Nieuws Horeca

Zeeuwse ondernemers zien brood in de lunch

Zeeland telt steeds meer horecazaken die zich richten op lunch, ontbijt en koffie. De nieuwe ondernemers willen zich op de kaart zetten met verse, biologische en huisgemaakte gerechten. Dat schrijft de PZC.

CORNELLEKE BLOK | Foto: MARIEKE MANDEMAKER 10 april 2017

MM Zierikzee Roekoekoe vrijdagochtend2

Je hoeft maar om je heen te kijken en je ziet ze op meerdere plekken verschijnen in de Zeeuwse binnensteden: koffiebars en lunchtentjes. Op de menukaart staan vaak verse, zelfgemaakte en biologische producten. De slow juicer, bedoeld om sappen vol vitaminen te maken, hoort bij het standaard keukengerei.

Het aantal lunchrooms en koffiebars stijgt. Sinds 2015 zijn er in Zeeland 42 eetgelegenheden bij gekomen, wat het totaal op 418 brengt, blijkt uit gegevens van de Kamer van Koophandel. Al zijn in dit cijfer ook ijssalons, snackbars en eetkramen meegenomen. Het lijkt een trend die overgewaaid is uit de grote steden. Ook landelijk neemt het aantal lunch- en koffiebars namelijk toe. In vijftien grote steden steeg het aantal lunchrooms de afgelopen vijf jaar met ruim een kwart, blijkt uit cijfers die onderzoeksbureau Datlinq afgelopen januari publiceerde. In Amsterdam is het aantal zelfs gegroeid van 105 naar 263.

Michel Kloeg, voorzitter van de Zeeuwse afdeling van Koninklijke Horeca Nederland, herkent de trend. ,,Dit heeft zeker met de economie te maken", denkt hij. ,,Je ziet dat het beter gaat. Mensen besteden weer meer en vaker in de horeca."

Maar hij heeft ook enige scepsis over de toename van de lunchrooms en koffiebars. ,,Een gezonde groei is welkom, maar deze ontwikkeling kan ook doorslaan: het is belangrijk dat in een centrum een gemêleerd aanbod blijft bestaan. Je wilt geen centrum met alleen maar lunchrooms."

Kloeg heeft de afgelopen jaren gezien dat mensen die zonder werk kwamen te zitten een zaak begonnen in leegstaande winkelpanden. ,,Dan wordt zo'n zaak uit nood geboren: ondernemers laten zich verleiden door een lage huur en denken niet na of ze het jaar erop nog een boterham hebben. Zo hebben we ook alweer veel zaken zien vertrekken." Hij benadrukt dat het belangrijk is om uit te zoeken of er markt is voor lunchrooms. ,,Je moet je onderscheiden en echt kwaliteit leveren. Als je een nieuw concept hebt, een eigen idee en een mooi verhaal, dan heb je er een doelgroep bij. Dan lopen mensen langs je zaak en willen je producten proeven. Dát is ondernemen."

Greetje Francke
  • Naam: Greetje Francke (32)
  • Zaak: The Juice Bar in Goes en Vlissingen
  • Sinds: maart 2015 in Goes, oktober 2016 in Vlissingen

Wat twee jaar geleden begon als een boetiek met voornamelijk fairtrade producten, is veranderd in een succesvolle juice bar. ,,De sapjes deden we er in eerste instantie bij, maar toen we zagen dat de mensen juist daarvoor terugkwamen, zijn we ons helemaal op de sapjes gaan richten." Het liep zo goed, dat eigenaresse Greetje samen met haar man een half jaar geleden nog een vestiging opende, in Vlissingen. ,,Mensen zijn zich steeds bewuster van hun leefstijl en hun voeding. Dat is geen trend, dat is de toekomst. Onze sappen zijn onderdeel van een gezonde leefstijl. We maken ze voor de neus van de klanten klaar. Ze zien precies wat er in hun sapje gaat. De menukaart is alleen bedoeld om een idee te geven van de mogelijkheden. Tegen vaste klanten zeg ik vaak: 'zullen we vandaag eens een andere ingrediënt proberen?' De green juice is één van de toppers. Er zit ananas, spinazie, gember, munt en citroen in. ,,We gebruiken een slow juicer, zodat zoveel mogelijk vitamines en mineralen behouden blijven. Je krijgt in één keer drie of vier porties groente en fruit binnen. Daar kun je nooit tegenop eten."

Rixt Scheffer
  • Naam: Rixt Scheffer (46) en Aarnoud Martijn (36)
  • Zaak: Kust in Vlissingen
  • Sinds: mei 2016

De dag beginnen met shakshuka, een gerecht uit het Midden-Oosten, met pittige groenten en gepocheerde eitjes. Dat kan bij Kust in Vlissingen. Rixt en Aarnoud, beiden niet afkomstig uit Vlissingen, begonnen een zaak aan de Nieuwendijk, omdat ze 'vrolijk werden van de stad'. Ze veranderden een voormalige bruine kroeg in een lichte lunchroom met vintage meubels en vrolijke accessoires. Het ondernemersduo springt naar eigen zeggen in op de trend om buiten de deur te ontbijten. ,,Toeristen uit het buitenland zijn dat al gewend", weet Rixt. ,,Ze logeren op een Airbnb-adres en komen hier ontbijten. Maar je ziet hier ook steeds meer vriendinnen die het heel leuk vinden om samen te ontbijten. Dat kon in Vlissingen nog niet." Op de menukaart staan ook huisgemaakte soepen, versgeperste appelsap uit de slow juicer, en bijvoorbeeld Zeeuwse thee van een wilgentuin in de buurt. Juist die gezonde, biologische producten slaan aan. Rixt: ,,Mensen gaan bewuster om met eten. Ze vinden het fijn dat we transparant zijn. Kant-en-klaar producten vind je hier niet. We maken alles zelf."

Sander Kloet 34 en Eline Praet
  • Naam: Sander Kloet (34) en Eline Praet (31) (Foto boven)
  • Zaak: Roekoekoe in Zierikzee
  • Sinds: november 2016

We hadden al jaren het idee om een eigen zaak te beginnen. We houden ervan om dinertjes voor vrienden te bereiden. We hebben een passie voor eten en voor nieuwe producten. Als we op reis gaan, besteden we veel tijd aan het ontdekken van de lokale eetcultuur", zegt Sander. Eline en hij willen dat graag delen met hun klanten. Het stel woonde jarenlang in Rotterdam, maar keerde terug naar hun roots. Ze brengen met hun 'deli-zaak' een vleugje Randstad mee naar Schouwen-Duiveland. Drie dagen per week verwennen ze hun klanten met onder meer gebakjes, quiches en soepen. ,,We maken alles zelf", vertelt Sander. Met een vernuftig koffie-apparaat, de modbar, maken ze koffies die afgestemd zijn op de wensen van de klant. Eline: ,,Als je gezond en goed wilt eten, dan kun je hier terecht. We bieden alles de hele dag aan. We zijn om acht uur 's ochtends al open, maar je kunt ook om zes uur 's avonds nog een ontbijt bestellen. En je kunt alle gerechten ook meenemen. We hopen dat iedereen zich hier thuis voelt: de oudere dames die een taartje komen eten, maar ook de mensen die hier hun laptop inprikken om te werken."

Als je een nieuw concept hebt, een eigen idee en een mooi verhaal, dan heb je er een doelgroep bij. Dan lopen mensen langs je zaak en willen je producten proeven. Dát is ondernemen

Michel Kloeg, voorzitter van de Zeeuwse afdeling van Koninklijke Horeca Nederland