Nieuws Horeca

Restauranthouders kunnen hogere ranking kopen op Thuisbezorgd.nl

Wil je als ondernemer jouw toko beter zichtbaar maken op Thuisbezorgd, dan kun je die hogere posities voortaan kopen. Het nieuwe ‘TopRank-systeem’ zou restauranthouders helpen meer bestellingen te krijgen volgens het platform, maar zowel ondernemers als de brancheorganisatie zijn kritisch.

Ezra Hakze | Foto: ANP 18 juli 2019

Restaurant houders kopen hogere positie top ranking thuisbezorgd

RTL Z meldt dat het nieuwe TopRank-systeem officieel nog in de experimentele fase zit, maar naar alle waarschijnlijkheid wel doorgevoerd wordt. Eerder hadden restauranthouders geen invloed op hun zichtbaarheid op Thuisbezorgd, behalve als zij betaalden voor een advertentie. Dan kwam hun zaak op de ‘tippositie’ bovenaan in de zoekresultaten van de site. Verder werden de goede posities vergeven aan restaurants in de buurt met goede beoordelingen en veel bestellingen.

Kritiek op hoge commissies Thuisbezorgd

De horecaondernemer die omhoog wil schuiven van positie betaalt vijftig cent tot negen euro per order en voor een grote sprong moet de ondernemer ook dieper in de buidel tasten. Vanuit sommige ondernemers en de brancheorganisatie Koninklijke Horeca Nederland is er daarom kritiek, omdat de kosten voor een hogere ranking opgeteld worden bij de reguliere commissie van Thuisbezorgd, die al tijden onder vuur ligt. Toen Thuisbezorgd vorig jaar zijn commissie verhoogde naar 13 procent waren veel ondernemers de monopoliepositie van het online platform beu, wat leidde tot nieuwe alternatieven zoals Neemmee.nl en Eten.com.

Toch zijn er ondernemers die gebruik maken van het nieuwe TopRank-systeem van Thuisbezorgd. RTL-Z wist er enkele te spreken die anoniem willen blijven. Een van hen is kritisch en benoemt ook een nadeel voor de klant: ,,Het systeem is niet transparant. Het is machtsmisbruik van Thuisbezorgd. Bij de tippositie konden klanten zien dat het om een advertentie ging. Bij de gekochte hogere plek op de ranking is dat niet het geval."

Reactie Thuisbezorgd

Volgens Joris Wilton van Thuisbezorgd is het nieuwe systeem wel degelijk in het voordeel van ondernemers. ,,Het vorige systeem dat we hadden met de tippositie was inflexibel. Dan betaalde je voor een advertentie bovenaan de pagina en stond dat vast voor een week. Met het TopRank-systeem kunnen ondernemers hun positie realtime aanpassen en bijvoorbeeld in de piekuren wat hoger gaan staan. Zeker in de steden waar er veel aanbod is, is dat een voordeel.''

Ook met de opmerking dat TopRanking niet transparant zou zijn is hij het niet eens. ,,Zaken met de goede beoordelingen en veel bestellingen krijgen ook nog hoge posities. De betaalde topranks worden daar alleen aan toegevoegd.'' Wel is het zo dat de klant niet kan zien wat een betaalde toprank is en wat niet.

Volgens Wilton is het niet de bedoeling dat ondernemers enorme bedragen uitgeven aan het verhogen van hun positie. ,,Het gaat erom dat je van plek 12 naar plek 9 kunt gaan.'' Dan zouden de kosten opwegen tegen de toename van bestellingen en omzet.