‘Wij zijn op vakantie!’ en ‘We’ll be back. See you soon!’ Van Jaffa Shoarma tot het Italiaanse restaurant Nerello: het is bijna ontelbaar hoeveel A4’tjes deze zomer in Rotterdam dezelfde boodschap delen.
,,Vorig jaar sloten slechts enkele horecaondernemers in de zomer hun deuren, maar dit jaar lijkt het een trend te zijn”, zegt Marco Bunk, woordvoerder van Koninklijk Horeca Nederland (KHN). Ondernemers hebben zo hun ‘terechte redenen’, stelt hij in het AD. ,,Omdat ze een goed jaar hebben gehad en daarvan willen genieten. Na corona hebben ze ervaren dat ze niet altijd maar open hoeven te zijn en aan hoeven te staan.’’
De klant hoeft niet meer altijd de koning te zijn. Het is belangrijker dat het bedrijf overleeft en zo effectief mogelijk draait
Floris Versluijs Eigenaar In de keuken van Floris
Horeca maakt lange, intensieve dagen
Floris Versluijs, eigenaar van fine dining-restaurant In de keuken van Floris, sluit deze zomer voor zeven weken. ,,Om er helemaal uit te stappen”, zegt hij. ,,We maken lange, intensieve dagen. Als je dan alles dichtgooit en uitzet, kom je opgeladen en met een frisse blik weer terug.”
Hij gebruikt de zomerperiodes om culinaire en inspirerende reizen te maken. Eerder ging hij naar Mexico en laatst naar Zuid-Korea. Om bijvoorbeeld producenten te bezoeken van soja en miso. ,,We kiezen steeds meer voor onszelf”, zegt Versluijs. ,,De klant hoeft niet meer altijd de koning te zijn. Het is belangrijker dat het bedrijf overleeft en zo effectief mogelijk draait.” Omdat hij geen terras heeft, bezoeken klanten zijn keuken in de zomer toch minder snel. ,,Dan gaan we liever dicht.”
Tekort aan personeel in de zomer
De tijd dat de ‘consument alles kon krijgen wanneer hij maar wil’, is inderdaad voorbij, zegt Bunk. ,,Daar komen we met z’n allen op terug, omdat de rekensom soms ook gewoon niet uitkomt.”
De gestegen inkoop- en loonkosten, samen met het personeelstekort, verklaren dit fenomeen ook, zegt Bunk. ,,Er is nog steeds een tekort aan keukenpersoneel, met name koks, vooral in de zomerperiode. Na de coronapandemie is dit niet verbeterd.” Ondernemers kiezen er daarom voor om minimaal twee weken hun deuren te sluiten, ook om extra kosten voor het inhuren van zzp’ers te vermijden.
Ze denken: als we allemaal tegelijk sluiten, hebben we er het minste last van
Gijsbregt Brouwer Foodtrendwatcher
Sluiting horeca is commerciële afweging
Ook ondernemers met voldoende personeel sluiten hun deuren, merkt foodtrendwatcher Gijsbregt Brouwer op. ,,Omdat ze in de zomer toch minder omzet draaien. Ze denken: als we allemaal tegelijk sluiten, hebben we er het minste last van.” Volgens Brouwer is het voornamelijk een commerciële afweging.
Zelf eet hij vaak buitenshuis. Naast restaurants ziet hij ook dat bakkerijen en koffietentjes deze zomer hun zaken sluiten. ,,Ik wilde onlangs in Rotterdam-West koffie en een croissantje halen. De eerste drie tentjes die ik bezocht, waren gesloten. Pas bij de vierde kon ik terecht”, vertelt Brouwer.
Horeca vaker dicht op vaste dagen
Volgens KHN zijn steeds meer restaurants, ook buiten de zomer om, vaker dicht op vaste dagen, omdat de omzet steeds minder is. ,,Ook daarin zien we een trend”, zegt Bunk.
Floris Versluijs overweegt ook om vanaf 2025 nog maar drie dagen per week open te zijn in plaats van vier. Zijn standaard uithangbord met de tekst ‘wegens succes gesloten’ hangt dit jaar weer aan de gevel van zijn restaurant (‘we hadden het bord nog liggen’), maar het tegendeel is waar. Dit jaar bezochten minder gasten zijn zaak. ,,Uit eten gaan wordt steeds duurder, terwijl de kwaliteit afneemt door het personeelstekort en de schaarste aan producten. Mensen kiezen liever voor een veilige keuze: biefstuk of dikke frietjes”, aldus Versluijs.