauer er flink overheen gaat. Ik durf wel te stellen dat het om meerdere tonnen gaat. En dat heeft vooral te maken met het verschil in reputatie. Lammers was nog niet echt bekend voordat hij hieraan begon. Sterker nog, het zou zomaar eens kunnen dat hij juist door deze klus op de kaart is gezet. Het is dan ook zeer waarschijnlijk dat hij auditie heeft gedaan. Dat terwijl Bauer natuurlijk wordt gevraagd voor dit soort klussen. Alle merken willen hun naam aan zo’n sympathieke man verbinden.”
Lengte van samenwerking
De Vries vertelt dat de prijs van deals met BN’ers ook wordt bepaald door de lengte van de samenwerking. ,,Is het een eenmalige klus, zijn ze overeengekomen dat er meerdere commercials komen of is er zelfs een jaarcontract ondertekend? Als acteur of zanger zijnde moet je ook wel op dit dingen zitten wachten. Hoe hard heb je het geld nodig en wil je jezelf aan een supermarktketen verbinden? In dat opzicht neem je ook een bepaald risico. Wat als morgen bekend wordt dat Lidl Joegoslavische kindjes gebruikt om hun spullen in te pakken? Dan wordt Bauer ook meteen scheef aangekeken.”
Voorwaarden stellen
,,Je kunt er vanuit gaan dat Frans, in tegenstelling tot Frank, zelf de voorwaarden bepaalt. Bij Albert Heijn-acteur Harry Piekema stond er volgens de Volkskrant in het contract dat hij andere supermarkten niet mocht bezoeken. Daar hoef je bij Bauer dus niet mee aan te komen. Hij wil gewoon een klus doen waar hij zich goed bij voelt. Eentje die bij hem past. Als je het hebt over simpel, lollig en succesvol, dan past dit natuurlijk perfect bij zijn imago.”
Als je het hebt over simpel, lollig en succesvol dan past dat natuurlijk perfect bij zijn imago