Nieuws Horeca
Veel horecazaken stoppen, maar Rokus en Sam kiezen voor hun droom en openen restaurant: 'Kansen pakken’
De ene na de andere horecazaak stopt en landelijke kenners van de restaurantwereld spreken van een spannend jaar, maar de twintigers Rokus de Jong en Sam Hoffstaetter uit Rotterdam zien juist kansen en voor hen is dit het moment om die te pakken. Zij zijn niet de enigen.

Kok Rokus de Jong snijdt het vlees in DiepNoord. Hij opende het restaurant anderhalve maand geleden samen met Sam Hoffstaetter. Foto: Arie Kievit
De Ondernemer Vandaag: meld je ook aan!
Als eerste op de hoogte zijn (en blijven) van ontwikkelingen in de horeca, energietarieven en de effecten van inflatie? Meld je aan voor De Ondernemer Vandaag, de nieuwsbrief die op doordeweekse dagen rond lunchtijd op je digitale deurmat ploft. Aanmelden kan hier, via deze link: nieuwsbrief.
Zij wilden hun droom verwezenlijken en openden eind november hun restaurant, maar de eerste energierekening was schrikken. ,,Het is een lastige tijd om een horecazaak te beginnen’’, zegt Sam Hoffstaetter in het AD. Samen met Rokus de Jong begon hij DiepNoord aan de Bergweg in Rotterdam. ,,Maar als ondernemer moet je ook kansen pakken wanneer die zich voordoen.’’
En, zeggen de twee over het avontuur dat zij op hun 28ste zijn aangegaan, als je iets vanuit je passie doet, vallen de tegenslagen minder zwaar. ,,Van donderdag tot en met zaterdag zitten we goed vol en de andere dagen gaan ook goed. En de leuke reacties uit de buurt hebben ons verrast.’’
Lees ook: Wereldberoemd restaurant Noma sluit eind 2024 en wordt... laboratorium
Shoarmazaken en cafetaria’s
De horeca beleeft pittige tijden. Al een paar jaar en het houdt niet op. Veel ondernemers besluiten de deuren te sluiten. Marcel Verbaas van Knook & Verbaas Horeca Makelaardij loopt volgens eigen zeggen ‘z’n benen uit z’n lijf’. En niet alleen hij, nog twee mensen van z’n kantoor zijn in de Rotterdamse regio voortdurend in de weer met vrijkomende horecapanden. ,,We doen 30 procent meer dan voor corona en hebben nu zelfs een stop in een branche.’’
"Hoe mijn zoon, die horeca-ondernemer is en ook aan het uitbreiden is, dat doet met vinden van het personeel? Hij maakt zijn werknemers aandeelhouder"
De drukte begon voor de horecamakelaars vorig jaar zomer. De restaurants en cafés waren net de coronalockdowns doorgekomen en kampten plots met personeelsproblemen. ,,Grote restaurantketens stootten daardoor vestigingen af.’’ Vervolgens was daar de energiecrisis en de inflatie. En vanaf oktober moeten de ondernemers de belastingschuld die ze in de coronajaren opbouwden, terugbetalen. Zo volgde klap op klap op klap. Verbaas noemt ook nog de verhoging van de btw-tarieven.
Panden voor het uitzoeken
Hij heeft het niet alleen druk met zaken die te koop komen, zegt hij, maar ook met de verkoop aan ondernemers die juist nu beginnen. ,,In het laatste kwartaal hadden we 44 opleveringen. Bizar.’’
Het is volgens Verbaas óók de tijd om een horecazaak te beginnen. Al was het alleen maar omdat de ondernemers de panden voor het uitzoeken hebben.
Extra vestigingen grote horeca-uitbaters
Voorman Robèr Willemsen van branchevereniging Koninklijke Horeca Nederland breidde zelf afgelopen jaar uit van drie naar vijf zaken in de Rotterdamse regio. ,,Als je het kan, dan moet je het doen’’, zegt hij daarover. Hij is de enige niet, want veel gevestigde horeca-uitbaters beginnen een extra vestiging of verkassen naar een nieuw onderkomen.
Zo opende Bar Berta in Rotterdam een tweede zaak, breidden de Kaapse Brouwers uit naar vier vestigingen en is het bekende sterrenrestaurant Fred verhuisd van de Honingerdijk naar de Boompjes. Horecatycoon Herman Hell, die onder meer al het Zalmhuis en het Westerpaviljoen heeft, begint een gigantische, nieuwe horecazaak op het Stadhuisplein.
Lees ook: FSIN: enorme groei foodservicemarkt in 2022 naar 19,1 miljard euro
De opening van het drie verdiepingen en 910 vierkante meters tellende gebouw op de hoek van de Coolsingel is al een paar keer uitgesteld, maar in februari moet het volgens Liselore Holman echt gebeuren. De pr-vrouw van de The Next Big Thing, zoals de werknaam van het restaurant luidt, legt uit dat de verbouwing veel meer tijd kost dan gepland. ,,Er was zelfs geen wateraansluiting.’’
Bouwvakkers zijn nog altijd druk aan het werk bij The Next Big Thing, de nieuwe, grote horecazaak in het centrum van Rotterdam van Herman Hell. Foto: AD
Op de bouwhekken staat dat Hell nog personeel zoekt, maar volgens Holman staat dat de opening niet in de weg. ,,Bijna alle vacatures zijn vervuld en die mensen werken voorlopig in de andere zaken van Herman. De kok staat ondertussen te trappelen om te beginnen.’’
Vinden nieuw personeel geen probleem
,,Dit is het moment om te groeien’’, zegt horecamakelaar Verbaas. ,,Ik merk het aan mijn zoon, die horeca-ondernemer is en ook aan het uitbreiden is.’’ Hoe die dat doet met het vinden van het personeel? ,,Hij maakt zijn werknemers aandeelhouder van z’n zaak.’’
Voor Sam Hoffstaetter en Rokus de Jong was het vinden van nieuw personeel evenmin een probleem; ze zijn allebei al een tijdje in de horeca actief en hebben een netwerk in het wereldje. ,,Omdat wij iets nieuws neerzetten, wilden mensen graag bij ons aan de slag.’’
"Die torenhoge energierekening is niet fijn, maar je prijzen moeten kloppen en je moet je pas echt zorgen maken als de zaak leeg is"
Prijsaanpassingen door energiekosten
Met DiepNoord bieden zij goed eten (‘fine dining’) in een laagdrempelige, losse sfeer, zegt Hoffstaetter. ,,We draaien hiphop en het personeel draagt geen kostuum.’’ Het is een van de eerste restaurants in Rotterdam die natuurwijnen schenkt. Dat trekt personeel én klanten. ,,We krijgen zo veel leuke feedback uit de wijk.’’
Wat omzet betreft, gaat het volgens Koninklijke Horeca Nederland ‘niet slecht’. ,,Gemiddeld wat meer dan over 2019,’’ zegt een woordvoerster van de branche-organisatie. Toegegeven, die hogere omzet komt vooral door prijsaanpassingen vanwege hogere inkoopkosten, energiekosten en loonkosten, maar de klanten blijven komen en het betalen. Tenminste, stelt KHN, als ze maar kwaliteit geboden krijgen. ,,Gasten blijven kritisch op kwaliteit.’’
Lees ook: Horecava: tweesterrenrestaurant Flore wint Gouden Koksmuts 2023
Spannend jaar voor horeca
Het is een van de trends die KHN deze maandag presenteert tijdens de Horecava in de RAI in Amsterdam. Volgens de directeur Florentine Rijkmans van de grootste Nederlandse horecabeurs wordt het een spannend jaar. Zij verwacht ‘aardig wat’ faillissementen: ,,Mensen gaan op een gegeven moment keuzes maken. In plaats van vier keer per maand, gaan ze twee keer per maand uit eten.’’
Dat hebben Hoffstaetter en kok De Jong nog niet gemerkt. Zij zien de toekomst van hun DiepNoord rooskleurig in. Hun horeca-ervaring helpt daarbij, zegt Hoffstaetter. ,,Ja, die torenhoge energierekening is niet fijn, maar je prijzen moeten kloppen en je moet je pas echt zorgen maken als de zaak leeg is. Dat is bij ons totaal niet het geval.’’