Nieuws Horeca
Marqt deelt winst met klanten en medewerkers
Marqt voegt een nieuwe dimensie toe aan het marqtwerking-model, waarbij de onderneming haar winst gaat delen met klanten en medewerkers. Zo is overeengekomen dat de onderneming maximaal drie cent verdient op elke euro die een consument besteedt. Een eventueel overschot wordt herverdeeld.

Investeerders Triodos Organic Growth Fund en Social Impact Ventures verschaffen extra kapitaal voor het verder uitbreiden van het marqtwerking-model en groei van het aantal winkels.
Van marktwerking naar ‘marqtwerking’
Marqt wilt met haar marqtwerking-model al sinds de oprichting zien dat een duurzaam voedselsysteem mogelijk is, met voeding gemaakt met zorg voor natuur, dier en mens tegen een eerlijke prijs. Met de nieuwe aandeelhouders is nu een nieuwe dimensie toegevoegd aan de sociale missie van de onderneming.
Systeem in kern veranderen
Quirijn Bolle, oprichter Marqt: ,,Als we echt lekker en gezond willen eten zonder natuur, dier en mens tekort te doen, moeten we het systeem in de kern veranderen. Zo hebben wij altijd ingezet op transparante relaties met boeren en producenten en geven wij hen een eerlijke prijs. Alleen dan kunnen we immers verwachten dat zij duurzaam blijven produceren. Wij zetten nu de volgende stap. Daarmee garanderen we niet alleen een eerlijke prijs voor onze klanten maar nemen we ook de prikkel weg om aandeelhouderswinsten te maximaliseren ten koste van natuur, dier en mens.”
Lagere kostprijzen
“Zo is onze marqtwerking-filosofie een antwoord op de negatieve gevolgen van marktwerking in de voedingsindustrie. Klanten kunnen met hun dagelijkse boodschappen actief bijdragen aan een andere wereld. Hoe meer mensen meedoen aan marqtwerking, hoe lager de kostprijzen, zonder dat we de rekening elders neerleggen. Wij hopen met het toepassen van marqtwerking ook andere partijen en industrieën te inspireren”, aldus Bolle.
Behoefte van de consument
Het marqtwerking-model sluit volgens het bedrijf aan bij de behoefte van consumenten aan duurzame voeding, waarvoor een eerlijke prijs betaald wordt. Jurriën Appers, Senior Investment Manager bij Triodos Organic Growth Fund: ”Steeds meer consumenten vinden het belangrijk dat voedingsmiddelen en andere producten recht doen aan mens en milieu. Als duurzame, innovatieve en transparante speler biedt Marqt deze consumenten een belangrijk platform en levert daarmee een significante bijdrage aan het realiseren van een duurzamere samenleving.”
Als we echt gezond willen eten zonder natuur, dier en mens tekort te doen, moeten we het systeem in de kern veranderen.