Nieuws Horeca

Tuinderij Vers kanshebber Rotterdamse Ondernemersprijs

Een bedrijfsnaam is meestal niet bedoeld om de klant en de rest van de buitenwereld op het verkeerde been te zetten. Dus als een bedrijf zich Tuinderij Vers noemt, verwacht je uitgestrekte akkers met gewassen of een kassencomplex waar groenten en fruit geteeld worden. ,,Dat horen we vaker, maar hier vind je geen akkers of kassen", zegt directeur Edwin Noordermeer (48) lachend in het AD.

JASPER MONSTER | Beeld: John de Pater 21 november 2017

Edwinnoordermeer

'Hier', dat is de rand van Brielle, waar al sinds 1986 groenten en fruit worden gesneden, gemengd en in allerlei samenstellingen het 11.000 vierkante meter tellende complex verlaten. ,,Wij telen niets, kopen al onze producten in. Maar een andere naam is onnodig. Onze wereld is klein en de klanten kennen ons."

Omzet van bedrijf verdubbeld

Dat klanten Noordermeer en zijn compagnons Simone Varekamp en Rob Witmer weten te vinden, blijkt uit de cijfers. De afgelopen twee jaar is de omzet van het bedrijf verdubbeld, de komende drie jaar moet er nog een verdubbeling plaatsvinden. ,,We hebben veel problemen gehad. We zijn bijna failliet gegaan, het bedrijf is een keer afgebrand en begin deze eeuw waren we onze grootste klant kwijt. Maar de laatste paar jaar gaat het heel goed."

De verklaring van de opmars is volgens Noordermeer tweeledig. ,,De consument geeft nu makkelijker geld uit, ook aan gezond eten. Heel het gezondheidsvraagstuk is belangrijker geworden. Aan de andere kant hebben wij ons ook gespecialiseerd en dat heeft gewerkt. Er zijn vijf andere bedrijven in Nederland die doen wat wij doen, maar die zijn niet zo sterk gegroeid als wij."

Salades voor de KLM en Albert Heijn

Het zijn niet de kleinste namen die tot de vaste klantenkring van Tuinderij Vers behoren. Of het nu gaat om de salades in de vliegtuigen van KLM, de maaltijdboxen van HelloFresh of salades van Albert Heijn, allemaal komen ze uit de fabriek in Brielle. ,,Wij zijn gespecialiseerd in producten die om aandacht vragen, moeilijker samen te stellen zijn. Bijvoorbeeld ingewikkelde groentemelanges of maaltijdsalades. Van de croutons tot de kip-reepjes, alles kopen wij in en voegen we samen. We verkopen ook nog zakken gesneden groenten, maar die zijn niet meer het belangrijkste."

De maaltijdsalades waren zo'n tien jaar geleden de laatste grote innovatie in de bedrijfstak van Tuinderij Vers. ,,Soms komt innovatie door de vraag van de klant, maar we zijn zelf ook altijd op zoek naar een gat in de markt. De laatste jaren doen we meer met producten als quinoa en couscous, maar dat is lang niet zo groot geworden als de voorverpakte salades. Wat de volgende grote hit gaat worden? Op dit moment zijn we druk bezig met groentevarianten van pasta's en aardappelproducten. Groentelasagna, groentefriet. En kant-en-klaarmaaltijden met verse groenten."

Rotterdamse Ondernemersprijs

Komende maandag vertrekt een bus werknemers naar de uitreiking van de Rotterdamse Ondernemersprijs. Over de kansen van zijn bedrijf durft Noordermeer niet veel te zeggen. ,,Ik hoop dat onze combinatie van succesvol ondernemerschap en het uitvoeren van een maatschappelijke missie aanspreekt. Natuurlijk willen we een hogere omzet, maar we willen iedereen ook gezonder laten eten. Al is dat makkelijker gezegd dan gedaan. Mensen eten nu eenmaal toch eerder een extra bitterballetje dan een extra komkommertje."