Nieuws Actueel

Dit gaat er in 2019 veranderen aan de bijtelling van elektrische auto's

De fiscus is lang lief geweest voor elektrische auto’s van de zaak, maar dat gaat veranderen. Voor duurdere modellen gaat de bijtelling volgend jaar flink omhoog. Vanaf 2021 is de lol er helemaal af. Dan vervalt ook voor goedkope elektrische vierwielers het fiscale voordeel.

Redactie De Ondernemer | Foto: ANP 20 december 2018

Tesla elektrisch rijden oplaadpunt

De fiscale bijtelling is er op dit moment in twee smaken: 4 procent van de cataloguswaarde voor iedereen die 100 procent elektrisch rijdt (dat wil zeggen: 0 gram CO2 per kilometer emissie) en 22 procent voor de rest. Vanaf 1 januari geldt de voordelige bijtelling van 4 procent alleen nog voor de eerste 50.000 euro van de aanschafprijs. Is jouw elektrische auto duurder, dan gaat de bijtelling over het extra bedrag naar 22 procent, het standaard bijtellingspercentage.

Veel meer bijtelling

De verandering hakt er behoorlijk in bij mensen die een dikke Tesla of Jaguar van de zaak rijden. Achter het stuur van bijvoorbeeld een Tesla Model S 75D van 87.000 euro betaal je nu nog maar 4 procent, omgerekend zo’n 150 euro belasting netto per maand. In het nieuwe jaar gaat de bijtelling voor het deel boven de 50.000 euro (37.000 euro) naar 22 procent. Branchevereniging RAI berekende dat je hierdoor voortaan geen 150, maar 400 euro per maand kwijt bent.

En dat is nog niet alles. Vanaf 2021 betaal je met iedere elektrische auto sowieso 22 procent over het hele aanschafbedrag. De fiscus maakt dan geen onderscheid meer tussen elektrisch, benzine of diesel. Bij de genoemde Tesla loopt de rekening hierdoor op naar 800 euro per maand. Ook de andere zakelijk rijders met een goedkopere elektrische auto zien hun voordeel verdampen. De RAI voorspelt zware tijden voor de elektrische markt en vermoedt dat zakelijke rijders tegen die tijd weer in goedkope diesel- of benzineauto’s stappen.

Het goede nieuws

Alle veranderingen gelden alleen voor nieuwe auto’s. Is het kenteken van de auto al vóór 1 januari 2019 op naam gesteld – en dus voor die datum in gebruik genomen -, dan blijven de bijtellingspercentages van die auto 60 maanden geldig. Het maakt dan niet uit of de auto in die vijf jaar van eigenaar of gebruiker wisselt.

De fiscus blijft bovendien vriendelijk voor auto’s die op waterstof rijden. Heb je zo’n auto van de zaak, dan betaal je ook vanaf 2019 nog steeds een bijtelling van slechts 4 procent over de catalogusprijs. Overigens is zo’n auto op waterstof voorlopig nog prijzig in de aanschaf. Op dit moment heb je in Nederland keus uit de Hyundai NEXO (circa 70.000 euro) en de Toyota Mirai, waarvoor je bij de dealer ongeveer 80.000 euro neertelt. Rij je zakelijk een auto die 15 jaar of ouder is, dan blijft de bijtelling staan op 35 procent van de dagwaarde. Bouw je ‘m om tot volledig elektrisch, dan daalt dat percentage naar 17 procent.

Gevolgen dieselgate

Bij de aanschaf van een auto betaal je ook in 2019 BPM (Belasting voor Personenauto’s en Motorfietsen). Hoe hoog die BPM is hangt altijd af van hoeveel CO2 jouw vierwieler produceert. Hoe hoger de uitstoot, hoe meer BPM moet worden afgetikt.
De berekening van de BPM was altijd gebaseerd op de emissietesten van de fabrikant. Maar dieselgate maakte duidelijk dat die vaak sjoemelde met het resultaat. De overheid gaat daarom sinds september voor nieuwe auto’s uit van een andere, meer realistische methode om de uitstoot van CO2 vast te stellen.

Het kabinet is er niet op uit meer BPM binnen te halen. Het huidige BPM-tarief blijft daarom in 2019 bestaan. In 2020 kijkt het kabinet of er aanpassingen nodig zijn.

Motorrijtuigenbelasting

Op het gebied van motorrijtuigenbelasting (MRB) verandert er volgend jaar niet veel. Volledig elektrische auto’s zijn nog steeds vrijgesteld van MRB. Eigenaren van een semi-elektrische auto betalen de helft van het tarief van een gewone auto.
Nieuw is wel een extra toeslag voor dieselrijders, die geen roetfilter hebben van de fabriek. Die gaan 15 procent meer MRB betalen. Voor de gemiddelde personenauto komt dit neer op zo’n 225 euro per jaar.

Het beste alternatief

Een schoon en gezond alternatief voor de auto van de zaak is natuurlijk een fiets van de zaak. Maar de fiscale regels zijn behoorlijk complex. De fietsers moeten een hele rittenadministratie bijhouden en de verwerking van al die gegevens is volgens werkgevers tijdrovend en kostbaar. Het kabinet gaat de boel daarom flink vereenvoudigen. Samen met brancheverenigingen wordt momenteel gewerkt aan een simpelere fiscale regeling. Als alles goed gaat wordt die op 1 januari 2020 ingevoerd.