Nieuws Actueel

Zo maakt ijsfabrikant NICE van hun seizoenproduct een jaarrond succes

De zonnige zomerdagen zijn voorlopig nog niet voorbij. Dus dat betekent goede zaken als je in de ijsbusiness zit. Ook de biologische fruitijsjes van NICE vinden in de zomer gretig aftrek. “Aan het begin van het seizoen is het altijd spannend wat het weer gaat doen.”

Christine Spanjaard 5 augustus 2018

Nina Weerman NICE

NICE werd vijf jaar geleden opgericht door Nina Weerman. Als liefhebber van puur en gezond eten, merkte ze dat de meeste ijsjes niet pasten bij haar gezonde lifestyle. Dus besloot ze om zelf ijsjes te gaan produceren. Puur natuur zonder fruitconcentraten of kunstmatige toevoegingen.

Duurzaam

“Bij NICE worden alle ijsjes gemaakt van biologisch fruit van Nederlandse bodem”, vertelt marketing manager Kim Hiddink, “alleen de watermeloen komt uit Spanje en onze aardbeien uit Polen.” De keuze voor Nederlands fruit is een duurzame. “Duurzaamheid vinden we heel belangrijk. Zo is de ijsfabriek in Friesland waar de ijsjes worden geproduceerd sinds kort energieneutraal en werken we toe naar 100% duurzame verpakkingen.”

Heel jaar rond

Dat je met een ultiem seizoensproduct als ijs alleen in het zomerseizoen druk bent, is een misvatting. “Toen we pas begonnen was dat zeker nog wel het geval, maar inmiddels zijn we het hele jaar rond druk in de weer met de ijsjes”, vertelt Hiddink. Het zomerseizoen loopt voor NICE grofweg van april tot september. “Dat zijn de maanden waarin we onze omzet moeten draaien, maar onze piekdrukte hebben we zelf dan eigenlijk net achter de rug. Dit komt omdat we inmiddels zo ingericht zijn dat we aan het begin van het seizoen voor zo’n 80% voorbereid zijn. Bij ons ligt de druk vooral in januari/februari als we in de startblokken klaar gaan staan voor de aankomende zes maanden.”

Buiten het seizoen wordt achter de schermen bij NICE hard gewerkt. “We hebben dan alle tijd nodig voor bijvoorbeeld het ontwikkelen van nieuwe ijssmaken, het opnieuw en efficiënter inrichten van de productie, naar de verpakkingen wordt elk jaar opnieuw gekeken, maar ook wat betreft marketing en communicatie wordt het seizoen voorbereid.”

Omzetstijging

Wel profiteren ze bij NICE zeker van de mooie dagen. “We hebben een prachtig voorseizoen gehad, met relatief veel warme dagen en nu ook weer een prachtige zomer. Daardoor draaien wij nu al een heel goed seizoen”, vertelt Hiddink. Ze schat dat een mooie zomer hun omzet met 30 tot 40 procent doet stijgen. “Na de slechte zomer van vorig jaar, zijn we nu natuurlijk dolblij dat verschillende horeca-ondernemers ons bellen dat onze ijsjes de tent uitvliegen.”

Flexibilisering

Met een weersafhankelijk product als ijs is het belangrijk om je organisatie zo flexibel mogelijk in te richten, meent Hiddink. “In het begin hadden we een salesafdeling die alleen in de zomermaanden voor ons werkte, maar nu we als organisatie gegroeid zijn hebben we het hele jaar door een stabiel team. Tegenwoordig zit onze flexibilisering alleen in de productie.” Het geheim daarvan zit volgens Hiddink in een goede relatie met je partners. “Het is heel belangrijk dat je in een mooie zomer een ijsfabriek hebt, die extra ijsjes kan produceren. Dat is soms best veel gevraagd, maar het zorgt wel dat je optimaal kunt profiteren.”

Ook de relatie met de telers is volgen Hiddink van onschatbare waarde. “We hebben bewust gekozen om te werken met biologisch fruit, maar een tegenvallende oogst kan een risico zijn. Ook zij zijn namelijk zeer afhankelijk van het weer.”

Kennis

Op dit moment worden in Nederland de NICE-ijsjes op zo’n 900 plekken verkocht. “Met de kennis die we de afgelopen jaren hebben opgedaan, proberen we met al deze ondernemers mee te denken over hun voorraad. Dus komt er mooi weer aan, dan zullen strandtenten veel ijs verkopen, attractieparken en dierenparken weer minder. Boven de 25 graden eet iedereen ijs, onder de 18 graden, alleen kinderen.”

Export

Sinds vorig jaar is NICE ook buiten de Nederlandse grenzen te koop. “Vorig jaar zijn we al in België gaan verkopen en hebben we de Duitse markt onderzocht. Dit jaar zijn we ook echt actief in Duitsland en beginnen we de mogelijkheden in Frankrijk te onderzoeken”, vertelt Hiddink. “Het voelt weer als pionieren, maar het gaat goed. Onze afzetmarkt blijft groeien.”

Boven de 25 graden eet iedereen ijs, onder de 18 graden alleen kinderen

Kim Hiddink, marketing manager NICE