Nieuws Actueel
In de ban van virtual reality
Op de grootste gamesbeurs van Europa staan spelfanaten uren in de rij om het éven te proberen: spelen met een virtualrealitybril. Ook Nederlandse gamemakers jagen in Keulen hun droom na.

Je kúnt het in Keulen horen donderen. Op de Gamescom, Europa's grootste gamesbeurs, is dat niet zo moeilijk. In de uitgestrekte hallen van de Koelnmesse lonken spellenmakers met een overmaat aan decibellen naar de portemonnee van de gamer die hier komt beslissen wat hij de komende maanden op zijn verlanglijst zet.
De organisatie van Gamescom, half vakbeurs, half consumentenfestijn, verwacht tot maandag een half miljoen belangstellenden. Onder hen 650 bezoekers van de techsite Tweakers, die zaterdag met een speciale trein naar Keulen reizen. Om games te kunnen spelen moeten ze over een engelengeduld, uithoudingsvermogen en flink wat water beschikken. Een bord bij de stand waar elektronicamaker Sony zijn virtualrealitybril demonstreert verklaart waarom: 'Wachttijd drie uur.'
Virtualreality is een van de belangrijkste thema's van de Gamescom. Facebooks Oculus en de Taiwanese mobieltjesmaker HTC introduceerden afgelopen maanden de VR-brillen die een gebruiker volledig onderdompelen in een schijnwereld, 360 graden rondom, boven en onder. Niet alleen de brillen zijn kostbaar. De techniek vergt ook een prijzige pc: een budget van 1.800 euro is het minimum.
Lees verder in de Volkskrant van vrijdag 19 augustus.