Actueel

IJsselstein zet rem op wildgroei van horeca

beeld deondernemer
Leestijd 2 minuten
Lees verder onder de advertentie

De plannen staan in de Detailhandelvisie, die het college heeft opgesteld. Volgens wethouder Huib Veldhuijsen gaat het met name om de balans. IJsselstein wil enerzijds een bourgondisch stadje zijn met als leus 'Ontmoet elkaar in IJsselstein', maar wil anderzijds ook niet dat er te veel horeca in de binnenstad komt.

Volgens de Visie is in een kernwinkelgebied zoals de IJsselsteinse binnenstad een percentage van 80 procent winkels ten opzichte van 20 procent horeca en publiekgerichte dienstverlening nodig om te komen tot een 'shopmilieu' waar de consument kan vergelijken en verleid wordt om verder te lopen.

Verstoord

Lees verder onder de advertentie

In de binnenstad van IJsselstein zijn er steeds meer signalen dat deze balans verstoord is. Zo bestaat de Utrechtsestraat nog slechts voor twee derde uit winkels en worden leegstaande panden vaak door horeca ingevuld.

Hierdoor wordt volgens de visie de horecafunctie te dominant en dreigt in het restant van de straat overlast en leegstand.

Om deze trend te keren wil de gemeente gaan werken met een bestemmingsplan waarbij horeca alleen wordt toegestaan wanneer wordt voldaan aan een aantal criteria.

Lees verder onder de advertentie

Daarbij valt te denken aan een maximumpercentage horeca per straat en het beperken van het aantal aaneengesloten horecapanden in een straat.

Tevreden

Paul Ruiter, voorzitter van Koninklijke Horeca Nederland, afdeling IJsselstein, is tevreden over het voornemen van de gemeente. ,,We hebben het zelf aangekaart bij de gemeente, omdat we de trend van toenemende horeca zelf zagen. We zijn dan ook tevreden dat het is overgenomen. Zelf vinden we dat IJsselstein nu voldoende horeca heeft en dat het zelfs op dat gebied klaar is voor een toekomst waarin IJsselstein groeit. Nu is het tijd om niet meer te kijken naar de kwantiteit, maar naar de kwaliteit.''

Lees verder onder de advertentie

Een betere balans tussen horeca en winkels is een van de onderdelen waarmee IJsselstein meer bezoekers wil trekken.

Andere plannen zijn het creëren van een aantrekkelijke looproute door de binnenstad en het vergroten van het 'huiskamereffect' in de binnenstad, door bijvoorbeeld het realiseren van toegangsbogen en het aanbrengen van interactieve sfeerverlichting en 'geluidselementen'.