Nieuws Horeca

Jumbo en La Place openen eerste gezamenlijke stadswinkel in Groningen

Vers, gezond, kwaliteit voor een goede prijs: iets wat La Place al jaren succesvol doet en waar supermarktketen Jumbo 'altijd een beetje jaloers op was'. Nu wordt morgen de eerste gezamenlijke stadswinkel in Groningen geopend.

Annemieke van Dongen 22 mei 2017

Jumbo en La Place

Liefde op het eerste gezicht

Voor Jumbo was het 'liefde op het eerste gezicht' met La Place. ,,Dat klinkt misschien een beetje gek'', zegt directeur Colette Cloosterman-van Eerd van Jumbo met een schuin oog naar de overkant van de tafel, waar directeur Bart van den Nieuwenhof van de restaurantketen zit, ,,maar het klikte meteen met Bart. Wij waren stiekem altijd een beetje jaloers op La Place. Wat zij doen, is wat wij in onze supermarkten ook willen: vers, gezond, kwaliteit voor een goede prijs. De passie voor goed eten spat ervan af.''

Geen moment twijfel

En toen ging V&D, het moederbedrijf van La Place, ineens failliet. Kerstmis 2015 stond bij de Brabantse supermarktfamilie Van Eerd, die net C1000 en Super de Boer had ingelijfd, in het teken van een nieuwe overname. ,,Aan tafel met onze familie is de droom ontstaan. Past La Place bij ons, zou het kunnen?"

Bart van den Nieuwenhof aarzelde op zijn beurt geen moment toen hij vorig jaar op 4 januari een telefoontje kreeg van Frits van Eerd. Vlak voor V&D omviel had hij uit frustratie een andere baan geaccepteerd. Vanaf april zou hij een bekende winkelketen gaan leiden. ,,La Place was winstgevend. Wij verdienden het geld voor de groep, maar kregen niks terug om in te investeren'', verklaart hij.

Gedwarsboomd

Zijn uitbreidingsplannen werden gedwarsboomd door Sun Capital, de eigenaar van V&D. De restaurants dreigden net zo sleets te worden als de warenhuizen. ,,In de horeca moet je na een jaar of zeven de verfkwast weer eens flink ter hand nemen. Wij hadden vestigingen waar 15 jaar niks meer aan was gebeurd. Dan ga je concessies doen aan je merk. Na een aanvaring met Sun Capital in september had ik het punt bereikt dat ik zei: dit kan zo niet verder.''

De gesprekken met Jumbo waren voor Van den Nieuwenhof zo'n verademing dat hij besloot te blijven, toen de overname rondkwam. ,,La Place zat vast in een organisatie die ondernemingszin de kop in had gedrukt. Nu zit ik aan tafel met een familie die visie heeft, die snel terrein wil boeken met La Place en voor de lange termijn gaat. Fouten maken mag hier, zei Frits, zo lang je er maar van leert. Hier is geloof, nieuw vertrouwen in ons merk.''

Wederzijdse liefde

Een andere verademing, zegt hij, is dat de discussies nu om de inhoud gaan. ,,Hier bij Jumbo gaat het letterlijk om de smaak van de koffie. Als je allebei verstand van en liefde voor het product hebt, zijn de gesprekken veel intenser.''

De wederzijdse liefde wordt dinsdag bezegeld met de opening van de eerste Foodmarkt City in hartje Groningen. Een kleine 'gemakswinkel' volgens een compleet nieuw concept, waarvan er in andere binnensteden veel moeten volgen. ,,We combineren het beste van Jumbo met het beste van La Place'', zegt Cloosterman-van Eerd, directeur Innovatie en Formule. ,,Je kan er boodschappen doen, vers bereid eten meenemen en het ter plekke opeten.''

Versnelling

Van zo'n stadswinkel met eigen keuken droomt Jumbo al jaren. Maar horeca bleek toch een vak apart, merkte Jumbo, dat er in zijn drie Foodmarkten mee experimenteert. ,,La Place weet als geen ander hoe je dat doet, op weinig vierkante meters. Dat geeft ons een enorme versnelling.''

Andersom is La Place onder de vleugels van Jumbo weer flink aan het uitbreiden. Op nieuwe locaties in de binnensteden, waar gaten vielen na het sluiten van de V&D's. Op 18 plekken langs de snelwegen, waar Jumbo AC-restaurants opkocht die tot La Place worden omgebouwd. Op stations en luchthavens. En in de nieuwe warenhuizen die het Canadese Hudson's Bay komende jaren opent in Nederland. Snelheid is bij die expansie geboden, zegt Van den Nieuwenhof. Niet alleen omdat concurrerende koffiebarretjes als paddenstoelen uit de grond schieten nu de economie weer aantrekt, en buitenlandse ketens als Dunkin' Donuts de sprong naar Nederland wagen.

,,Na het faillissement van V&D hadden we in één klap geen enkele vestiging meer ten noorden van Lelystad. Als we in de harten van mensen willen blijven, moeten we snel weer overal fysiek aanwezig zijn.''

Buitenland

Ook het buitenland lonkt weer. La Place opende onlangs een vestiging op Toronto Airport, in het moederland van Hudson's Bay. Is er ook plek voor La Place in Hudson's warenhuizen in Canada, de VS, Duitsland en België? ,,We zullen ons eerst moeten bewijzen in Hudson's Nederlandse warenhuizen, daarna staat niets ons in de weg ook in het buitenland samen te werken. Ons concept van een marktrestaurant met gezond eten uit verschillende keukens werkt overal.''

Ook Jumbo staat te trappelen om uit te breiden, maar niet in het buitenland. Colette Cloosterman-Van Eerd: ,,In Nederland is nog zoveel te doen. Ons marktaandeel is nu 19 procent, we hebben nog 81 procent niet.''

We combineren het beste van Jumbo met het beste van La Place.

Colette Cloosterman-van Eerd, directeur Innovatie en Formule bij Jumbo