Nieuws Horeca

Albert Heijn laat startups toe op winkelvloer

Albert Heijn heeft als proef een deel van de winkelvloer van de grootste supermarkt van Amsterdam, op het Gelderlandplein in Buitenveldert, beschikbaar gesteld aan jonge voedselbedrijven. Een week lang mag voedselstartup Tea by Me het proberen, daarna geeft de supermarktketen de vloer vrij voor de volgende pionier. Dat meldt Het Parool.

Herman Stil 8 februari 2018

Teabyme

Tea by Me, het bedrijf uit Zundert verkoopt theeplanten, waaruit de bezitter, na enige liefde, zelf een gestage stroom hagelverse theeblaadjes kan kweken. "Albert Heijn is de eerste winkel waar we te koop zijn," zegt Anne Adams. "We verkopen online via sociale media. Om direct met klanten te praten was wel eventjes een drempel over." Ook moest Tea by Me halsoverkop de verpakkingen aanpassen. om aan de strenge regels van de supermarkt te voldoen. "We leren er veel van."

Voedselrebellen

De startupproef komt bij AH uit de koker van een groepje 'voedselrebellen' dat via Instagram, Dutch Design Week, Horecava of de Universiteit Wageningen op zoek is naar nieuwe producten, trends en ideeën.

De supermarktgigant wil ondervinden hoe het publiek reageert op nieuwlichterij. "Met deze test willen we onze klanten kennis laten maken met innovatieve voeding-startups," zegt commercieel directeur Marit van Egmond van Albert Heijn. Bij de keuze zijn bedrijven uitverkoren die iets nieuws toevoegen, maar ook producten leveren die, als de animo groot genoeg is, zo het reguliere winkelschap in kunnen. "We zijn altijd op zoek naar nieuwe, onderscheidende producten voor onze klanten. Deze test is daar een mooie aanvulling op. Ik wil altijd nieuwe dingen proberen en met kleine innovatieve bedrijven werken."

Jonge voedingsbedrijven komen volgens Albert Heijn niet altijd even gemakkelijk aan de bak omdat investeerders te vaak naar de organisatie kijken en niet vaak genoeg naar het product.

Groentenbrood

Ná volgende week maken de theeplanten plaats voor het Amsterdamse Groentenbrood dat - het ligt voor de hand - brood met groenten bakt. "We hadden wel eens een balletje opgegooid bij de inkoop van Albert Heijn," zegt Daan Riedijk, "maar dat kwam niet verder dan 'je hoort nog wel van ons'. Dat gebeurde ook, maar op een iets andere manier dan gedacht."

Groentenbrood staat straks met drie smaken in de Albert Heijn, waarbij 'Supergroen', brood met broccoli en spinazie, in het oog springt. "We zijn nog bezig met een broodstick voor bij de soep, maar ik weet niet of we dat halen." Veel meer dan hopen op leuke reacties van klanten durft Riedijk niet. "We zien wel wat er verder uitkomt. Als iemand binnen AH hierop aanslaat, dan praten we verder." Zich laten afschrikken door een winkelgigant is er niet bij. "We zijn nu zo'n drie jaar actief en liggen al bij winkels als Stach en Bagels & Beans. Maar ook bij festivals. Dan gaat het ook al om vijf, zesduizend broodjes per dag."

Proeftuin

Voor Albert Heijn is het net zo goed een proef, ook om te kijken hoeveel tijd het begeleiden van de nieuwkomers vergt. Als de test bevalt, wil het bedrijf start-ups vaker de ruimte geven in zijn winkels. Albert Heijn gebruikt de Buitenveldertse XL al langer als proeftuin. Een jaar geleden opende de winkelketen er midden tussen de winkelschappen zowel zijn eerste pizzeria en maaltijdkeuken als een café.

Ik wil altijd nieuwe dingen proberen en met kleine innovatieve bedrijven werken

Marit van Egmond, commercieel directeur Albert Heijn