Nieuws Actueel
Innovatieve Haagse portemonnee blijft wereld verbazen
Veel streekgenoten slagen in het buitenland. Hoe doen ze dat? Deze keer het verhaal van Secrid.

Wie de wereld wil veroveren, bedenkt een product dat minstens één probleem oplost, er strak uitziet en betaalbaar is. René van Geer en Marianne van Sasse van Ysselt waren het zich in 2009 niet zo bewust, maar de innovatieve portemonnee die zij ontwikkelden werd bedolven onder de prijzen, is al in meer dan 50 landen te koop 'en het einde is nog niet in zicht', zegt René met een glimlach. Terwijl de situatie in 2009 toch verre van rooskleurig was. Het ontwerpbureau van het echtpaar zat na een succesvolle periode in een impasse, vooral veroorzaakt door de crisis. Marianne: ,,We droomden al langer van een eigen product, maar plotseling moest het. We hadden nog amper opdrachtgevers.''
Secrid-walletDe hoge nood bleek een blessing in disguise. De Secrid-wallet werd ontwikkeld. Het innovatieve van de portemonnee schuilt in design én techniek. Want dat bankpassen en creditcards nu zijn toegerust voor draadloze communicatie is handig, maar ook gevaarlijk. René: ,,Op straat is het relatief eenvoudig om op afstand de gegevens van je bankpas te lezen en daarna te misbruiken. Wij bedachten een oplossing.'' Want wie zijn bankpas in de cardprotector van de portemonnee schuift, blokkeert zo elke vorm van draadloze communicatie. Wat ook hielp was de introductie van de iPhone in 2007 waardoor volgens René 'de visie op de broekzak revolutionair veranderde'. Was het voorheen vooral goedkoop en van plastic wat de consument in de broekzak duwde, de iPhone maakte er een gadget van.
WerknemersNu werken er circa 70 mensen voor het bedrijf in de Haagse Caballerofabriek en zorgt de immer uitdijende productie van de wallets voor nog eens 200 banen bij zo'n 40 toeleveranciers. ,,Allemaal in Nederland'', benadrukt René. ,,De industrie voor kleine lederwaren was hier zo goed als verdwenen. Die hebben wij weer teruggebracht.'' Geld verdienen is niet de grootste drijfveer van het ondernemersechtpaar, zo blijkt. ,,Uiteindelijk willen we mensen inspireren, overal ter wereld.''
VeldwerkMarianne doet zelf het internationale veldwerk. De helft van de tijd is ze dan ook op reis. En veldwerk is het, want Marianne bezoekt bij voorkeur zelf de winkeliers. ,,Ik wil de mores en het consumentengedrag in een vreemd land leren kennen. Dat kun je niet aan een ander overlaten. Het laatste land dat erbij kwam? De Filippijnen, daar liggen we straks in een soort Bijenkorf.'' De vraag waarom zij als succesvol ondernemer nog veel zelf doet is haar vaak gesteld en vervult haar even zo vaak met verbazing. ,,Wij zijn toch eindverantwoordelijk. En het is supergaaf om overal je verhaal te vertellen.''
Secrid werkt veel samen met de sociale werkplaats in Leiden. Alle onderdelen van de Secrid-wallets komen hier bij elkaar.